Másnap jön a másnaposság
2001/09/10 08:00
595 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Nyáridőben még a legfegyelmezettebbek is elengedik magukat. Egy jó buli, egy kellemes parti, észre sem veszi. Csak másnap, hogy a kelleténél többet ivott. Másnap jön a másnaposság.

Szédülés, émelygés, fejfájás - nem kezdődő influenza, csupán egy átmulatott éjszaka utóhatásai. Haitin a Voodoo-kultusz követői, hogy megelőzzék a másnaposságot, tizenhárom feketefejű gombostűt szúrnak a parafa dugóba. Az európai ember jobban kedveli a mű-szereket: a gyógyszereket. Ám fölösleges a lázcsillapító vagy a közérzetjavító tabletta, jobb tippeket adunk!

Savanyú, sós

Aki sok alkoholt iszik, nagy mennyiségű ásványi anyagot veszít. Ezért gyakran az éjszaka elmúltával arra van szükség, hogy valamilyen sós-savas ételt fogyasszon, uborkát vagy sós heringet. A húsleves is remek eszköz arra, hogy pótolja az elveszett ásványi anyagokat. Amerikai csodarecept a "préripolip": egy nyers tojássárgája ketchuppal, Worchester-szósszal és borssal összekeverve.

C-vitamin, gyümölcsös cukorka

Lehet kiwi, citrom, grépfruit vagy narancslé, mindegyikük rengeteg C-vitamint tartalmaz. Különösen fontos egy átmulatott éjszaka után, hogy szervezetét (és elsősorban agyát) regenerálja. A gyümölcsök nemcsak olyan másodlagos növényi anyagokat tartalmaznak nagy mennyiségben, melyek fokozzák a vitaminok hatásfokát, hanem gyümölcscukrot is. Ez pedig kicsit segít a fejfájás elmulasztásában.

Víz, víz

Igyon sokat - az alkohol ugyanis kiszárítja a szervezetet. Minél több vizet visz be a szervezetébe, annál gyorsabban pótolja a fellépett folyadékhiányt, és annál könnyebben szabadulhat meg a felhalmozódott méreganyagoktól. Ha rosszul érzi magát, kellemes nyugtató lehet egy pohár ásványvíz egy csipetnyi aszkorbinsavval összekeverve.

Oxigén, friss levegő

Tartózkodjon legalább fél órát a szabad levegőn! Több oxigén jut el így az agyba, s az hamarabb kipiheni az éjszaka fáradalmait.

Macskajaj-koktél

Ha legközelebb szédelegve ébred, próbálja ki a Kiskegyed speciális koktélját! A hozzávalók mind remek gyomornyugtatók a másnaposságra: 2 deci narancslé 1 kiskanál gyümölcscukorral, egy csipetnyi sóval és fél magnézium vagy C-vitamin pezsgőtabletta. A gyümölcscukor aktivizálja a májat, a C-vitamin stabilizálja az agyfunkciókat, az elvesztett ásványi anyagokat pedig a magnézium pótolja.

Hogyan kerülhető el?

A részegséget legjobb elkerülni. Hogyan? Erre is van ötletünk.

  • Egyen előtte valami zsírosat! - Minél tovább marad a gyomrában az alkohol, annál kevesebb és annál később jut el a vérébe. Ezért fogyasszon zsíros ételt, mielőtt inni kezdene.
  • Lassan igyon! - Minden egyes kortyot élvezzen-ízleljen, ne akarja egyből kiüríteni a poharát. Adjon időt az alkohol lebomlásának.
  • Tartson közben vízszünetet! - Aki sok alkoholt fogyaszt, az bizony gyakran keresi fel a mellékhelységet. Ott azonban a szükséges ásványi anyagok is távoznak szervezetünkből. Ezért jó egy-egy pohár ásványvizet is elfogyasztani. Ne feledje, az ásványi anyagok és a folyadék a részegség legfőbb megelőzői. Mielőtt lefeküdne, igyon meg legalább egy pohár ásványvizet, és vegyen be egy aszpirint, egy magnézium tablettát és néhány szem gyümölcscukrot.