Mikor beszélünk gerincferdülésről?
2013/06/13 11:53
1194 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A gerincferdülés minden tízedik embert érint, az esetek többségében fiatalkorban, 10-14 éves kor között alakul ki. Nem meglepő, hogy megelőzésére elsősorban ezen életkorban kell a legnagyobb hangsúlyt fektessük.

gerinc

Egy kis anatómia

Gerincoszlopunk 32-34 csigolyából épül fel, mely 4 szakaszra osztható. Nyakcsigolyáink száma 7, balesetek során ez a legsérülékenyebb gerincszakasz. Tizenkét háti csigolyánkhoz bordák csatlakoznak, míg öt ágyéki csigolyánk a legnagyobb méretű. A keresztcsonti csigolyák (összesen 5 db összenőtt), a keresztcsontot alkotják. A farokcsigolyák száma változó, 4-6 közötti.

A gerinc görbületei

Gerincoszlopunk hátulról nézve egyenes, azonban oldalirányból több görbület is megfigyelhető rajta. A gerincoszlop oldalirányból látható görbületei meglepő módon elsősorban az agyat védik, emellett szerepük van a test egyenletes terhelésben is. Merev gerincoszlop esetén járáskor nem lenne, ami csillapítaná az agy és a koponyacsontok közötti mozgást, így akár minden lépés során agyrázkódást szenvedhetnénk. Természetesen ezen védelmi funkció lényegesen bonyolultabb, itt csupán leegyszerűsítve írtuk le.

Mikor beszélünk gerincferdülésről?

Gerincferdülésről akkor beszélünk, ha azon oldalirányú görbület alakul ki. Ez adódhat a csigolyák elmozdulásából, elcsavarodásából, de akár egyenlőtlen csigolyakopásból is. A ferdülés az esetek döntő többségében a háti vagy ágyéki szakaszon alakul ki.

Hogyan ismered fel a gerincferdülést?

Gyerekkorban a gerincferdülés nem okoz tüneteket, általában nem kíséri fájdalom. A probléma leggyakrabban az orvosi vizsgálaton derül ki, olykor a szülők vagy a pedagógusok veszik észre a hanyag tartásból. Legegyszerűbb vizsgálata, ha a tükör elé állsz félmeztelenül és vállaid magasságát próbálod megszemlélni. A gerincferdülés legkönnyebben úgy ismerhető fel, hogy az egyik váll feljebb helyezkedik el. A tükör kissé csalhat, így, ha biztos akarsz lenni a dologban, kérd meg szüleid vagy barátaid, hogy szemrevételezzék ők!

Előzd meg a gerincferdülést!

Íme, néhány tanács, ami segíthet a megelőzésben:

  • Üléskor figyelj a helyes testtartásra, hátad legyen mindig egyenes!
  • Óránként állj fel, mozogj kicsit, kétóránként mozgasd meg gerinced oldalirányban is!
  • Célszerű minden reggel egy kis bemelegítéssel kezdeni, ami gerincerősítő gyakorlatokból áll!
  • Hetente legalább egyszer szükséges minimum félórányi gerinc és hátizom erősítés!
  • Az úszás sokat segíthet a megelőzésben!

A tapasztalatok azt mutatják, ha sikerül serdülőkor előtt, alatt és után néhány évig megőriznünk gerincünk épségét, a későbbiekben kisebb eséllyel alakul ki elváltozás.

Marsi Zoltán cikke