Diákok munkája
2004/03/10 00:00
1136 megtekintés
A cikk lejárt! Valószínű, hogy már nem aktuális információkat tartalmaz!
A magyar rock múltjába kalauzol el benneteket egy diáktársatok. Nemcsak a tényeket és eseményeket ismerhetitek meg, hanem a korszak és a rock hangulata is feltárul. Annál is inkább, hisz a szerző nemcsak elméletben foglalkozik ezzel a témával, maga is zenész.

Szippantás a magyar rock történetéből (1973-1983)

Az utolsó beatünnep, Miskolc

Az ötvenes években a rock and roll és a hatvanas években a beat (később rock) klubokban, koncerttermekben jelent meg. A hatvanas évek közepétől azonban az új nemzedék a nagyvárost elhagyva, a természetben képzelte el a koncertek megvalósítását. Szerte a világban fesztiválok szerveződtek, a fiatalok szabadságjogokat követeltek, hirdették a szabad szerelemet és az ifjúság kultuszát (Woodstock).

Magyarországon a fesztiválok rendezésére tett kísérletek sorra csődöt mondtak. "Fáziskésés" alakult ki, amit nem lehetett áthidalni. Ez elsősorban a politikának köszönhető, ill. annak a társadalomra gyakorolt erejének. Olyan ez, mint a romantika korában a nemzeti eposz hiánya. Itt is szükség lett volna fesztiválokra, de ezek nem valósultak meg. A szervezők értetlenül álltak. A zene mögött megváltozott a kultúra, amely befogadója lehetett volna az új irányzatnak. Az emberek túlságosan ragaszkodtak a merev, konzervatív formákhoz.

Félreértés ne essék, nem arról volt szó, hogy nem rendeztek koncertsorozatokat, hanem arról, hogy a közvélemény értetlenül állt a "zeneünnepek" előtt. Ez a korszak az 1973-as miskolci popfesztivállal zárult le. A mai napig kétes a megítélése. Egyesek igazi, korszakalkotó popfesztiválnak tartják, mások csak egy mamutkoncertnek. Az biztos, ez volt az első Budapesten kívül megrendezett legnagyobb egész napos koncertsorozat sok-sok fellépővel. Sok meghívott zenekar nem tudott eljönni turnéja miatt (LGT, Omega). És akik eljöttek: EX Vér, Theátrum, Nonstop, M 7, Delhusa Gjon, V'73, Neoton Família, Mini, syrius, Corvina, P.Mobil, KITT- egylet (Konc-Illés- Tolcsvayék és a Trió).

Mindezek ellenére a magyar rock hanyatlott. Új hangokra, új stílusok, egyszóval megújulásra várt...

Bergendi

Az egyik legrégebb óta működő (1959) zenekar. Eleinte dzsesszt, dzsessz-rockot játszott, majd miután stílusváltásra került a sor, egy új irányzattal lettek ismét népszerűek, mely a "middle of the road-pop" volt. (Rajongótáboruk egy időben visszaesett.)  Bergendy István felfedezettjei: Zalatnay Sarolta, Komár László, Máté Péter, Katona Klári.

A zenekar élére új énekes került, Demjén Ferenc. Népszerű slágerek születtek: Sajtból van a Hold, Mindig ugyanúgy, Nehéz az iskolatáska. A Bergendy-testvérek ismét a dzsessz, dzsessz-rock irányába akartak lépni, ezért Demjén kivált, és megalapította a V'Moto Rock-ot. A Bergendi népszerűsége csökken, külföldre mennek (közben sok a tagcsere), itthon gyermekműsorok dalait írják (Süsü, Futrinka utca).

Generál

Több kisebb zenekar felbomlásával keletkezett 1971-ben (Révész Sándor, Novai Gábor, Ákos István, Karácsony János, Reck Lajos). Új hangzásvilágra törekedtek, amelyet a vokál terén valósítottak meg. Gyönyörű énekszólamok (Mikrolied), igényesen kidolgozott gitárszólók (Karácsony "James" János) tették a fiatal zenészekből alakult Generált az egyik legsikeresebb magyar együttessé. Külföldön is koncerteztek, ám hazaérkezésükkor tapasztalták, hogy elfelejtették zenéjüket. 1975-ben tagcserékre került sor, belépett a zenekarba Horváth Charlie, Tátrai Tibor és Solti János. Új stílust képviseltek: funky, soul. Külföldön hihetetlenül sikeresek, Magyarországon nem igazán ismerik el a "négeres" stílust, amit képviselnek. Solti János '77-ben az LGT-hez szerződik. Utolsó Generál koncert: 1979.

Apostol

A pálfordulásaikról elhíresült zenészek kacskaringós pályát futottak be. A zenekart dzsessztanszakos hallgatók alapították meg. Szakmai felkészültségüknek köszönhetően úgy tűnt, Magyarországon új csillag született. Nyilatkozataikkal lesöpörték a kor zenészeit. Magasra tették a mércét, a magyar zenekarokat igénytelennek tartották. Azonban zenéjüket a slágerekre szomjazó társadalom kétkedve fogadta, ezért új énekest kerestek (Meződy József) és stílust is váltottak. Megcélozták a slágerlistákat, könnyedre vették a témát, így születhettek azon műveik, amelyeket már örömmel fogadott a nagyérdemű. Új slágereik hatására erős kritikák láttak napvilágot: "Hamis, hazug világ képe bontakozik ki ezekből a nótákból, amelyekhez képest Korda György is keményrockénekesnek minősül". Dalaik, melyekkel kiérdemelték ezt az elismerést: Nehéz a boldogságtól búcsút venni, Okosabban kéne élni. Ezek az alkotások már egyértelműen a vásárlók zsebét célozzák meg, meghazudtolva korábbi zenei világukat.

Szólisták

A hatvanas években a zenekaroké volt a döntő szerep, a következő évtizedre viszont a már eltűnt beat-korszak új kulturális hátteret biztosított, ahol megjelenhettek a saját szólókarrierjüket építő szólisták, akik a befutást gyorsabbnak látták egyedül megvalósítani. A Táncdalfesztiválok, és a Ki Mit Tud? jó ugródeszkának bizonyultak a hetvenes évek elején a fiatal feltörekvő nemzedék (Cseh Tamás, Konc Zsuzsa, Zalatnay Sarolta) számára.

Női zenekarok

Egyértelműen megdöbbenést váltottak ki, a közönség nem tudta összeegyeztetni a hangszereket kézbe vevő nő szerepét és a háziasszony tradicionális képét. Elsősorban külföldi példákból alakultak ki. Meghatározó együttesek: Napraforgó, Vadmacskák, Kati és a Kerek Perec, Beatrice, Kócbabák. Számottevő eredmény nélkül tűntek el a reflektorfényből, a szórakoztató pop világában kaptak nem túl jelenetős szerepet.

Fesztiválénekesnők

A Ki MIT Tud?- on bukkannak fel. Nemzetközi sikereket érnek el, a hazai közönség mégis mostohán bánik velük, lemezeik a boltok polcain porosodnak. Legfőbb oka ennek a menedzser- hiány. Nincs aki egyengesse a pályájukat. Jelentősebb nevek: Karda Beáta, Vincze Viktória, Cserháti Zsuzsa.

Férfi énekesek

Delhusa Gjon a hetvenes években szinte berobbant a zene világába, meghódítva a tini lányok szívét, valamint a magyar és a külföldi slágerlistákat. Sokat szerepelt külföldön, hazatérési kísérlete nem sikerült, keveset szerepelt, majd nyoma veszett. Jeles férfiszólisták: Ihász Gábor, Máté Péter, Korda György, Koós János, Soltész Rezső.

Omega

A hetvenes évek legismertebb zenekara. A szocialista országok legfelkapottabb együttese, mely világhírre tett szert, a slágerlistákon többször megelőzte a Rolling Stonest, Paul McCarney-t és a Queent. 1971-ben kilépett a zenekarból a Presser- Laux- Adamis alkotótrió, akik megalapították a Locomitiv GT -t. A zenekar elveszített régi fényét, az új sikercsapattal (LGT) nem tudtak lépést tartani. Megújulásra volt szükség. A technika ördöge ismét sikerre vitt egy csapatot. A koncerteken a látványra, ill. az elvont, misztikus hangzásvilágra építettek, hatalmas showműsorok keretében. Az összes elektronikai újítást beépítették zenéjükbe (elektronikus hangszerek, MOOG- szintetizátor). A koncertfelszerelések kinőtték a klubokat, művelődési házakat, csak a stadionokban fértek már el, a látvány is így volt csak élvezhető: pirotechnikai eszközök, füstgépek és lézerágyúk működtek másodpercre pontosan beprogramozva. Ezt az új hangzásvilágot "space-rocknak" hívják, s a zenekar valóban eltávolodott a Földtől. Magyarországon évente egyszer koncerteztek, általában a Kisstadionban, tízezrek előtt. Évről-évre újat kell mutatniuk, különben lemaradnak. A 78-ban kiadott lemez (Gammapolisz) nem mutat túl az előzőeken, nem hoz újat. Az eladási listán visszaesnek (korábban egyes újonnan megjelenő lemezek elővételben 60000-es példányszámban kerültek eladásra, elsősorban külföldön). A következő években nem jelentetnek meg új lemezt, a '81-es lemez ismét veszteséges, bukás. A hetvenes években az Omega végigjárta a csillagok útját, azonban a nyolcvanas években ismét a Földön kellene továbblépni...

Locomotiv GT

1971-ben alakult zenekarok átrendeződéséből (Omega, Metró, Hungária). Alapító tagok: Presser Gábor, Laux József, Frenreisz Károly, Bartha Tamás. Az első koncert után kiderült, hogy a zenekar nemzetközi színvonalon zenél és hogy új utat tör a magyar popzenében. Lemezek jelennek meg, külföldön aratnak sikereket. 1973-ban Déri Tibor kisregényéből Presser rock musicalt ír: Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról. A darabnak külföldön is elismerő visszhangja van. Freneisz otthagyja a zenekart, majd megalapítja a Skorpiót. Az ő helyére Somló Tamás jön. Még ugyanebben az évben Angliában a Rolling Stones menedzsere szerződteti őket. Hogy mit látott bennük?

"Értenek a drámai, hangulati hatásokhoz,... a rhythm and blues stílusjegyeit alkalmazó kemény, feszes, tömör hangzású rockot játszanak, amit a négy robbanó energiájú és kiváló képességű zenész játéka tett izgalmassá." Amerikába utaznak, koncerteken és tévéműsorokban lépnek fel, a közönség tombol, öt évre szerződést kötnek az ABC-vel, ám a két felvett lemezből csak az egyiket engedi az LGT kiadni. Az okok csak később derülnek ki: a koncertsorozat végén ellopják a zenekar pénzét, vagyis nem fizetik ki őket. Az LGT csak részben tér haza: Bartha és Laux kint maradnak. Az ő helyükre jön Karácsony János és Solti János.

Mindvégig sikerül a közönség előtt járniuk. Minden lemezük újat hoz. 1976 után új szövegíró: Dusán Sztevanovity érkezik. '77-ben a közönségtábor megoszlik: "Olyan jók vagytok, hogy az senkinek se kell!" Az LGT mégsem tér le az útról, külföldön turnézik, lemezeket készít magának, Zoránnak és Komárnak. A visszaesés oka a slágerzenekarok dömpingjéből adódik. '80-ra megváltozik az igény: ismét az igényes rockzene kerül előtérbe. Megjelenik az új album, az első magyar dupla-lemez, a LOKSI, minden idők egyik legjobb lemeze. Külföldön a "best of" lemez roppant sikeres. A londoni EMI három évre leszerződteti a zenekart, hatalmas siker, a Beatles egyik stúdiójában ( Abbey Road) dolgoznak.

Új lemezek: LGT X (1982), Ellenfél nélkül (1984)

Ezután évekig csak koncerteznek, 1992: Búcsúkoncert. A zenekar nem oszlik fel, de nem is dolgozik, a következő 11 évben 3-4 LGT koncertet adnak.

Lemezek: Búcsúkoncert (1992), 424-Mozdonyopera (1997), A fiúk a kocsmába mentek (2002)

"Rockzivatar"

A '70-es évek "rockzivatarában" sokan  feledésbe merültek. Elsősorban azok, akiket a siker vezérelt és aktuális, tinédzser-életérzésekről, mindennapokról, eseményekről írtak dalokat. A másik oldalt azok képviselik, akik nem a gyors sikerre, hanem a művészi mondanivalóra összpontosítottak. Az ő lemezeik még ma is "frissek", túlmutatnak saját korukon. Megemlíthetjük a legnagyobb neveket: Presser, Zorán, Cseh Tamás, Konc Zsuzsa, Bródy János, Szörényi Levente.

Szerző: Vass Károly

Kapcsolódó írások:
Didaktikai segédlet