Mit sportoljon a gyerek?
2002/06/24 08:00
1650 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A testmozgás egészségünkre gyakorolt jótékony hatása mindenki számára ismert. A légzés könnyebbé válik, hiszen a tüdőkapacitás javul. A testmozgás javítja a hangulatunkat, kihat a közérzetünkre, enyhíti a rosszkedvünket, oldja a stresszt. A sportoláshoz szükséges kitartó erőfeszítés a jellemet, szellemet is előnyösen formálja, általa növekszik a koncentrációképesség és a szellemi aktivitásban is szerepe van.

A keringés élénkülése segít a méreganyagok eltávolításában, megnöveli az étvágyat. Az izmok megmozgatása hőt fejleszt és felmelegíti a testet, a hideg ellen legjobb védekezés a mozgás. A rendszeres testedzés frisebbé tesz, javítja a reflexeket, mozdulataink összeszedettebbé válnak. A nagyobb terhelésekkel és a betegségekkel szemben ellenállóbbá teszi szervezetünket.

A rendszeres testmozgás elengedhetetlenül szükséges manapság, kiváltképp az ülő munkát végzők részére. Azonban a sportok abszolút egyénre szabottak, ezért mozgásformát kell találnunk, amely nem megerőltető és a kitűzött reális cél is megvalósítható segítségével. Történhet ez tudatosan, étrenddel összekötött edzésprogram keretében hobbiszinten, vagy versenyszerűen. A sport kiválasztásánál a következőket kell figyelembe venni: léteznek az erőnlétet fejlesztő sportok, melyek a birkózás, a súlyemelés és a bokszolás, az atlétika egyes ágai. Ezek kemény izommunkát igényelnek. Mindegyiket edző mellett javasolt végezni. A fürgeséget növelő sportokat a sebesség és a mozdulatok hirtelensége jellemzi. Ilyen az evezés, kajakozás, versenyfutás, vívás, kerékpározás, lovaglás, úszás. Végül a kitartást fokozó sportok azok, melyek jó erőnlétet igényelnek, mint a távgyaloglás, a kerékpárverseny, triatlon, a túrázás és a hegymászás.

A sport szeretete elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy kedvvel, kitartással lehessen űzni azokat. Ebben nagy szerepe van a szülőknek, akiknek gyermekkorban kell feladatként kitűzni, hogyan is szerettessék meg gyermekeikkel a sportot. És felmerül a kérdés, amennyiben a gyereknek egészen konkrét elképzelései nincsenek, mi alapján történjen a választás, hogyan segíthetik őket a döntésben? A lényeg, hogy a gyerek ne érezze, hogy szülei bármit rá akarnának erőltetni és a válsztott sportot mindeképpen örömmel végezze. Nézzük, hogy mi az, amit egy szülőnek mérlegelnie kell, mely szempontok a meghatározóak a választásnál a gyerek tulajdonságait figyelembe véve:

  • Milyen állóképességgel rendelkezik. A kitartást fejlesztő sportágak esetében az állóképesség nagyo fontos. Ezek a sportágak erősítik a szívműködést, a vérkeringést, a légzést.
  • Fejleszti-e az illető sportág az érzékelést, a koordinációs készséget, ügyességi érzéket, és az egyensúlyérzéket.
  • A test egyes részeinek igénybevételéhez szükséges tudni, hogy milyen erőteljes és egyenletes az izomzat.
  • Mely életkorban lehet, szabad és tanácsos elkezdeni az adott sportágat. Szakember véleményének kikérdezése fontos ezügyben.
  • Mekkora a sérülés esélye? Tartós, maradandó károsodás veszélye van-e és mekkora rizikóval?
  • Milyen költséggel jár az adott sport? (Felszerelés, edző, edzőtábor.)