Nyugtatók, altatók: szükségünk van rájuk?
Varga Gábor
2007/12/02 08:00
1979 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Hazánkban a gyógyszerfogyasztás nagy részét az antibiotikumok mellett az altatók, nyugtatatók adják. Ugyanis a vázlatos menetrend szerint az ember reggel felkel, megissza a kávéját, majd beveszi az első nyugtatót, de az egy kicsit el is bágyasztja. Emiatt meg kell innia a következő kávét, majd a hasonló mechanizmust követve újabb nyugtató következik. Ez így folyik estig, amikor a nyugtató helyett altatót vesz be az illető, és elalszik.

Több olyan eljárás létezik, melyekkel a feszült állapotból gyógyszerek nélkül is (esetleg orvos vagy más szakember segítségével) kikerülhet az illető. Az egyik, legegyszerűbben elérhető az autogén tréning. Ez speciális, önmagunkat ellazító lépésekből álló, rendszeresen ismétlendő "öngyógyító" kezelés. Megtanulásához idő és szakember szükséges. Hasonlóan jó eredményeket érhetünk el az egyéni relaxáció, ellazulás módszerével, első időkben ehhez is szakember segítsége szükséges. Kiegészítésképpen néhány teának is van nyugtató hatása: a veronikából, orbáncfűből készített teákból (púpozott teáskanálnyit leforrázunk, fél perc múlva leszűrjük) napi 2-3 csészénél többet ne fogyasszunk. Nyugtató hatása van a kakukkfüves fürdőnek (200 g kakukkfüvet 8-10 liter vízben 12 óráig állni hagyunk, utána öntjük a fürdővízhez), a levendula-majoranna illóolajos masszázsnak is (ez utóbbihoz szakember, masszőr segítségét kérjük). Különféle vízkúrák is használatosak a feszült idegállapot csökkentésére.

A gőzfürdő, szauna, melegvizes fürdő kellemes, ellazító hatású. A végén említhetjük meg, de a legelejére kívánkozna, hogy a feszült idegállapot, nyugtalan alvás tapasztalatok szerint megelőzhető a rendszeres napi sporttal. Nem kell komoly felszerelést igénylő sportra gondolnunk. Elegendő az elhatározás és a jó lábak: a futás nem szégyen, és hasznos ilyen esetekben (is). Ezen kívül futás közben az embernek van ideje gondolkodni, áttekinteni a napi problémákat, lehetőséget találni megoldásukra. Nagymértékben rontja a helyzetet, hogy az emberek problémamegoldó képessége, stressz tűrő készsége igen alacsony. A baráti beszélgetés, kikapcsolódás, pihenés, ami jelentősen oldaná a mindennapi apró "koccanások" feszültségeit, az időhiány, bizalmatlanság miatt gyakorlatilag alig létezik.

Többek között ez az oka, ami miatt az emberek nagy része hamarabb nyúl egy-egy tabletta után: pillanatok alatt be lehet venni, a feszültséget időlegesen csökkenti. Aztán egyre nagyobb adagok kellenek, hogy a kívánt hatást elérjék. Egyébként ugyanez a mechanizmusa az alkoholizmus mellett a narkománia, kábítószerezés kialakulásának. Ezek a gyógyszerek kismértékben félre is vezetik használóikat. A panaszok ugyanis időlegesen megszűnnek, de a gyógyszer 10-15 napos szedését követően, ha abbahagyja a gyógyszerszedést, kellemetlen tünetek jelentkezhetnek. A korábbi panaszok újra kialakulnak, de már egy kicsit erősebben. Erre csak újabb gyógyszerszedéssel lehet reagálni, holott ezek a tünetek inkább a gyógyszer megvonása miatt adódtak: kialakult egy viszonylag enyhe gyógyszerfüggőség. A gyógyszerek szedésének megvan az orvosi kritériuma. Itt sem az első lépcső az altató és a nyugtató.

Alkalmazásukra bizonyos helyzetekben, rövid időre valóban szükség lehet: műtétek előtt, szívinfarktus esetén (a félelem, nyugtalanság, szorongás lényegesen rontja a betegség kimenetelét), lelki krízisekben. Ezekben az esetekben az orvos valóban felírja a gyógyszert, de rövid ideig és hatásos dózisban rendeli. Felesleges tovább, és esetleg mást is szedni. Nyugtatók szedésének abbahagyása után erősebben jelentkezik a félelemérzet, a napközbeni feszültség, nyugtalanság. A néhány napos kellemetlen tüneteket követően szakember segítségével gyógyszer nélkül (a panaszok okának feltárása kísérlet a megoldásra) meg lehet próbálkozni a panaszok megszüntetésével. Az újabb gyógyszerszedés nem oldja meg a problémát.

Altatók és nyugtatók szedésekor 10-15 nap is elegendő a hozzászokáshoz. Az altatók szedésénél a veszély az emelkedő adagokban rejlik. Egy bizonyos idő múlva életveszélyes adagokat kell bevennie az illetőnek, hogy aludni tudjon, mivel a szervezete, a máj erőteljesebben bontja a valóban mérgező vegyületeket az emberi szervezet minden körülmények között megpróbálja a számára mérgező anyagokat a szervezetből eltüntetni! Az altatók szedésének hirtelen elhagyása is kellemetlen panaszokat, álmatlanságot okoz akár napokig. Emellett az éjszakai szendergések is rossz rémálmokkal járnak. Minél régebben szedi az ember ezeket a gyógyszereket, annál erőteljesebben jelentkeznek ezek a megvonási tünetek, de a gyógyszerszedéssel járó egyéb mellékhatások is jelentkeznek.