Miért nem tanul ez a gyerek?
2002/07/23 08:00
1320 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A szülők időnként bajban lehetnek, ha azt tapasztalják gyermekeiknél, hogy tanulási nehézségekkel küzdenek. Keresik az okokat, esetenként saját magukat is hibáztathatják. Megoldást találni nem egyszerű, de semmiképpen nem lehetetlen.

Aki tanulási nehézségekkel küzd, és gondolunk itt nem kizárólag az iskolai tanulásra, hanem már egészen a kezdetektől, arra az a jellemző, hogy nem tudja társai szintjét elérni. Különbséget teszünk általános nehézségek között, amelyek minden tanulási területre kiterjednek és speciális nehézségek között, amelyek csak bizonyos tevékenységekre korlátozódnak, mint pl. az olvasás és az írás.

Az általános tanulási nehézségekkel küzdő gyermekeknek gyakran egy testi fogyatékosságuk van (pl. spasztikus bénulás, mint agysérülés következménye). Lehetnek ennek genetikai okai, mint pl. a mongolidiotizmus vagy a fenilketonuria. Ez utóbbi egy veleszületett enzimhiány, ami károsan befolyásolja az idegrendszert, és szellemi visszamaradottságot okoz. Felismerhető egyebek között a vizelet speciális szagáról, a bőr pigmentációjáról és különböző idegrendszeri eltérésekről. A fenilketonuriát hazánkban újszülöttkorban mindenkinél szűrik, és a betegeket speciális diétára állítják az életük első napjaitól kezdve. Ily módon az említett károsodások megelőzhetők. Ezenkívűl okok lehetnek még a látás- és hallászavarok vagy egy perinatalis (szülés körüli) agysérülés. Mint már céloztunk rá, vannak gyerekek, akiknél a születésük utáni 2-3 évben már felismerhetővé válik, hogy problémákkal, nehézségekkel küzd, pl: az ülés, járás késői megtanulása, szóban nehezen történő kifejezés, hallászavarok, figyelemzavarok és magatartási problémák.

A speciális nehézségekkel küzdők fejlődése normális, csupán egy-két terület van, ahol nehézségekkel kell megküzdenie: olvasás, írás és a beszédfejlődés (dyslexia) előfordulásánál a gyerek lassan, nehezen olvas, elveszítheti az írás képességét, ha a hang és a jel nem egyezik. Beszédfejlődés csak fáradságosan halad, rosszul képezi a szavakat, a hosszabb, bonyolultabb mondatokkal problémái lehetnek. A számolással (dyscalculia) küszködők részére kis történetekben elmesélve lehet megtanítani a számolást, a koncentrációs képességek miatt.

A koncentrációs nehézségeknél a dekoncentrált gyermekek gyakran nem tudnak elkezdeni egy munkát, nem dolgoznak tökéletesen és nem tudják ellenőrizni az eredményt. Ezeket a gyerekeket könnyen el lehet terelni, ki lehet zökkenteni, mert igen érzékenyek a külső benyomásokra. Impulzívan reagálnak, néha hiperaktívak, azaz nem tudnak nyugodtan ülni és sokáig magukkal foglalkozni - ezzel szemben mások a saját álomvilágukba menekülnek. Tanácsos a gyermeket állandóan ösztönözni és képességeit kiemelni. Ha úgy véljük, hogy a gyermeknek speciális tanulási nehézségei vannak, akkor a tanítóhoz és orvoshoz kell fordulni.

Ennél ugyanúgy szó lehet egy orvosi vizsgálatról (látás,- hallásvizsgálat, neurológia stb.), mint a motorikus képességekről, intelligenciáról, logopédiáról, emocionális szempontokról. Magatartászavarok esetén az esetleges orvosi kezelés iskolai segítséggel és pszichotherápiával bővíthető: Olyan speciális tevékenységekkel, amelyekben az olvasás, írás, számolás fontos szerepet játszanak, a gyermek ösztönözhető és önbizalma erősíthető. A probléma súlyossága és az életkor, amelyben azt felismerik, döntő lehet a gyermek későbbi fejlődésében. Ha a zavart, pl. a látó,-vagy hallóképesség csökkenést megszűntetik, a gyermek igen gyorsan behozza elmaradását. A legtöbb gyermek, aki speciális oktatásban vesz részt, jelentős haladást ér el. Másoknak ezzel szemben sokkal nehezebb ezeket a tanulási nehézségeket leküzdeniük.