Miért egészséges az étcsoki?
2014/03/28 12:05
4487 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Egészséges? Bizony, az étcsokoládénak valóban vannak egészséges hatásai. A rossz hír, hogy csak az étcsokoládénak...

Sajnos, el kell oszlassuk a túlzott optimizmust, a csokoládé előnyös hatásait kizárólag az étcsokoládé esetében mutatták ki. Azaz a sokszor hangoztatott, a csoki egészségtelen mondat továbbra is fennáll, hisz a csokoládéfogyasztás döntő többsége a tejcsokoládéra vonatkozik, mely finomított szénhidrát-tartalmának és nem mellékesen egyéb összetevőinek (pl. transzzsírsavak) „köszönhetően” nem tartozik az egészséges élelmek közé.

Mi a különbség a tej- és az étcsoki között?

A válasz egyszerű. Az étcsoki csak kakaómasszát, kakaóvajat és cukrot tartalmaz, míg a tejcsoki tejport is. Ha már itt tartunk érdemes megemlíteni a harmadik csokoládé fajtát is, a fehér csokit, mely tulajdonképpen nem is csokoládé, mivel nem tartalmaz kakaómasszát.

chocolate-pieces-horizontal

Az egészséges étcsoki

Egy friss amerikai tanulmány ismét alátámasztja, hogy az étcsokoládénak számos előnyös hatása lehet. A vizsgálat ezúttal a keringési rendszerre gyakorolt hatásokat vizsgálta. Kimutatták, hogy az étcsokoládé segíti helyreállítani az artériák falának rugalmasságát, továbbá megakadályozza, hogy az érfalon különböző anyagok tudjanak letapadni, így gátolja az érelmeszesedés folyamatát. A kísérlet során 44 középkorú, túlsúlyos férfival etettek kétszer négy héten keresztül étcsokoládét, ennek is két fajtáját. Az egyik a hagyományos étcsokoládé összetételével egyezett meg, azaz enyhén kesernyés volt, míg a másiknak emelték a flavonoid tartalmát, így kellemesebb ízt értek el. Az eredmények nem találtak különbséget a két csokoládétípus hatékonysága között, mindkettő hasonlóan jó hatást gyakorolt a keringési rendszerre.

Mik azok a flavonoidok?

A flavonoidok a növényvilágban elterjedt, jellegzetes sárgaszínű vegyületek. Több típusuk ismert, közös jellemzőjük az ún. flavonváz, mely három hattagú gyűrűből álló molekulából épül fel. A kakaómassza mellett számos flavonoidot tartalmaz a tea, a vörösbor és számos gyógynövény. A zöldségek közül jelentős mennyiségű flavonoid található a zellerben, spenótban és a lilahagymában. Élettani hatásaik közül antioxidáns hatásuk a legismertebb és legfontosabb.

Mennyit ehetünk?

A kísérlet során napi 70 gramm csokoládét fogyasztottak. Az egészséges mennyiség tükrében azonban a többi összetevőt is figyelembe kell venni, így további vizsgálatok eredményét is alapul véve feltételezhetően a napi 30-40 gramm lehet a célmennyiség. Nem mellékes a kakaótartalom sem! Ennek minimuma legalább 60% legyen!

Miért egészséges még az étcsoki?

Az étcsokoládé egészséges hatásait számos korábbi vizsgálat is tanulmányozta már. A méltán híres Mayo Klinika szintén az étcsokoládéban található flavonoidokat vizsgálta, azoknak is az antioxidáns hatását. Eredményeik alapján elmondható, hogy előnyös hatással bírnak a magas vérnyomás leküzdése tekintetében, tovább csökkentik a rossz koleszterin szintjét.

Miért is fontos ez?

Hazánkban és a fejlett világban a vezető halálokok közé a szív- és érrendszeri betegségek tartoznak. A lakosság több mint felét ezek következtében veszítjük el úgy, hogy a betegséget kiváltó tényezőket jól ismerjük. Ezeket mindenki hallotta már: egészségtelen táplálkozás, mozgásszegény életmód, dohányzás, stressz. A rugalmatlan érfalak, a magas vérnyomás elsősorban az agyi érkatasztrófák esélyét növeli, de szívproblémákat is okozhat.

Marsi Zoltán írása