Tanácsok a karácsonyi túlevés ellen!
2013/12/23 08:00
1025 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

A karácsonyi ünnepek biztosan nem a fogyókúra időszaka. Néhány tanács a túlevés elkerülése ellen, illetve praktika, ha már meg történt a baj.

cukor-es-fank-520

Kezdjük a minőséggel!

Az egészséges étrend természetesen karácsonykor is követhető, legnagyobb szerencsénk akkor van, ha mi magunk is beleszólhatunk az ünnepi étrendbe. Részesítsük előnyben a halételeket, a zöldséget, desszert gyanánt a gyümölcstartalmú süteményeket, lehetőleg nem kelt tésztából. Vendégségben természetesen elkerülhetetlen lesz a sertéshús, a töltött káposzta és a temérdek édesség, de itt is alkalmazhatunk praktikákat úgy, hogy ne bántsuk meg a vendéglátót, ugyanakkor kíméljük rövid és hosszú távú egészségüket.

Szedjünk keveset!

A legfontosabb tanács, hogy mi magunk szedjünk és keveset! Ilyenkor még mindig ott a lehetőség, hogy ismét szedjünk. Persze mindenki találkozott már azzal a mondattal, hogy "jajj, alig eszel kicsikém", de ennek kezelését is feltehetően gyakorolta már mindenki. Ne hagyjuk magunkat befolyásolni!

Igyunk folyadékot!

A kellő folyadékbevitel gyorsítja az emésztést, pontosabban a felszívást, így hatalmas segítséget nyújthat. Sokszor keveset! Lehetőleg a vizet válasszuk, az amúgy is megnövekedett szénhidrát bevitelt tovább fokozzák a cukros italok. Az alkohol fogyasztását is mérsékeljük, legjobb kerülni. Ha mégsem megoldható, minden pohár ital után igyunk meg egy pohár vizet!

Mozogjunk

Teli hassal ne üljünk le „emészteni”, különösen ne aludni. A mozgás segíti az emésztést, ráadásul, ha telt hassal vízszintesbe helyezzük magunkat a telt gyomor irritálja a gyomorszájat. Sétáljunk egyet a friss levegőn, gyönyörködjünk a téli vagy a karácsonyi városképben!

Kerüljük a kávét és az alkoholt

Az alkoholt már említettük, azonban a kávé sem szerencsés. Az amúgy is terhelt gyomor nyálkahártyáját mindkettő irritálja, megnehezítve az emésztést és a gyomor ürülését. Nem szerencsés a dohányzás, sőt az erős tea fogyasztása sem! Ezek hasonló hatást váltanak ki!

Nézzük a konkrét problémákat!

A teltségérzet a leggyakoribb tünet, ezt kiválóan csökkenti már néhány perces séta is. Az émelygést, hányingert szintén csökkentheti a séta és a friss levegő. A hányás és hasmenés azonban már komolyabb problémára utalhat, a túlevés mellett felmerül a gyomorrontás lehetősége. Ez esetben szigorú diéta szükséges, ráadásul 2-3 napig. Hiába nyugszik meg a gyomrunk néhány óra múlva, könnyen irritálható marad, újabb és újabb problémákkal társulva.

A jelentősebb puffadást, fokozott bélgáz termelődést számos recept nélkül kapható készítmény segítheti, azonban ne ezekre alapozzuk egészséges emésztésünk! Alkalomszerűen alkalmazhatók, de kerüljük a rendszeres és hosszantartó használatukat. Természetesen orvosi javaslat nélkül!

A magas zsírbevitel az epénket (májunkat) terheli, az arra érzékenyeknél könnyen alakulhat ki epegörcs. A szokásos görcsoldók mellett segít a diéta, a fokozott vízfogyasztás és a mozgás.

Diétás tanácsok

A diéta a könnyen emészthető ételek fogyasztását jelenti. Ezek közé tartozik a pirított kenyér, a főtt rizs, a burgonyapüré. Könnyen emészthető a főtt sárgarépa, a reszelt alma. Fogyasszunk cukormentes teát, szűrt gyümölcslevet. A diéta legnagyobb ellensége a zsíros és fűszeres ételek, ezeket mindenképp kerüljük!

Forduljunk orvoshoz!

Ha a panaszok két nap elteltével sem rendeződnek forduljunk orvoshoz! Nagy ritkán gyulladások alakulhatnak ki, a hányás jelentős folyadékvesztést idéz elő.

Marsi Zoltán írása