Glutén nélkül élni
2012/06/13 08:00
1857 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Puffadás, izomgörcs, fáradékonyság, levertség. A tünetek szinte bármilyen betegségre utalhatnak, mégis érdemes első helyen vizsgálni a gluténérzékenységet, vagyis a lisztérzékenységet.

A cöliákia, vagy más néven lisztérzékenység számos jellegzetes tünettel jár, mégis csak kevesen gyanakodnak rá, ha puffadással, állandósult fáradsággal és egyéb problémákkal szembesülnek. Pedig Magyarországon minden tízedik embert érinti ez a probléma, ami bár sok kellemetlenséggel jár, életmódváltással javítható.  

A lisztérzékenységet sokáig a gyerekek betegségének tartották, pedig ez nem egy olyan dolog, amit idővel kinövünk. Hazánkban jelenleg százezer ember szenved lisztérzékenységben, amiről egyelőre annyi bizonyos, hogy összefügg a genetikával, de hogy pontosan mikor és miért öröklődik, az még nem tisztázott. Az mindenesetre biztos, hogy a szervezet túlérzékenyen reagál egyes gabonafélék fehérjéivel szemben, ebből alakul ki a lisztérzékenység. A glutén egy fehérje, mely a bél nyálkahártyájával érintkezve aktiválja az immunrendszert. Másik neve a sikér. Az immunrendszer a liszt érzékeny szervezet esetében védekezni kezd, és erős tünetekkel válaszol: fejfájás, puffadás, izomgörcs, viszketés, fáradság, szívritmuszavar, esetleg vérző fogíny vagy véres vizelet formájában.

Nem csak a tünetek miatt veszélyes, a glutén ezek mellett károsítja a nyálkahártyát, károsítja a bélbolyhokat és akadályozza a tápanyagok felszívódását, melyek hosszú távon óriási károsodáshoz vezethetnek.  A lisztérzékenység nyomán, hosszú távon vérszegénység és fehérjehiány is kialakulhat. A már említett tünetek mellett olyan jelek is utalhatnak gluténérzékenység fennállására, mint a töredezett haj, hólyagos, viszkető bőr, állandósult kimerültség, sápadtság, görcsös fájdalom has tájékon. A tünetek fennállásakor érdemes gasztroenterológiai vizsgálatot kérni, így lehet ugyanis pontos diagnózist felállítani. Ha valóban fennáll a cöliákia, fontos, hogy új étrend szerint kezdjünk táplálkozni. Búza, árpa, rozs és zabtartalmú élelmiszer fogyasztását innentől kerülni kell. A malátát, tönkölyt és a korpát is mellőzni, és nagymértékű vitaminpótlásra is szükség lesz.

A diéta és életmódváltás lényege, hogy a glutén ne szerepeljen az étkezésben. Az étrend összeállításában dietetikus szakorvosok segíthetnek. Gluténmentes polcok a nagyobb áruházakban, hipermarketekben is találhatók, de nem ért tudni, mik is a gluténmentes élelmiszerek. Ilyen a köles, a rizs, a kukorica, az amaránt és a hajdina, ezek mind helyettesíthetik a hagyományos búzából készült élelmiszereket. Minden év májusában megrendezik a Lisztérzékenyek Világnapját. (Hazánkban az Európai Lisztérzékeny Egyesületek Szövetsége a szervező.) További fontos információkért érdemes böngészni a  www.liszterzekeny.hu honlapot.  Neked van valamilyen allergiád, esetleg léteznek olyan élelmiszerek, amiket nem ehetsz? Kommentben oszd meg velünk tapasztalataidat!