A koffein
2002/06/21 08:00
718 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A különböző kultúrák más és más élvezeti szereket legalizálnak. Európában és Amerikában engedélyezett az alkohol- és a koffeinfogyasztás, ezzel szemben bizonyos Közel- Keleti országokban tilos az alkoholfogyasztás, míg a kender engedélyezett. A koffein megtalálható a kávébabban, a tealevelekben, az afrikai kóladióban, és még néhány növényben.

Európában és Amerikában engedélyezett az alkohol- és a koffeinfogyasztás, ezzel szemben bizonyos közel-keleti országokban tilos az alkoholfogyasztás, míg a kender engedélyezett. A koffein megtalálható a kávébabban, a tealevelekben, az afrikai kóladióban, és még néhány növényben. Legelterjettebbnek talán a kávéfogyasztást tekinthetjük, de nem szabad elfeledkezni a növekvő gyakoriságú koffeintartalmú üdítőitalról sem.

Ismeretes, hogy a fáradtság elűzésére, az álmosság leküzdésére, a mentális funkciók javítására használják a koffeint. Vizsgák esetén (és egyéb alkalmakkor) ki kávét iszik, ki teát, megint mások az előbb is említett koffeintartalmú űdítőitalokat, és olyan is van, aki koffeintablettát szed. Egy átlagos csésze kávé 0,085 - 0,15 gramm, míg egy erős kávé akár 0,200 gramm koffeint is tartalmazhat.

A koffein hatását a gyógyászatban is kihasználják. Számos gyógyszerkombináció tartalmaz koffeint, melynek hatása a beteg élénkítése, és ezáltal a betegség okozta levertség, fáradtság oldása. A koffeinnel vigyázni kell, elsősorban azon asztma betegeknek, akik teofillint szednek. E két szer kémiailag rokon szerkezetű, és központi idegrendszeri hatásaik összegződnek. Nagy dózisban a koffein is kivált görcsöket, de ez a tulajdonság a teofillin jellegzetessége, és sajnos a két szer hatása összegződhet.

A koffein hatásai:

  • Csökkenti a fáradtságot
  • Éberséget okoz
  • Fokozza a koncentráló készséget
  • Lefekvés előtt fogyasztva álmatlanságot okozhat
  • Szorongást válthat ki
  • Fokozza a szívműködést
  • Növeli a bélrendszer motilitását

A koffein hátránya, hogy fogyasztása esetén függőség alakul ki. Ha valaki erős kávéfogyasztó, akkor akár a reggeli kávé kimaradása is idegességet, nyugtalanságot, remegést, fejfájást, munkaképtelenséget okozhat. Ezen állapot időtartama kb. egy hét, és csúcsát az utolsó fogyasztástól számított 20 - 48 óra múlva éri el. A koffein fogyasztás esetén célszerű odafigyelni arra, hogy 0,15 grammnál nagyobb dózis esetén fokozott idegesség, tremor, nyugtalanság alakulhat ki, és még ennél is nagyobb dózis bevitele után görcsök jöhetnek létre.

Mint említettem, a koffein szorongást, idegességet vált ki, ami a tanulás teljesítményét ronthatja, hiszen zavarja a koncentrációt.