Nyomelemek nyomában...
2001/10/01 08:00
617 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A reklámokban Egerszegi Krisztina szinte uszonyokat növeszt a pezsgőtablettától. A fáradt, kedvetlen emberek élettel telítődnek a vitaminpirulák segítségével. Ez a kivételes tudás a látszólag semmitmondó nevű magnéziumnak és a többi nyomelemnek köszönhető. Mik is ezek?

Bizonyos ásványi anyagok a szervezet élettani folyamatainak alapját alkotják és kialakítják testünk egyensúlyi állapotát. A nátrium, kálium, kálcium és magnézium a szervezetben legnagyobb mennyiségben megtalálható nyomelemek, melyek közel 3000 enzimet és egyéb fehérjét aktivizálnak, optimalizálnak.

A nátrium a sóháztartásunkat szabályozza, segíti a vese és a szív működését. Ugyancsak a sokoldalú nátrium mennyiségétől függ a verejték kiválasztás és az izomműködés is. Az életfolyamatokhoz nélkülözhetetlen elemként ismerjük. A nátriumnak nincs hivatalosan megállapított javasolt napi mennyisége, azonban minden megivott liter vízre 1 g nátrium-klorid felvételét (vagyis naponta 1100-3000 mg-ot) lehet számítani. A nátrium segít a vér kálcium- és egyéb ásványianyag-szintjét a normális értékben tartani. Aki szeretné, ha a fent említettek szerint az izzadással és a vérnyomással is minden rendben legyen, az fogyasszon több sót, rákot, sárgarépát és szalonnát.

A kálium a szív és az érrendszer egyik finom szabályozója, hiánya és felszaporodása egyaránt rontja az optimális működés esélyeit. Ez az ásványi anyag mindenképp megkönnyíti az életünket, hiszen elősegíti a tiszta gondolkodást azáltal, hogy oxigént jutatt az agyba. Segít a test salakanyagainak kiürítésében, de közreműködik a vérnyomás csökkentésében és segíti az allergia kezelését is. Aki szereti a különféle citrusgyümölcsökket, a paradicsomot, a banánt és a burgonyát, és szeret repetázni valamennyi zöld levelű főzelékféléből, az biztos, hogy sosem fog káliumhiányban szenvedni. Ebből a szempontból azok is jól járnak, akik a focimeccseken szeretnek napraforgómagot rágcsálni!

A kálcium a harántcsíkolt és simaizmok működésének szabályozásáért felel. Elősegíti a vas felszívódását, erős csontokat és fogakat épít, javítja az idegrendszer működését. Ha szervezetünkben túl kevés a kálcium, gyakrabban kell megküzdenünk az allergiával, a stresszel és a fogszuvasodás okozta fájdalmakkal is. Aki egy nehéz nap után sem tud elaludni, mert kóros álmatlanságban szenved, szintén sokat segíthet magán azzal, hogy több olyan táplálékot vesz magához, ami sok-sok kálciumot tartalmaz. Lássuk ezeket! Fogyassz minél több tejet és tejtermékeket! A szójabab, a szardínia, a lazac, a dió, a napraforgómag, a szárazbab és a zöldfőzelékek is kitűnő megoldást jelentenek, ha úgy érzed, hogy a szükségesnél kevesebb kálciumot rejt a szervezeted.

A magnézium tágítja a vérereket, csökkenti a szívbetegségek esélyeit. E fontos ásványi anyag hiánya, mely a stressz, a különböző diéták, vagy a versenyszerű sportolás miatt léphet fel, egyre gyakoribb panasz a rendelőkben. Ha az egészséghez szükséges napi 300 mg-os mennyiséget biztosítani szeretnéd, fogyassz teljes kiőrlésű gabonából készült ételeket, halat, burgonyát, zöldséget és tejet.