Sugárzás a repülőgépen
2007/12/02 08:00
2488 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Kevesen tudják, mégis igaz: az utast a London és New York közti repülőút alatt körülbelül ugyanannyi sugárzás éri, mint egy mellkasi röntgenvizsgálat alkalmával. Ismert tény, hogy a repülőgépek személyzetének (a pilóták és a légi utaskísérők) elmondása, mérése alapján, évente magasabb sugárterhelést kapnak, mint a nukleáris erőművekben dolgozó munkások.

sugarzas

Tragikus tény, hogy egy finnországi vizsgálatban az alábbi eredményeket kapták. A légi utaskísérőknél kétszer olyan gyakran alakul ki emlőrák, mint azoknál a nőknél, akik nem repülnek rendszeresen. A légi utaskísérők körében ezen kívül lényegesen magasabb a csontrákok előfordulása. Az 1995-ben elvégzett finn vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a repülés közben kapott magasabb sugárdózis okozhatta a légi utaskísérők emlő- és csontdaganatait.

A sugárzás legnagyobb része a napból származik. Ezen a ponton sajnos a kutatók kevés hasznos tanácsot tudnak adni az utasoknak. A napkitörések (ami protonsugárzással jár) alkalmával egy London-New York távú repülés alatt a sugárterhelés mintegy százszorosára emelkedhet, ami megfelel száz mellkasi röntgenvizsgálat dózisával. Mi következik ebből? Ismert gyakorlat, hogy állapotos nők esetén a röntgenvizsgálatokat igyekeznek elkerülni. Vajon mi a helyzet az állapotos nők repülőgépen történő utaztatásával? Itt vajon felhívja-e valaki a figyelmüket a fokozott sugárterhelésre, ami árt a magzatnak? A Föld körüli pályára állított űrjárművek asztronautáinak a sugárzástól védő pajzs mögött kell tevékenykedniük. Sajnos a kereskedelmi repülőjáratokat a súlycsökkentés miatt nem szerelik fel sugárzásvédő réteget tartalmazó pajzsokkal. A napkitörések idejéről sem tájékoztatják az utazókat a repülőtereken.

Válasszon olyan járatot, amely alacsonyabb földrajzi szélességen repül, mivel a sarki területek felett repülő járatok közel kétszer annyi sugárzást kapnak, mint az egyenlítőhöz közel repülők. Más szóval a Los Angeles-London nonstop járaton több sugárzást kap a személyzet (és az utas), mint azon, amelyik New Yorkon keresztül repül. Válasszon olyan járatot, amely alacsonyabb magasságon repül, mert a sugárzás 2000 méterenként csaknem megduplázódik. A hosszú, kontinensek közötti járatokon közlekedő gépek mind nagy magasságokban repülnek, ahol nagyobb a sugárterhelés is. Ebbe a csoportba az alábbi gépek tartoznak: Boeing 747SP, Boeing 747-400, Boeing 767-300ER, Airbus A340-200, MD-11.