Aszfaltszánkó
2002/10/15 08:00
2296 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Hegyi utak rakétái - Az aszfaltszánkózás


Viszonylag nem is olyan régről ismert sporteszköznek számít az utcai szánkó. Dél-Kalifornia előhegységeiben találta ki pár fiatal, majd nem sokkal utána már meg is rendezték az első versenyeket. A sportot tulajdonképpen a gördeszkából fejlesztették tovább. A dolog úgy történt, hogy deszkával is nekivágtak a meredeknek, és hol hason, hol hanyatt fekve jöttek le a dombról. Ez kevésbé volt biztonságos, mint a sima utcai gördeszkázás, így aztán szépen lassan időszerűvé vált egy igazán gyors, de kevésbé balesetveszélyes alkalmatosság megalkotása, hogy a sebesség őrültjei továbbra is kedvükre száguldozhassanak. Így aztán megszületett a gördeszka egy mutánsa, az aszfaltdeszka, melynek kerekei és futóművei annyiban különböznek kisebb elődjétől, hogy szélesebb nyomtávval rendelkeznek. A deszka merev fémlapokból és kompozit anyagból készült keretekből áll, így erősebb, hosszabb és jobban irányítható lett.

E sportág valóban hatalmas sebességgel jár jegyben, nagyon kevés más olyan sport van, ahol a védőruhán kívül semmi más nem választ el ettől a gyorsaságtól. A maximális végsebesség kb. 110 km/h, ehhez azonban szintén szükség volt arra, hogy a deszka lapjai valóban jóval keményebb anyagból készüljenek, ugyanis a rugalmas lapra rögzített kerekek már kisebb sebességnél is imbolyognak. Így aztán a következő, amit számba veszünk, az legyen a kerék és a csapágy.

A csapágyak tisztasága elsődleges szempont, ugyanis nagy sebességnél a legkisebb porszem is irányíthatatlanná teheti a szerkezetet. Ilyenkor a legkisebb súrlódás is megsütheti a kerekeket, vagyis akkora hő keletkezik, hogy a kerék csapágyhoz csatlakozó része megolvadhat, ebből következik az irányzék elvesztése és akár a baleset is. A biztonsági felszerelés sem utolsó szempont, mert ugyebár kemény betonnal ismerkedhet össze az, aki leesik a szánkóról. Éppen ezért az egész arcot befedő bukósisak valamint a motorosok és motorversenyzők által is használatos védő bőr együttes elengedhetetlen felszerelés.

A kelléktárnak még mindig nincs vége, ugyanis most következik e sport legmeglepőbb funkciójú felszerelése, a cipő. Nehéz lehet kitalálni, hogy mint eddig mindennek, ennek is speciálisnak kell lennie. Igen ám, de olyannyira, hogy fékezni is lehessen vele. Ezért aztán az aszfaltszánkósok autógumiból kivágott folttal talpaltatott bakancsot vagy félcipőt hordanak. A gumifelület kellő tapadást biztosít, és mint ismeretes, akkor sem kopik meg, ha egy autót kell megállítania.

Viszonylag kezdetleges módszerekkel is lehet aszfaltszánkózni, így ha valakinek nincsen elég pénze, hogy a megfelelő felszerelést összeszedje, csak egy gördeszkára, meredek és kanyargós hegyi útra, és nem kevés bátorságra van szüksége. Magyarországon nyilván kevés helyen van lehetőség e sport űzésére, feltehetően a cuccokat se könnyű kis hazánkban beszerezni. Mindenesetre, ha valaki extrém és veszélyes sporttal szeretné elütni az idejét, ezzel garantáltan megtalálja a számítását...