Só és a vérnyomás
2002/11/04 08:00
1020 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Különböző tanulmányok azt bizonyítják, hogy a túlzott sófogyasztás kapcsolatba hozható a magas vérnyomással. Jelenleg a sófogyasztás és az egészségi állapot közötti összefüggést leginkább a magas vérnyomással tudjuk bizonyítani. Sokan csökkenthetnék a magas vérnyomás kialakulásának veszélyét, ha kevesebb sót fogyasztanának.

Természetesen még sok más tényező figyelembe vételével segíthetünk azon, hogy vérnyomásunk a normális tartományon belül maradjon. Az emberi testben a nátrium - melyet nagyrészt a sófogyasztásból nyerünk - fontos szerepet játszik a folyadékháztartás és a vérnyomás szabályozásában. A só nátriumot tartalmaz. A nátrium az az elem, amely befolyásolja a vérnyomást. A nátriumbevitel csökkentésének legbiztosabb módja, ha csökkentjük a só, a sós ételek és a sós fűszerek fogyasztását. A túlzott sófogyasztás következményeként a vizelet több kálciumot választ ki. Ha kevesebb sót eszünk, a csontok kálciumvesztesége is kisebb lesz. A magas kálciumveszteség a csontritkulás és a csonttörések kockázatát növeli.

  • Készítse kevesebb sóval az ételeit és válasszon kevésbé sós ételeket!
  • Figyeljen oda a súlyára: A testsúly gyarapodásával növekszik a vérnyomás, a testsúlyfölösleg leadásával pedig csökken.
  • Mozogjon többet: így csökkeni fog a vérnyomása, csökken más krónikus betegségek fellépésének a kockázata, és a testsúlyát is kordában tudja tartani
  • Egyen sok gyümölcsöt és zöldséget, ezeknek alacsony a só és kalóriatartalma, de magas a káliumtartalmuk, ami csökkenti a magas vérnyomást.
  • Csak mérsékelten fogyasszon szeszes italokat. A túlzott alkoholfogyasztás emeli a vérnyomást.

Az egészséges embert általában nem érdekli a kevesebb sófogyasztás. Ha Ön valamilyen krónikus egészségügyi probléma miatt orvosi kezelés alatt áll, kérdezze meg orvosát, csökkentheti-e a sófogyasztását.

Vannak jóddal dúsított sófajták. Ha jódszükségletét ilyen sóval elégíti ki, akkor jó tudni, hogy egy negyed teáskanálnyi jódozott só a napi jódszükséglet több mint felét fedezi.

Az emberi test alkalmazkodásával kompenzálni tudja a kemény fizikai munka vagy a forró időjárás okozta túlzott nátriumveszteséget. Ha sófogyasztását megerőltető fizikai tevékenység mellett csökkenteni akarja, ügyeljen rá, hogy fokozatosan csökkentse a bevitt só mennyiségét.

  • Törekedjen a mértékletes sófogyasztásra!
  • Törekedjen a sófogyasztás mérséklésére!
  • Egyen gyakran gyümölcsöt és zöldséget, ezek csak feldolgozott formában tartalmaznak sót.
  • Nátriumban szegény élelmiszereket fogyasszon!
  • Az ételek ízesítésére használjon fűszernövényeket, fűszereket és gyümölcsöket! A megszokott sómennyiségnek csak a felét használja!
  • Ha étteremben vagy gyorsbüfében étkezik, olyan ételeket válasszon, amelyeket kevés sóval készítettek!
  • Csak friss, só hozzáadása nélkül fagyasztott vagy konzervált, alacsony sótartalmú zöldségeket vegyen.
  • Inkább friss vagy fagyasztott halat, kagylót, baromfit és húst vegyen, mint konzervet vagy feldolgozott készítményt, mert az előbbieknek kisebb a sótartalmuk.
  • Főzéskor vagy étkezéskor egyszerre csak kis mennyiséget adagoljon sóból. Az étel ízének kiemeléséhez a só helyett tanulja meg a fűszerek, fűszernövények alkalmazását!
  • Csökkentse az olyan ízesítők, mint a szójaszósz, ketchup, mustár, páclé és olajbogyó használatát, mert több só kerülhet az ételébe.
  • A sószórót felejtse a szekrényben!
  • Válasszon olyan egyszerű ételeket, mint a grillezett vagy sült hús, főtt burgonya, saláta olajos-ecetes öntettel. A zsiradékban sütött húsok sósabbak, akár csak az olyan kombinált ételek, mint a pörkölt vagy tésztafélék valamilyen szósszal.
  • Az étel megrendelésekor kérje, ne tegyenek sót az ételébe!

Igyon sok vizet, a vízben kevés a nátrium. A palackozott víz nátriumtartalmát ellenőrizze!