A BKV áremelés és a járatritkítás további dugókat okoz
2007/12/01 08:00
278 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A Levegő Munkacsoport tiltakozását fejezte Budapest főpolgármesterénél, a BKV tervezett járatcsökkentése és jegyáremelése miatt. Véleményük szerint a főváros így is szennyezett levegőjének minősége tovább fog romlani, ha bevezetik az áremelést és járatritkítást. A civil szervezet szerint a megoldás éppen az árak csökkentése lenne, mert akkor egyre többen választanák a tömegközlekedést az autó helyett.

bkv1

A közösségi közlekedés minőségének, és mennyiségének romlása a dugók növekedéséhez, a főváros környezeti állapotának és a lakosság egészségének romlásához vezet. Ezért a civil szervezet levélben fordult Demszky Gáborhoz a viteldíjak 20 százalékos csökkentése érdekében. "Az elmúlt évhez képest idén 8 százalékkal csökkent a BKV utasainak a száma, ami az utóbbi évek egyik legkedvezőtlenebb fejleményének tekinthető" - írta levelében a Levegő Munkacsoport elnöke. A szakértők már korábban rámutattak, hogy eddig minden díjemelés utasvesztéssel járt, s az áremelések nem eredményeztek többletbevételt a vállalat részére. Reálértéken számolva az elmúlt 20 évben a menetdíjak a kétszeresükre emelkedtek, miközben a BKV bevételei szinte egyetlen forinttal sem nőttek. A Levegő Munkacsoport szerint a közösségi közlekedés visszaszorítása országos tendencia, aminek fő oka, hogy számára a kormány évről évre egyre kedvezőtlenebb pénzügyi helyzetet teremt, miközben a személygépkocsi-használatot folyamatosan kedvezményekben részesíti. A 2008. évi költségvetési előirányzat alapján megállapítható, hogy országos szinten a közösségi közlekedés helyzete mintegy 50 milliárd forinttal romlik, a személygépkocsi-közlekedésé pedig több mint 200 milliárd forinttal javul a 2002. évi szinthez képest. A közösségi közlekedés romlása ellentmond a Fővárosi Önkormányzat minden vonatkozó dokumentumának (közlekedésfejlesztési terv, Podmaniczky Terv, környezetvédelmi program stb.), ráadásul komoly veszteséget okoz a főváros és környéke gazdaságának. A folyamat megfordítása érdekében a Levegő Munkacsoport javasolja a viteldíjak 20 százalékos csökkentését. Ez - az egyéb javasolt intézkedésekkel együtt - az utasok számának növelését eredményezné, így a vállalat bevétele nem csökkenne. A civil szervezet azt is kéri, hogy gyorsítsák fel a tömegközlekedési járművek forgalmi előnyben részesítését szolgáló beruházásokat, valamint a Budapesti Közlekedési Szövetség továbbfejlesztését. A tömegközlekedési járatokat pedig semmiképp nem szabad ritkítani.