II.Erzsébet portréja
2002/01/08 00:00
1058 megtekintés
A cikk lejárt! Valószínű, hogy már nem aktuális információkat tartalmaz!
Lucian Freud, az egyik legnagyobb kortárs figuratív festő portrét készített II.Erzsébet királynőről. A 23,5x15,2 centiméteres festmény az uralkodót azzal a koronával a fején ábrázolja, amelyet a brit parlament nyitó ceremóniáján is viselni szokott és amellyel a bankjegyeken és a bélyegeken látható.


The Royal Collection
© Lucian Freud

"Utalni akartam ezzel arra a rendkívüli posztra, amelyet a királynő betölt" - nyilatkozta a művész, aki Berlinben született 1922 decemberében és 11 éves korában menekültként érkezett Angliába. II. Erzsébet korábbi titkára, lord Robert Fellowes volt az, aki hat évvel ezelőtt felvetette Freudnak a kép elkészítésének gondolatát. Freud, aki előzőleg már több, a királyi házból érkezett más kéréseket (például Lady Diana megfestését) elutasította, ezúttal készségesnek mutatkozott. A kép elkészítése azonban csak kölcsönös engedmények után vált lehetségessé: a festő eddig mindig a londoni műtermében dolgozott és ismert volt arról, hogy egy-egy művét hosszú hónapokig festette. Modelljei végtelen szeánszokra kötelezték el magukat. A királynő esetében ilyesmiről természetesen szó sem lehetett. A Buckingham-palota néhány széánszot elégnek tartott volna, Freud pedig korlátlan időt kért. Végül 2001 májustól decemberig 76 alkalommal ült modellt neki az uralkodó Károly herceg rezidenciáján, a Saint-James palotában.

A kép, amelynek fotóit már szétosztották a brit és a külföldi sajtó képviselői között, realista kép, egy gondolataiba merült asszonyt ábrázol. És bár a festő nem esett a hízelgés bűnébe és a perspektíva sem kedvez túlságosan a modell fizikai vonásainak, fellélegezhetnek azok, akik attól tartottak, hogy Freud a királynőhöz méltatlan portrét készít. A királynő véleménye a képről nem ismeretes, a festő maga meg van elégedve művével. William Feaver, II. Erzsébet életrajzírója, szintén. Szerinte ez a legjobb kép, amelyet európai uralkodóról festettek azóta, hogy Goya 200 évvel ezelőtt megfestette a spanyol uralkodó családot. Adrian Searle, a Guardian kritikusa egyetért ezzel az értékeléssel, és hozzáteszi: a merész ábrázoláson tükröződik a megélt tapasztalat. Sir Hugh Roberts, a Királyi Gyűjtemény igazgatója rendkívülinek minősíti, Charles Saumarez Smith, a National Portrait Gallery vezetője pedig azon sajnálkozik, hogy a kép nem kerül a felügyelete alá tartozó képtárba. A sok elismerés mellett némileg disszonáns hangot üt meg a Telegraph, amelynek kritikus "végtelenül előnytelennek és rossznak" tartja Freud munkáját. A képet a közönség is megtekintheti majd májusban a Buckingham-palotában, a Királynő-galeriában rendezett kiállításon, amely a jubileumi ünnepség-sorozat része lesz. (gluck)