Vita a gyerekeknek szóló reklámok betiltásáról
2001/06/10 00:00
1380 megtekintés
A cikk lejárt! Valószínű, hogy már nem aktuális információkat tartalmaz!
Magyarországon, akárcsak az Európai Unió több országában, többen radikális változtatásokat követelnek a gyermekeknek szóló reklámokkal kapcsolatban. Az elmúlt évek kísérleteinek és kutatásainak eredményei sok aggodalomra adtak okot. A közelmúltban hazánkban az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület vizsgálta ezt a problémát és a tapasztatalatik igen lesújtóak voltak.

Megerősítést nyert, hogy a hirdetők sok esetben kihasználják, hogy a gyerekek 14 éves kor alatt nem képesek különbséget tenni a mese, a valóság és a reklámok között. Gyakran előfordul az is, hogy egészségtelen édességeket egészséges termékként népszerűsítenek és tisztességtelen marketing fogásokkal teszik kelendővé az adott árucikket. A játék reklámok nagy része szemérmesen hallgat a reklámozott termék áráról (Magyaroszágon még nem, de számos európai országban már kötelező közzétenni ezt a hirdetésekben). Megjelentek azok a hirdetések is, melyek üzeneteikkel, irigységre, kiközösítésre buzdítják a gyerekeket. Jellemzőnek találták azt is, hogy gyermekműsorok közben olyan hirdetéseket sugároznak, melyek megtekintése gyermekek számára nem javasolható, pl. szerencsejáték, fogyókúrás termékek, emelt árú telefonos szolgáltatások. Nemegyszer a mese és a gyermekeknek szóló filmek közben sugároznak részleteket a késő esti felnőtteknek szóló, brutális filmekből. A tapasztalatok tükrében az egyesület vezetői betiltanák a 12-14 évnél fiatalabb gyerekeknek szóló reklámokat, de legalábbis azt szeretnék elérni, hogy szigorú szabályok szülessenek a gyermekek védelmében. A szakemberek többsége a gyermekeknek szóló reklámok betiltását szorgalmazó terv megvalósulására - gazdasági megfontolások miatt - Magyarországon nem sok esélyt látnak, de azt fontosnak tartják, hogy a drágább termékek árát a reklámozó kötelezően közzétegye, illetve megtiltanák a magas cukor és zsírtartalmú élelmiszerek fogyasztására buzdító hirdetéseket. Különleges szigorral sújtanák a megtévesztő gyermekhirdetéseket.

Ezeket és hasonló intézkedéseket Európa több országában már bevezettek az elmúlt években. Svédországban 1991 óta tilos a gyermekműsorokhoz kapcsolódó tévéreklámok sugárzása. Dániában és Belgiumban a gyerekműsorok előtt és után öt perccel tilos a reklámozás. Hollandiában a műsorok közt nem sugározhatnak hirdetéseket. Spanyolországban az agresszív játékok reklámozását tiltaná be egy most készülő törvényjavaslat. A britek a drága játékok árának kötelező feltüntetését tartják a legfontosabbnak.

A szigorítások ellenzői elsősorban azzal érvelnek, hogy a reklámokból befolyó összeg csökkenésével kevesebb gyermekműsort szponzorálnának, így számos gyermekeknek szóló program egyszerűen eltűnne a képernyőről. Maga a társadalmi hangulat sem kedvez a szigorú szabályozásnak, hiszen Magyarországon a szülők nagy része sem tartja különösebben problematikusnak a gyermekeknek szóló reklámokat.

1