A helyes testtartás
2002/06/25 08:00
1294 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Korunk jellegzetessége az ülő életmód, a kevés testmozgás, a fokozott étvágy, vagy pont ellenkezőleg: a rendszertelen, ritka étkezés. Ezek a tényezők az izmok gyengüléséhez, ízületi panaszok egy részéhez, elhízáshoz vezetnek. Az ülő munka, a komputer használat, a sok olvasás és még számos egyéb tényező is elvezet ahhoz a sajnálatos állapothoz, amikoris már álló és mozgó testhelyzetben is rossz testtartást veszünk fel.

Tanulás, munka közben sokszor észleljük, hogy fáj a hátunk, a nyakunk. Lányoknál serdülőkorban, a mell növekedésével egyidejűleg, külön problémaként jelentkezik, hogy meggörnyedve megpróbálják elrejteni a keblüket.

A rossz testtartást az ember sajnos könnyen megszokja, és leszokni róla sokkal nehezebb, mint elkerülni. Ha célul tűzöd ki a szép, egyenes testtartás elsajátítását, akkor bizony kitartásra van szükséged, de mindenképpen megéri megtanulni, hiszen így számos betegséget elkerülhetsz, valamint az alakod is szebb lesz. Segítséget jelent, ha egy barátnőddel vagy barátoddal megállapodtok, hogy figyelmeztetitek egymást, ha rosszul tartjátok magatokat. Ennek az a lényege, hogyha éppen nem figyelsz arra, hogy kihúzd magad, akkor más figyelmeztessen erre. Ez jó módszer, én is kipróbáltam, és bár saját testtartásom sem tökéletes még teljesen, de sokat javult.

Haladjunk felülről lefelé!

A nyak és a fej:
Ki kell nyújtani a nyakat és megemelni az állat. Érezd úgy, mintha valaki felülről húzná a fejed, mintha nyúlna a gerincoszlopod! Ha leengeded az állad és előrenyújtod a nyakad, a tarkód környékén fájdalmat fogsz érezni, és olyan lesz, mintha tokád lenne.

A váll és a hát:
A gerinc egyenes, a váll nem lóg, hanem természetes tartásban van. Ha erre figyelsz, a mell megemelkedik, a has laposabbá válik. Az egyenes gerinc következménye, hogy a mell a bordákon nyugszik, azok megtartják súlyának egy részét, és a mell lassabban ereszkedik meg.

A medence és környéke:
A medence (kereszt) csontot előretolod, a fenékizmokat megfeszíted. A hasad még laposabbnak látszik

A láb:
Arra kell figyelni, hogy a testsúly egyenletesen oszoljon meg a lábfejen. A lábfej belső oldalán való járás X-lábhoz, bokasüllyedéshez és ízületi bántalmakhoz vezethet.Ez tehát a helyes testtartás lényege. Nem könnyü átszokni, de csak nyerhetsz vele. Ha valamilyen ízület problémád van, érdemes felkeresni vele egy orvost vagy gyógytornászt. Ha figyelmesen elolvastad, amit leírtam, akkor észreveszed, hogy a helyes testtartás megszépíti az alakot. Sok sikert!