Növényi olajok a mindennapi étkezésben
2012/04/22 08:00
1231 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Étkezéseink során testünk három fő tápanyagot vesz magához: szénhidrátot, fehérjét és zsírokat. Mivel szervezetünk ezen anyagokból építkezik, így fogyasztásuk nem hanyagolható el, arra azonban érdemes odafigyelni melyikből milyen mennyiséget veszünk magunkhoz.

olaj_520

Hiszen a problémát sosem a túl sok zöldség vagy gyümölcs fogyasztása jelenti. A szénhidrát sem probléma, ha odafigyelünk fogyasztására és nem eszünk liszt tartalmú pékárút, vagy a fehér kenyér fogyasztását mellőzve áttérünk a teljes kiőrlésű, rozsos élelmiszerekre.

A zsír is lehet jótékony

A zsírok esetében is érdemes odafigyelni, bár a megfelelő zsírok napi szintű fogyasztása elengedhetetlenül fontos. A zsírok felelnek a szervezetben lévő enzimek előállításáért, a hormonháztartás fenntartásáért és a vitaminok felszívódásában is komoly szerepet játszanak. A zsír szervezetünk építőköve, energizálja, fűti testünket és felelős idegrendszerünk állapotáért.

A két legfontosabb zsírsav szervezetünk számára az Omega-3 és az Omega-6. Fontos szerepük van az anyagcserében, a vércukorszint állapotában, de bőrünket és körmeinket is ápolja. Az alábbi tápanyagok biztosítják a megfelelő zsírsavakat számunkra: lenmag, szója, olíva, mandula. Ezek úgynevezett növényi eredetű zsiradékok, melyek nemcsak, hogy nagyobb mennyiségben tartalmazzák a szükséges zsírokat, de sokkal egészségesebbek az állati eredetű zsíroknál. Ennek ellenére a felnőtt lakosság többségében állati zsiradékot fogyaszt, melynek nagyon magas a kalóriatartalma (9,2 kcal-t tartalmaz 1 gramm).

Fogyasszunk növényi zsírokat

A növényi zsírok szterineket tartalmaznak, melyek gátolják a koleszterin felszívódását és kedvező, érelmeszesedés elleni hatásai vannak. A napraforgóolaj telített zsír tartalma 12%, míg a sertészsíré 41%. Ez azért igazán fontos, mert a telített zsírok kétszeresen emelik a koleszterinszintet a táplálkozással bevitt koleszterinhez képest.

A növényi zsírok másik előnye, hogy antioxidánsokat tartalmaznak, melyek megkötik a szabad gyököket, melyek a daganatos betegségek kialakításában játszanak szerepet. A halakban és olívaolajban megtalálható Omega3 zsírok pedig védenek az infarktus ellen.

olaj_200 Disznózsír helyett öntsünk olajt a serpenyőbe

Ma már Magyarország legtöbb háztartásában a sertészsírt felváltotta a növényi olaj. Ez nemcsak diétás szempontból előnyösebb, de egészségesebb is. Sok fogyókúrázó szívesen száműzné a zsírokat is a táplálkozásából, ám erre nincs semmi szükség. A gyorsan felszívódó szénhidrátok (cukor, fehérkenyér, rizs, krumpli, tészták) elhagyása a megemelkedett vércukorszintet is kontrollálja lassítva a bevitt tápanyagok zsírrá alakítását és a zsír lerakódását.

Magyarország nagymértékű napraforgó termesztése révén a napraforgó olaj könnyen hozzáférhető termék.

A ’90-es évektől hazánkban egyre inkább csökkent a sertészsír fogyasztása, melynek nagyon komoly egészségügyi hatásai lettek évi 15000-ről 7500-ra csökkent az infarktusok száma, a várható élettartam pedig 69 évről 2010-re 5,4 évvel, 74,4 évre nőtt.