A gyermekek és a reklám - a reklámkészítők szerint
2001/10/30 00:00
736 megtekintés
A cikk lejárt! Valószínű, hogy már nem aktuális információkat tartalmaz!
A közelmúltban a fogyasztóvédelmi szakemberek gyermekeknek szóló reklámokkal kapcsolatos kritikus észrevételét tettük közzé. Most azonban bemutatjuk a másik oldal véleményét, azt, miképpen látják maguk a reklámok készítői a gyermekek és reklámok viszonyát.

Az Európai Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének (EACA) legutóbbi kutatásai és állásfoglalása

Az EACA gyermekreklámokkal kapcsolatban végzett év eleji kutatása a következő eredménnyel és következtetésekkel zárult:

  • A szülők nem tartják különösebben fontosnak a gyermekreklámokkal kapcsolatos felvetéseket.
  • A kutatások kimutatják: a tiltások nem vezetnek egyértelmű eredményre.
  • Az Európai Bíróság nem híve a szigorú tiltásoknak.
  • Dániában a kultuszminiszter visszavonta a jogszabályok szigorítását és az önszabályozás szerepét helyezte előtérbe.
  • A nemzetközi TV csatornák figyelmeztetnek, hogy az európai gyermekvédelmi programok finanszírozása nem megfelelő.
  • A reklámügynökségek egyetértenek abban, hogy a gyermekekkel kapcsolatos reklámok készítésénél - a célcsoportra való tekintettel - kiemelt figyelemmel és körültekintéssel kell eljárni.

Részletesebben:

A gyermekreklámok korlátozása inkább a politikusok, így néhány aktivista csoport fő célkitűzése, semmint a szülők véleménye. Görögországban a kereskedelmi korlátok felállítását tartják fontosnak, míg Svédországban teljes reklámtilalom van a 12 éves és a fiatalabb gyermekek részére sugárzott műsorok környezetében.

Tény, hogy a kreatív anyagok elkészítésénél az ügynökségeknek kiemelt figyelemmel kell lenniük a célcsoportra, akikre a reklámok közül a tv spotoknak van a legnagyobb hatása úgy országos szinten, mint a műholdas adásokon keresztül Európa szerte. A problémák kialakulásának megakadályozására a napi gyakorlatban az ICC kódexben foglalt félrevezető reklám fogalmát alkalmazzuk.

Tisztában kell azzal lenni, hogy a gyermekek is médiafogyasztók. Kutatások bizonyítják, hogy a gyermekekre sokkal inkább hatással van szociális környezetük, főleg a család és az iskola. Tény az, hogy a nagyon fiatal gyerekek nem tudják értelmezni a reklámok üzenetét, így őket könnyű félrevezetni és megriasztani; 5-7 éves korban azonban már sokkal értelmesebbek, mint azt a szülők gondolják. A kutatások kimutatták: messze nem a TV reklámok, hanem sokkal inkább az erőszakot tartalmazó filmek, az Internet, a videó/videojátékok vannak rosszabb hatással a gyermekekre. Az EU Bíróság - a fentieket figyelembe véve - nem tervez szigorításokat.

Néhány európai példa: a dánoknál előtérbe állítják az önszabályozást a törvényi szigorításnál, míg a németek a dohányzás és az alkohol gyermekre vetített hatására hívják fel a figyelmet. Ugyanezt teszik a csehek, míg a svédek elismerik, hogy a teljes tiltásnak egyáltalán nincs hatása.

Mindezekből következően elmondható, hogy bizonyos politikai érdekcsoportok véleményének túlzott érvényesülése miatt aktuális - a jelentőségénél hangsúlyosabban - e kérdéskör mind a mai napig.

Forrás: Magyarországi Reklámügynökségek Szövetsége - Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (www.mars.hu)