A szépség erőforrásai
2002/11/05 08:00
1047 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az már köztudott, hogy a vitaminok ellenállóvá teszik a szervezetünket. De azt tudta-e, hogy megfelelő mennyiségben a szépségről is gondoskodnak? A megfelelô vitamin- és ásványianyag-ellátásnak minden életkorban fontos szerepe van, de bizonyos helyzetekben a szokottnál is nagyobb szüksége van ezekre az anyagokra a szervezetnek.

Ilyen a terhesség, a fogantatást megelőző időszak, illetve a fejlődő szervezet esetében a gyermekkor és serdülőkor egyaránt.

Haj
A B2-vitamin széppé varázsolja a hajat / és a fénytelen bőrt is/, valamint befolyásolja a test fehérje-anyagcseréjét. A B2-vitamin megtalálható - többek között - a sörélesztőben, a magvak csíráiban, a camembert sajtban, a tojássárgájában és az almában.
Bőr
Az E-vitamin szabályozza a szervezet nedvességháztartását. Számos arckrém alapanyaga. A "szépségbombát" megtalálod a mogyoróban, a növényi zsíradékokban és a hüvelyes növényekben.
Csontok
Szép idő esetén a nap biztosítja - de ha nem süt a nap, akkor magunknak kell gondoskodni róla -, ugyanis a D-vitamint a szervezet az ultraibolya-sugarak segítségével képzi. Ez erősíti a csontokat. A D-vitamin megtalálható az avokádóban, a halakban és a gombákban is. 10 percnyi napozás elegendő a napi D-vitamin-szükséglet fedezésére.
Arcbőr
A B5-vitamin megszünteti a pattanásokat és az egyéb bőrszennyeződéseket! Aktiválja a sebgyógyulást, ösztönzi az új bőrsejtek képződését. Rendszeresen fogyasszunk halat, zöldségeket, szójababot vagy kukoricát és tejet.
Jókedv és hangulat
A C-vitamin elsősorban a citromban, a narancsban, a kiviben vagy a grapefruitban található ezekben a hónapokban. Fokozza a hangulatot, elűzi a fáradtságot, csökkenti a megfázásokat, kifeszíti a bőrt, eltünteti a kisebb foltokat, és gondoskodik az ép fogakról. A C-vitamin megtalálható még a zöldpaprikában, az édes köményben és a spenótban is.
Körmök
A B1-vitamin, mint az összes B-vitamin, különösen fontos a szép, egészséges test szempontjából. Mindenekelőtt a körmöt erősíti, de a hajat és a bőrt is selymesen tartja, és akárcsak a B3-vitamin, segít a fogyásban. Aki dohányziuk, annak nagy szüksége van erre. A hüvelyesek, a burgonya vagy a teljes őrlésű kenyér biztosíthatja a szükséges vitaminmennyiséget.
Szem
Tuti tipp az A-vitamin, hogy csábítóan csillogjon a szemed. Különösen a C-és E-vitaminokkal együtt hatékony: nemcsak több charme-ot, hanem mélységet is kölcsönöz a tekintetednek. Az A-vitaminban lévő betakarotin kissé barnítja a bőrt, és véd az ultraibolyasugarak ellen. Természetes A-vitaminforrások: sárgarépa, spenót, petrezselyem, sárgabarck, vaj.
Has
Ha jó formában akarod tartani az alakodat, vitaminokra van szükséged,. A B12 vitamin például segíti a szénhidrát-és zsíranyagcserét, és harcot indít a has és a fenék zsírpárnái ellen. Vérképző vitaminként gondoskodik a friss, pihent kinézetről. A sajtban, a túróban és a joghurtban fordul elő leggyakrabban.
Derék
Vékonyító és szépítőszer a B3-vitamin /niocin/, amely elősegíti az új bőrsejtek képződését és szabályozza a test energia-háztartását. Szépíti a bőrt és elősegíti a megfelelő kalóriafelhasználást. Gombában, tejtermékekben és a rizsben van belőle sok.
Izmok
A B6-vitamin csodát tesz a fáradt izmokkal. Ezenkívül hangulatteremtő, elűzi a rossz gondolatokat és enyhíti a stresszt. Tehát a tartós levertség és az idegesség oka a B6-vitamin hiánya is lehet. Fontos: ha fogamzásgálót szed valaki, akkor különösen ügyelnie kell a B6-vitamin-háztartására, ezért sok banánt, brokkolit, szárnyashúst, hagymát, húst vagy halat kell ennie.
Testszövetek
Az alvást biztosítja az ún. folsav /F-vitamin/, amely elősegíti a vérellátást és a bőrsejtek újraképződését, valamint gondoskodik a feszes szövetekről olyan problémás testrészeken, mint a felső comb vagy a has és a fenék. Folsav található a salátában, a zöldségekben, a tojásban és a szőlőben.
Vér
A K-vitamin nem igazi szépségvitamin, de életfontosságú a szervezetnek. Ez tartja ugyanis rendben a vérkeringést, elősegíti a véralvadást. A K-vitamin megtalálható olyan zöldségekben, mint a káposzta, a spenót, a paradicsom, a kelkáposzta, de a szervezet maga is nagy mennyiségben előállítja.