Két kerék bőven elég
2003/05/13 00:00
531 megtekintés
A cikk lejárt! Valószínű, hogy már nem aktuális információkat tartalmaz!
A városok levegője kipufogó- gázoktól terhes, az utak túlzsúfoltak az autóktól. A kényelmi luxuscikkről nagyon nehezen mondanak le az emberek. Pedig a kerékpárral való közlekedés sok esetben gyorsabb és minden esetben környezetkímélőbb. A norvég állam követendő példát állított nemrégiben mindenki elé. Az ország sok helyén pénzzel jutalmazzák a kerékpáros közlekedést.

Manapság szinte már közhelynek számít, hogy mennyire szennyezett a városok levegője. Ezt minden városlakó a bőrén, illetve a tüdején is tapasztalhatja. Az is köztudott, hogy mindezért az olajszármazékokkal működő gépjárművek a felelősek. Reggelente iszonyú mennyiségű autó tart a városok központja felé, délután pedig ugyanennyi igyekszik kifelé a városból. Érdemes megfigyelni, hogy szinte minden autóban csak egy ember ül. Egy autó, egy ember, sok-sok egészségre káros kipufogógáz, korom és por. Zsúfolt, járhatatlan utak fullasztó atmoszférával. Nagyjából ez jellemzi az autós közlekedési formát. Pedig van jobb, sokkal jobb közlekedési eszköz a füstgázgyárnál.

A kerékpár ugyan lassabb a kocsiknál - viszont jóval olcsóbb az üzemeltetése -, ám ez csak akkor igaz, ha nincs tele az út. Egy dugóból nagyságrendekkel kevesebb idő alatt ki lehet jutni kerékpárral, mint autóval, sőt, ha sokkal több ember szánná rá magát arra, hogy nyeregbe pattanjon, egyáltalán nem is lennének torlódások a közlekedésben. Persze a bicajt tekerni kell, ami emelkedőn felfelé nem éppen könnyű dolog, de hát ezért kárpótol a mozgás öröme és az ezzel járó fokozatosan javuló erőnlét.

Amint arról a Népszabadság beszámolt, Norvégiában nem egy helyen az állam fizet azért, hogy az emberek rövidebb szolgálati útjaikra kerékpárral menjenek. A norvég állam célja az utakat elborító autók számának csökkentése, valamint az állampolgárok erőnlétének javítása. Ezt nyugodtan nevezhetjük állami gondoskodásnak. Norvégia egyes vidékein, mint például az ország délnyugati részén található Sandnes városában némileg több mint 3 norvég koronával (több mint 100 forinttal) jutalmaznak minden egyes két keréken, pedálozva megtett kilométert, amelyet szolgálati úton tesznek meg az önkormányzati alkalmazottak. Legfeljebb azonban 5 kilométerig díjazzák a tekerést, és a fizetett biciklizésbe nem számít bele a munkahelyre való bejárás sem. A derék norvégok közül 75 ezren pattantak kerékpárra a minden évben megrendezett "Biciklivel a munkába" kampánynap keretében, amelynek részeként a kerékpár utak mentén ingyen reggelit osztottak azoknak, akik képesek voltak garázsban hagyni gépjárművüket.

A skandináv állam ugyan jóval gazdagabb hazánknál, és ha javadalmazásra és ingyen reggelire nem is, de talán egy a kerékpározást népszerűsítő kampányra itt is jutna valamennyi pénz. Persze nem ártana az sem, ha építenének még néhány ezer kilométer kerékpárutat is.

(Kurucz Ferenc)