Sárkányrepülés
2002/10/15 08:00
1316 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A hét sportja: a sárkányrepülés

A sárkányrepülés dinamikusan fejlődő sportág, hiszen egyre könnyebb és stabilabb szerkezeteket találnak ki. A sportág akrobatikus fajtája a legveszélyesebb, ez már igazi extrém őrűlet. A rekordok a magassághoz és a távolsághoz kötődnek. Átlagban 3000 m magasan és 300 km hosszan hajtják végre a repüléseket. A világrekordot mindkét számban egy amerikai úriember tartja: Larry Tudor, 4343,61 méteres magassággal és 488,1 kilométeres távolsággal. Az 1960-as évek elején a NASA-nak olyan eszközre volt szüksége, amellyel meg tudták oldani a Gemini űrhajó biztonságos visszatérését a földre. Két kutató, Francis és Gertrude Rogallo létrehozott egy rugalmas szárnyat, amelynek segítségével az űrhajó ejtőernyő nélkül tudott manőverezni, és leszállni. Ez a háromszögletű szárny - Rogallo-szárny - volt a kiindulási alap az első sárkányrepülők tervezésénél. Sokkal jobban irányítható volt, mint előző társai, és számos sportember számára elérhetővé tette a sárkányrepülést, mint sportágat. Látszat csupán a sárkányrepülők törékenysége: anyaguk alumínium és rozsdamentes acél. A vitorla (szárny) terilénből készül. Szilárdságot a vázat összekötő drótkötelek biztosítanak. Ez a sportszer akár egy tonnát is kibír. Felszerelhető ejtőernyőkkel, rádióval, teljes műszerezettséggel. A pilóták futással érik el a repüléshez szükséges kezdeti felhajtóerőt. Már csak egy hegytetőt vagy sziklafalat kell keresniük, és indulhat a "természetjáró" móka. A felszállás után a pilótának meg kell keresnie a termikeket, a felfelé szálló meleg légáramlatokat. Ha megtalálta, akkor ezeken körbe-körbe repülhet, egyre magasabbra jutva. Korábban az egyes manőverek nehézsége és veszélyessége vette el sokak kedvét ettől a sportágtól. Könnyebbé vált a "repülés" elsajátítása a "tandemes" oktatási módszer bevezetésével. Az oktató és tanítványa egyszerre szállnak fel. A szakember hajtja végre a manővereket, a "diák" csak figyel. Ennek az előnye, hogy mindenfajta előzetes tanulás nélkül szerezhet tapasztalatokat, így biztonságosabb kipróbálni. A tanuláshoz szükséges idő pedig 30%-kal csökken. Aki megtanult egyedül repülni, azt kezdőknek kialakított "hajóra" rakják. Ez kevésbé áramvonalas, mint a versenyváltozat. Ha ezzel már könnyen szántja az eget, meg sem állhat a versenyhajóig.