Nehéz napok
2003/09/10 08:00
1464 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A legtöbb fiatal lány, türelmetlen kíváncsisággal várja a nagy napot, amikor úgymond "nagylány" lesz végre. Kevéssé szemérmes korban élvén, talán nem is érzi szükségét, hogy édesanyjától érdeklődjék a részletek iránt, hiszen a reklámok máris készséggel tájékoztatják róla, hogy nincs is annál könnyedebb, szárnyalóbb érzés, mint "azokon a napokon".

Bár nem állítjuk, hogy a kozmetikai ipar e téren elért vívmányai ne könnyítenék meg a nők mindennapjait, azokon a bizonyos napokon legtöbbünk mégsem ragaszkodna hozzá, hogy fehér halásznadrágban megmássza a Himaláját.

A nehéz napok pedig sajnos nem mindenkinél csupán a menstruációval kezdődnek. Sokan vannak, akik már a vérzést megelőző napokban, sőt, akár hetekben is rosszul érzik magukat. A női hormonális ciklus körforgása valamelyest minden nő testi-lelki állapotát változóvá teszi, vannak azonban lányok, akiknél ez az ingadozás egészen drámai mértéket ölt és egész életüket megterheli. Felmérések adatai szerint a nők mintegy 30-50 %-a szenved kisebb-nagyobb mértékben egy premenstruációs szindrómának (PMS) nevezett tünetegyüttesben, mely az enyhe, depresszív állapottól a súlyos, gyógyszeres kezelést is igénylő hangulati zavarig terjedhet.

Sokan nem ismerik föl, hogy rendszeresen visszatérő panaszaik hátterében ez a jelenség áll, mások észreveszik ugyan az összefüggést, de nem mernek segítséget kérni: intim magánügynek, az élettel velejáró kellemetlenségnek vagy szégyellnivaló női gyengeségnek érzik megpróbáltatásaikat. Pedig a jelenség felismerése egy lépéssel közelebb vihet az élhetőbb hétköznapokhoz, ha máshogy nem is, legalább azzal, hogy a rendszeresen visszatérő rossz állapotokra valamilyen magyarázatot ad.

A premenstruációs szindróma tünetei:

1. Levertség, szomorúság, alacsony motiváció, depresszió
2. Irritáltság, agresszivitás, idegesség, hisztirohamok vagy dühkitörések
3. Fáradtság, aluszékonyság, túl korai ébredés
4. Kívánósság (főleg édesség és sós, fűszeres kekszek), evésrohamok
5. A koncentráció és a tanulás nehézsége
6. Rossz közérzet: migrén, alhasi fájdalom vagy görcsök, ízületi és izom fájdalmak
7. Vízvisszatartás, puffadásérzés, súlynövekedés
8. A mell feszülése és túlzott érzékenysége
9. Hasmenés vagy székrekedés
10. Pattanásos, gyulladt bőr

Mi segíthet?
Mivel a PMS kialakulásának okai és a jelenségért felelős testi-lelki mechanizmusok még kevéssé ismertek, ezért tudományosan megalapozott, bizonyítottan hatékony gyógymóddal még nem tudnak szolgálni a szakemberek. A PMS-ben szenvedő nők többsége azonban az évek hosszú során lassan kitapasztalta, hogy életmódbeli, táplálkozási változtatások és bizonyos gyógyszerek, gyógynövények enyhíthetik a menstruáció előtti időszak gyötrelmeit. Kinek ez, kinek az segít, nem biztos, hogy mindenki számára ugyanaz a gyógymód bizonyul hatásosnak, biztos módszer híján azonban mindenképp érdemes az alábbiakat kipróbálni:
Rendszeres testmozgás
Az olyan, mindennapi életvitelünkbe is beilleszthető sportok, mint amilyen pl. a kocogás, az úszás, az aerobik vagy a biciklizés természetesen bárkinek, nemtől és életkortól függetlenül csak a hasznára válik, hiszen segít megőrizni az alakot és a jó kondíciót. A hangulati zavarokkal, így pl. depresszióval vagy premenstruációs szindrómával küszködők számára azonban kedélyállapotuk stabilizálása érdekében különösen fontos lehet. A testmozgás ugyanis - különösen, ha a szervezet számára érzékelhető terhelést, edzéshatást jelent, - olyan hormonokat és idegi átvivő anyagokat (pl. szerotonint és opiátokat) szabadít fel, melyek hangulatjavító és feszültségcsökkentő hatásúak. Nem elég azonban a nehéz napok közeledtével gyorsan nekiállni egy-két lábemelésnek, ez a gyógymód csak akkor hatékony, ha a tünetmentes napokon is folytatjuk.

Tudatosan összeállított étrend
Sokan esküsznek rá, hogy a fehérjedús, B vitaminban és magnéziumban gazdag étrend, különösen a menstruációt megelőző időszakban, kedvezően befolyásolja a tünetek alakulását. Az élesztővel készült vagy erjesztett ennivalókat, valamint a sós ételeket a puffadásérzés és a vízvisszatartás megelőzése érdekében érdemes kerülni. A menstruáció előtti kívánósság és a falásrohamok is jobban kezelhetőek, ha étrendünk valamelyest átgondolt és előre tervezett.

Stresszkerülés
Igaz, hogy az idegesítő helyzeteket senki sem keresi magának szánt szándékkal, azok többnyire maguktól találják meg az embert, ezért nyilván nehéz kizárni annak a lehetőségét, hogy a PMS amúgy is nehéz időszakában idegőrlő szituációba kerüljünk. Némi elővigyázatossággal azonban csökkenthetjük az esélyét annak, hogy zilált idegállapotunk miatt pár nap alatt egész életünket romba döntsük. A fontos tárgyalásokat, régóta húzódó konfliktusok tisztázását, családi protokoll látogatások lebonyolítását, stb. tudatosan időzítsük néhány héttel korábbra vagy későbbre.

Feszültségoldó technikák
Vannak kellemes, testet-lelket egyaránt kényeztető dolgok, amiknek még a legnyűgösebb, legrosszkedvűbb állapotunkban is örülni tudunk valamelyest, amiért esetleg mégis hajlandóak vagyunk kikelni az ágyból és megtenni néhány lépést. A masszázs, a nyári napsütést felidéző szolárium, a gyógyfüvektől illatozó szauna,10-20 perc relaxáció, vagy bármi, ami felfrissít, megnyugtat, elkényeztet egyaránt jó lehet erre a célra. Ki-ki válasszon lehetősége és ízlése szerint!

Kombinált (többféle hormont tartalmazó) fogamzásgátló tabletta
Mivel a PMS tüneteit valószínűleg a női ciklus túlzott hormonális ingadozásai, egyes hormonok túl-, vagy alultermelődése okozza, ha ezt a folyamatot fogamzásgátló tablettával kívülről némileg szabályozzuk, a tünetek csökkenhetnek, sőt sokaknál meg is szűnhetnek. (Másoknál azonban ezek a gyógyszerek csak rontják a helyzetet).
Vízhajtó gyógyszerek
Enyhe nyugtatók, altatók
Vannak olyan esetek, amikor az imént felsorolt módszerekkel nem tudják megszűntetni a PMS tüneteit. Ilyenkor olyan visszatérő depressziós, szorongásos időszakokat is átélhetnek a nők, ami miatt egyes esetekben például az öngyilkossági gondolatokig is eljuthatnak. Ilyenkor ajánlott orvoshoz fordulni, aki indokolt esetben enyhe nyugtatót ír fel, amiket általában csak a kritikus napokban, alkalomszerűen kell szedni.
A PMS e szélsőséges jelenségéről egy későbbi cikkben, külön is fogunk foglalkozni.


Győrfi Anna
pszichológus

A szakember várja az olvasók leveleit, akár a cikkekkel, akár egyéni problémáikkal kapcsolatban.


Képek:
http://www.harthosp.org/womens/images/depression01.jpg
http://www.yourfamilyshealth.com/.../ stigmas_of_depression.html
http://www.clarian.org/Images/rodales/clipart/women/f_ewboredbks.jpg