Gyógyulás - mozgás
2002/11/05 08:00
659 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Betegségeink azért válhatnak krónikussá, mert a szervezet a test szintjén nem képes a felmerült problémát megoldani. Ilyenkor szükség van a személyiség teljes mozgósítására, vagyis mindenünket, "amink van", használni kell: az izmokat és a lelket is.

A krónikus betegség - az akut betegségektől eltérően - nem oldható meg pusztán fizikai szinten, teljes életmódváltásra van szükség, amelynek egyik lényeges része, hogy az illető megismerje önmagát, s a test fizikai szintjén jelentkező problémát lelki szinten is feldolgozza. Az önmegismerésre kiváló lehetőséget nyújt a sport, a mozgás, ha önmegfigyeléssel kapcsoljuk össze.

Mozgásrendszerek

A kínai medicinából ismeretes öt elem-tan alapján minden krónikus betegség esetében meg lehet határozni, mely mozgásformák kerülendők, és melyek ajánlatosak, vannak azonban olyanok, amelyek bármely betegség esetén gyakorolhatók, hiszen egyaránt tartalmaznak izometriás, nyújtó- és erőgyakorlatokat anélkül, hogy túlságosan megterhelnék a szervezetet. Ezeket a mozgásformákat keleten nemegyszer éppen krónikus betegségben szenvedő mesterek fejlesztették ki. Idetartozik a tai csi, amely tulajdonképpen harcművészet, de a belső energia kifejlesztésének és áramoltatásának köszönhetően öngyógyító módszer is.

A tai csi - és a továbbiakban leírt mozgásrendszerek - gyógyító hatása a gyakorlatok csi-anyagcserét optimalizáló tulajdonságán alapul. A csít, az univerzális életenergiát folyamatosan vesszük fel a környezetünkből, mely a testben áramolva biztosítja annak optimális működését. Bizonyos okok következtében azonban a csi szabad áramlása folyamatosan és hosszú időn keresztül akadályokba ütközik. Ezek a blokkok rengeteg energiát emésztenek fel, vagyis nem pusztán tartósítják a betegséget, hanem az energiatartalékok kimerítésével a szervezetet újabb betegségekre teszik fogékonyabbá. Javulás csak akkor következik be, ha a csi áramlása ismét szabaddá válik, s a beteg terület (a keleti medicinában a testi működés minden egyes funkciója - vérnyomás, anyagcsere stb. - meghatározott területhez kapcsolódik, ezen alapul pl. az akupunktúra) többé nem képez blokkot a szervezet energiarendszerében. A tai csi egyszerű, könnyen kivitelezhető mozgássorai éppen a csi szabad áramoltatásának tudatosítását s a szervezet energiarendszerének harmonizálását célozzák, miközben saját testünkkel újfajta kapcsolatot alakítunk ki.

Csi kung

A bárki által végezhető gyógyító testgyakorlatok közé tartozik a csi kung is, mely szintén Kínából származik. Több stílusa is van, melyek neves mesterekhez kötődnek, de bármelyik alkalmas a szervezet energia-háztartásának harmonizálására, azaz az egészség megőrzésére, illetve gyógyításra.

Jóga

A gyógyító mozgástechnikák indiai változata a jóga, mely eredetileg a megvilágosodás eléréséhez használta a mozgás-, légzés- és meditációs gyakorlatokat. A jóga a szellemi fejlődés sajátos útja, de egyben gyakorlati módszer is a gyógyulásra és az egészségmegőrzésre. A hatha jóga gyakorlatait megfelelő légzésgyakorlatokkal és meditációval kiegészítve és együttesen alkalmazva, kitartó és szorgalmas gyakorlással csodálatos gyógyító hatás érhető el, mivel harmonizálja, áthangolja és ellazítja a szervezetet. (Gyógyító jógagyakorlatokat az Elixír magazin is rendszeresen közöl - a szerk.) Mindegyik mozgásrendszerre érvényes, hogy kizárólag rendszeres, kitartó és pontos gyakorlás révén valósul meg gyógyító hatásuk, s feltétlenül össze kell kapcsolni megfelelő légzéstechnikával, valamint koncentrált, belsőre irányuló figyelemmel. Eleinte ugyan pusztán a gyakorlatok testi érzeteire korlátozódik, később azonban olyan belső élményekkel jár, amelyek során megtanuljuk felismerni, sőt irányítani a csi (prána) felvételében éppen aktív pontokat, s amelyek kiteljesítik a kozmikus környezethez, az univerzumhoz való kapcsolódásunkat.

Mindezek alapján egyértelmű, hogy a krónikus betegségek nemhogy kizárnák életünkből a sportot, hanem annak bizonyos formáit - elsősorban a regulációt és a csi szabad áramlását előmozdító gyakorlatokat - egyenesen szükségszerűvé teszik. A sport nagy előnye az is, hogy nincs az anyagcsere a mentális folyamatok által blokkolva, ezért a rehabilitációban fontos szerepet kaphat. Megkönnyíti a szervezetnek az együttműködést az öngyógyulás folyamatával, mivel a betegség által érintett területet sem hagyja kikapcsolódni a szervezet komplex működéséből, sőt, az izomzaton keresztül visszahat a belső szervekre is, és segít helyreállítani azok normális működését.