Interjúsorozat Dr. Czeizel Endrével - 1. rész
2003/05/30 08:00
855 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az elkövetkezendő hetekben Czeizel Endre orvos genetikust fogjuk faggatni a családról, a tehetségről és a szerelem természetéről. Mai, első kérdéseink: okosabb lesz-e az okos szülők gyereke? Mikor "egészséges" a fiataloknak elkezdeniük a szexuális életet? E héten ezekre a kérdésekre válaszolt a Sulinet olvasóinak a neves szakember.

- Úgy tűnik, hogy ebben a mai felgyorsult világban mindenki fokozottan törekszik önmaga fejlesztésére, képzésére, karrierje építésére, aminek - többek között - a családi élet látja kárát. Egy bizonyos kor - vagy anyagi szint - elérése után a nők észbe kapnak, s utódot szeretnének. Okosabb lesz az okos szülő gyermeke?

- Az természetes igény, hogy az ember jobb sorsot akar a gyerekének. S ez szép magyar tulajdonság, amit én nagyon gyakran tapasztalok. Eljönnek hozzám a leendő szülők, a családtervezők, s kiderül, hogy az apa vagy az anya hajlamos valamilyen betegségre (agyvérzésre, infarktusra, rákra). Én elmondom nekik, hogy miként kellene az életmódjukat megváltoztatni. Tipikus a reagálásuk - különösen férfiaknál -, egy ideig elgondolkoznak, aztán azt mondják: "nézze doktor úr, valamiben egyszer úgyis meg kell halni".
De amikor elmondom, hogy ugyanez a genetikai kockázat a leendő gyermeküknél is érvényesülni fog, az tényleg sokkolja őket, s azt kérdezik, hogy mit lehetne tenni ellene?
A magyar egészségügyben nagy hibának tartom, hogy nem élünk azzal a lehetőséggel a fiataloknál - akár tizenéves korban is -, hogy amikor elkezdenek cigizni, piálni, meg drogozni; nem hívjuk fel kellően a figyelmüket arra, hogy ezek a későbbi szülőségüket kedvezőtlenül befolyásolják. Mert ők később szülők lesznek, ami nagyon komoly és szép kihívás. Bennük is él az igény, hogy a gyerekük legyen egészséges, vigye többre, mint ők. A leendő szülők ezért áldozatra is képesek.

Az már egy másik kérdés, hogy ha az a gyerek "túl jól" sikerül. A költőgéniuszok életét tanulmányozva tapasztaltam, hogy amikor a gyerek túlságosan jó képességű -, akkor a szülőknek is gondot okoz, mert a szülők nem képesek partnerei lenni.
Berzsenyi Danikát az apukája, a labanc földesúr gyakran megpofozta, hogy miért ír verseket; Petőfi Sanyikát az apukája bikacsökkel verte meg, amikor rájött, hogy nem azt csinálta, amit ő akart, hanem helyette verseket írt és színész akart lenni. Weöres Sándor tizenéves korában többször felakasztotta magát, mert az apja súlyosan bántalmazta, amikor nem azt tette, amit ő akart, hanem a saját feje után ment. Bizonyos körön belül a szülőknek fontos, hogy a gyermek legyen minél tehetségesebb. De a szülők azt nem tudják, hogy bizonyos szint fölött a tehetség már nagyon nehezen kezelhető az átlagos emberek számára.
- Talán azért, mert nincs megfelelő példa előttünk, s nem tanuljuk meg, miként lehet egy családban jól működni. Ez persze nem genetikai kérdés, egy időben Ön mégis sokat foglalkozott ennek a problémának a megoldásával.

- A hetvenes években belecsöppentem az akkor még egycsatornás Magyar Televízióba, és sorozataim voltak - pl. a Születésünk titkai és az Öröklődés titkai. Utána tömegesen jöttek hozzám a fiatal párok, akiknek ugyan nem volt semmi bajuk, csak szerettek volna mindent megtenni azért, hogy egészséges gyerekük legyen. Ez a nagyon szép emberi igény rám óriási hatást gyakorolt. Összeállítottunk egy családtervezési rendszert, amiben tizenöt különböző módszert alkalmazva felére lehetett csökkenteni a koraszületést, a fejlődési rendellenességek gyakoriságát, és egyharmadára az értelmi fogyatékosság kialakulását. Akkor döbbentem rá, hogy mit jelentene ez országos szinten. S amikor '96-ban elfogadták a Nemzeti Alaptantervet, s oda bekerült, a gyerekeket az iskolában fel kell készíteni a családi életre. Szerettem volna ebben segíteni. Mert kötelesek vagyunk felkészíteni a gyermekeket a családi életre és a szexuális élettel kapcsolatos kérdéseket (fogamzásgátlás, szexuális úton terjedő fertőzések) is meg kell beszélni. Külföldi tapasztalatokról tudtam, hogy Angliában 1986-tól, Hollandiában pedig 1980-tól működik hasonló program. Így érték el pl. Hollandiában, hogy ugyan teljesen liberális az abortusz törvény, még sincs abortusz. Ugyanis az emberek nem buták, hogy ártsanak maguknak, s nem olyan felelőtlenek, hogy elpusztítsák saját magzatukat, ha kellőképp fel vannak világosítva. Mégis Magyarországon most szinte semmi nem történik.

- Mik voltak a családi életre nevelés oktatásának az alapelképzelései?

- Kiképeztünk 1100 önként jelentkező pedagógust, akik "A felkészülés a valódi életre" tantárgyat harminchárom órában oktatták volna. A program nagyon szépen indult.
A Szakközépiskolák első osztályába terveztük bevezetni, mert nem igaz, hogy már 13 éves korban szeretkeznek a gyerekek. Magyarországon 17,5 év az az idő, amikor átlagosan elvesztik a szüzességüket a fiúk és a lányok. A 15 év ezért nem késő a döntő többség számára, ráadásul nyolcadikban megtanulják az emberi testet, így nekünk már nem kell a részletekkel foglalkoznunk.
Teljesen meg voltam hatva, mert első évben 300 középiskola jelentkezett. 2-3 hittantanár is vállalkozott a tantárgy oktatására, ami nagyon szép, mert az erkölcsöt, az etikát és a természettudományt össze lehetett kapcsolni.
Következő évben már ötszáz volt az iskolák száma. Negyedévenként tartottunk regionális pedagógusértekezleteket. A pedagógusok is örültek, mert a gyerekek is nagyon szerették e foglalkozásokat, jó volt a hangulat. Aztán megbukott a kormány, s jött az új, akik úgy döntöttek, hogy a gyerekeket nem kell erről felvilágosítani, csak erkölcstant kell nekik tanítani. Nos, én erre rögtön tudtam a választ. Angliában (persze ott sem kötelező ez az iskolákban) ugyanis az iskolák 2/3-ban van ilyen tantárgy, 1/3-ban nincs. S amikor kiértékelték 10 éves tapasztalataikat, kiderült, hogy pl. az egyházi iskolákban - ahol általában nem volt ilyen képzés - a tizenéves gyerekek abortuszai 2-3-szor gyakoribbak, mint azokban az iskolákban, ahol volt. S ahol volt ilyen oktatás, ott 1,5 évvel később kezdtek szeretkezni a fiatalok.

Orvosi szempontból ugyanis minél később kezdenek a tizenévesek szeretkezni, az annál jobb. Mert minél korábban, annál több a nem kívánt terhesség, annál több a szexuális úton terjedő fertőzés, -mert egyrészt tapasztalatlanok, másrészt a hüvelyhám még éretlen és sérülékenyebb.

Rengeteg előnye lenne tehát annak, hogy ha a gyerekeket felvilágosítanák. Hiszen nem születnek ilyen tudással, ezt ugyanúgy meg kell tanulni, mint a Pitagorasz-tételt. S nem akarok cinikus lenni, de ha valaki nem mérnök lesz, s nem tudja a Pitagorasz-tételt, abból még nem lesz tragédia. De hogyha nem tudják a gyerekek ezeket az alapelemeit a családi életnek, akkor ebből bizony katasztrófák lesznek: nem kívánt terhességek, abortuszok, meddőségek, megsérült emberi lelkek.

(folytatjuk)

Az interjút Csomós Éva készítette

Képek forrása:
www.familynyou.com
www.parkapcsolat.ngo.hu
media.abcnews.com