A hústalanságról...
2002/11/05 08:00
988 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Sokan állítják: a hús nélküli táplálkozás sokkal egészségesebb. Van egy haverom, szerinte még a fogaival sincs semmi problémája azóta, hogy úgy döntött, hogy nem vesz magához semmilyen állati eredetű eledelt. Ennyi lenne a megoldás? Hát, ennyire azért nem egyszerű az életünk...

..

Szakemberek szerint két alapvető veszélyt hordoz magában korunk emberének húsfogyasztása. Az egyik, hogy az emberek zöme a szükségesnek többszörösét fogyasztja belőle - ezzel megterheli az emésztőrendszerét - a másik pedig, hogy amit eszik, az egyre távolabb kerül a klasszikus értelemben vett hús fogalmától.
Ezért megugrott a húsfogyasztással összefüggő betegségek gyakorisága. Orvosok kimutatták, vegetáriánusoknál a szívkoszorúér-megbetegedések, a magas vérnyomás, a cukorbaj, valamint a vastagbélrák előfordulási gyakorisága sokkal alacsonyabb, mint a sok húst fogyasztóknál. A kockázatot csak növeli, hogy a sok hús- és vörösáru fogyasztás általában egyoldalú táplálkozással párosul, tehát nem esznek mellé zöldséget és gyümölcsöt. A táplálkozási szokásokat egyre jobban befolyásolják a reklámok is, egyre több édességet nassolnak az emberek, viszont keveset mozognak.
Az egészséges életmód híveinek számolniuk kell azzal, hogy a kizárólag növényi eredetű táplálékok mérgező anyagokat is tartalmaznak, melyek vegyes táplálkozáskor általában nem fejtik ki hatásukat.
A növények több-kevesebb nitrátot tartalmaznak, attól függően, hogy a talajt milyen mértékben kezelték nitrogéntartalmú műtrágyával. Egyes növények különösen hajlamosak a nitrát felhalmozására - pl. sóska, paraj, sárgarépa, retek, cékla, zeller, karalábé. A nitrát nitritté alakulva a vérben gátolja az oxigénszállítást, illetve nitritté alakulásakor rákkeltő nitrózaminok képződhet. Figyelni kell arra is, nehogy vashiány vagy fehérjehiány alakuljon ki a szervezetben, és elegendő kalciumot és D-vitamint fogysszunk. A megfelelően kiválasztott zöldségből készült vegetáriánus étrendnek azonban számos előnye is van: csökkenti a magas vérnyomás, szív- és érrendszeri betegségek, epekő, vesekő, cukorbetegség, vastagbélrák, emlőrák, tüdőrák kialakulásának esélyét.
S hogy akkor hol a megoldás? Minél több zöldség, minél kevesebb hús, de azért valamennyi nem árt... Abból talán még baj nem volt.