Így úszd meg a nyarat vízibalesetek nélkül!
2014/07/25 11:28
566 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A vízbe fulladtak döntő többsége tudott úszni! Ne keress kifogást! Hazánkban évente közel 100 ember fullad vízbe, többségük fiatal.

vizibaleset

Ne keress kifogást! Olvasd el és fogadd meg!

Évente közel 100 ember fullad vízbe hazánkban, többségük jó úszó, illetve fiatal. A vízbe fulladás körülményeinél nagyon gyakran közrejátszik az alkoholos (vagy egyéb tudatmódosító szer) alatti befolyásoltság, a fizikai erőnlét nem megfelelő felmérése, illetve a veszély késői felismerése pl. fiataloknál bizonyítási vágy miatt. Az alábbiakban megpróbáljuk összefoglalni a legfontosabb tanácsokat, kitérve a megelőzésre, mit tegyünk, ha baj van, illetve hogyan tudunk magunkon vagy másokon segíteni.

A természetes víz fogalma

A későbbiekben általános irányelveket fogalmazunk meg, melyek mind természetes, mind medencei körülményekre vonatkoznak. Itt azonban szükségesnek látjuk a természetes víz fogalmának tisztázását, melyen azon vizeket értjük, melyek nem ember által épített létesítmények (medence, uszoda, strand). Ide tartoznak tehát a folyóvizek (Duna, Tisza stb.), a tavak (Balaton, Velencei-tó) és a tengerek. Ezeket azért tartjuk szükségesnek kiemelni, mert az épített fürdőlehetőségekhez képest jóval komolyabb veszélyt jelentenek. Ez persze nem jelenti azt, hogy a kerti medencében nem következhet be baleset, sőt! A statisztikák – elsősorban a gyerekkori balesetek terén – rémisztő, hihetetlen medencei, sajnos gyakran halálos balesetekről számolnak be.

Ne csak olvasd, fogadd is meg!

Ittasan és egyéb tudatmódosító szer hatása alatt ne menj vízbe! Ezek a szerek jelentősen csökkentik a fizikai teljesítőképességed, ráadásul akadályozzák a gyors és hatékony döntéshozást. Nehezebben ismered fel a veszélyt, lassabban hozol kulcsfontosságú döntéseket. Nemcsak arra kell figyelned, hogy te ne menj így vízbe, hanem arra is, hogy szintén befolyásolt társaid sem!

Ismeretlen vízben különösen légy körültekintő, semmiképp se ugorj bele. Kifejezetten veszélyesek azok a vizek, amelyek nem átlátszóak, így nem lehet felismerni sem a vízben lévő tárgyakat (pl. fa), sem a vízmélység változását.

Egyedül soha ne fürdőzz, legalább a parton legyen valaki, aki szemmel követ. Egy izomgörcs, egy félrenyelés, egy keringési zavar bármikor kialakulhat, ezek akár életveszélyesek is lehetnek.

Veszélyes a gumimatrac és a gumicsónak, természetesen minden egyéb vízi játékszer. Ezek komoly problémát okozhatnak, ha úszni nem tudó használja őket, illetve, ha a parttól távolabb sodródnak. Ha kilyukadnak, az úszni tudóknak is komoly fizikai megpróbáltatás lehet a partra úszni. Ezeket szigorúan sekély vízben, fürdésre kijelölt helyen használjuk.

Mérjük fel erőnlétünket! Ne vállaljuk túl magunkat! A folyó átúszás, az ússzunk minél távolabb a parttól remek kihívás elméletben, azonban jelentősen csökkenti egy esetleges probléma esetén a partra jutás esélyét. A legtöbben el sem tudják képzelni, milyen lehet egy igazi izomgörcs, amely egyébként bármikor kialakulhat, annak kezeléséről pedig ne is beszéljünk.

Kifejezetten veszélyesek a bányatavak, mivel a víz hirtelen mélyül, ez részben az áramlási viszonyokat, részben a víz hőmérsékletét teszi kiszámíthatatlanná. Problémát jelenthet a vízben maradt műtárgyak (kotró és kitermelőeszközök – pl. daru, drótkötél), továbbá a víz biológiai tényezői, nevezetesen a felszaporodó kórokozók.

Tájékozódj!

Érdemes tájékozódnod az önmentés és a társmentés fogalmáról és technikáiról, bár hangsúlyozzuk, hogy a vízimentés nagyon komoly fizikai és elméleti felkészülést igényel.

Néhány információ ITT:

Marsi Zoltán írása