Túl keveset alszanak gyermekeink
Joó Hajnalka
2004/03/01 08:00
598 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Koffeintartalmú italok, tévézés és rossz szokások miatt manapság a gyerekek többsége kevesebbet alszik a szükségesnél. Az elégtelen mennyiségű pihenés amerikai kutatók figyelmeztetése szerint nemcsak a kicsik hangulatán, vagy teljesítményén hagy nyomot, de betegségek előjele, vagy későbbi depresszió forrása is lehet.

Az Egyesült Államokbeli Nemzeti Alváskutató Intézet most közzétett felmérése szerint az újszülöttektől a 10 éves korú gyermekekig megfigyelt korosztálynak legalább napi két óra hiányzik az optimális alvásmennyiségből. A csecsemők az ideálisnak tartott napi 14-15 óra helyett átlagosan mindössze 12,7 órát alszanak, a 1-3 éves korú gyerekek pedig még ezt az időt is egy órával megkurtítják, holott nekik is legalább 12-14 órára lenne szükségük. Az ötévesek 11-13 óra helyett 10-et, az alsó tagozatos iskolások pedig már csak 9 órát alszanak naponta. A gyerekek többségénél (69 százalék) ráadásul különböző alvásproblémák észlelhetők, leggyakrabban elalvási nehézség, elalvási ellenkezés, éjszakai felriadás vagy rémálmok fordulnak elő.

Bár hazánkban egyelőre nem végeztek hasonló kutatásokat, biztosan kijelenthető, hogy a kicsik mifelénk sem töltenek több időt pihenéssel. A jelenség hátterében szakértők szerint a már kisgyermekkorban elkezdett koffeinfogyasztás és a tévézés áll, de sok múlik a szülőkön, a megfelelő szoktatáson is. A vizsgálat tapasztalatai szerint azoknak a gyerekeknek, akik naponta legalább egyszer fogyasztanak valamilyen koffeintartalmú italt - teát, kólát, vagy tejeskávét -, összességében 30 perccel rövidül meg az éjszakai alvásidejük, érdemes tehát ezeket a szomjoltókat legalább kisgyermekkorban "elfelejteni".

A kicsik jó részének szobájában manapság "saját" tévékészülék található, ami szintén jelentősen csökkentheti az alvás(ra szánt) időt. Megfelelő szülői kontrollal persze a tévézés korlátozható, a televíziózásban manapság sajnos jellemző erőszakos filmek, jelenetek azonban akkor is rossz hatással vannak a pihenés minőségére, ha időben lefeküdt, nem tévézett sokáig a gyerek. A legtöbb probléma a tapasztalatok szerint persze épp az időben való lefekvéssel akad a családokban: a különböző életkorú lurkóknak általában sajátos trükkjeik vannak rá, hogy miért ne, illetve miért ne éppen akkor kelljen menni lefeküdni. A "Csak még tíz percet!", "Csak még egy mesét", illetve "Elfelejtettem ... pisilni, fogat mosni ...stb." kezdetű próbálkozások bizonyára sok családban ismerősen hangzanak, pedig nincs annál rosszabb, amikor a gyerek húzódozik az elalvástól.

Felesleges fejfájástól kímélhetjük meg magunkat, ha már egész korán, kisgyermekkorban kialakítunk olyan esti szertartásokat, amelyek egyértelműen jelzik, hogy elérkezett az alvás ideje. Fontos, hogy a lefekvéshez a gyereknek kellemes élményei kötődjenek, ne pedig azt érezze, hogy szülei "meg akarnak tőle szabadulni", és az igazán izgalmas dolgok majd csak az ő elalvása következnek. Lényeges az is, hogy a "pizsamafellövés" időpontja legyen következetes: ha egyik nap nyolckor ágyba parancsoljuk, de másnap tízig fennmaradhat, rendszeresség helyett örökös alku tárgyát képezi majd a lefekvés ideje.

10-12 éves korig általában még megszabhatjuk az ágyba bújás idejét, serdülőknél és főképp kamaszok esetében azonban már jóval nehezebben tudjuk érvényesíteni akaratunk. Pedig nem árt, ha tinédzser gyermekeink pihenésére is odafigyelünk: egy nemzetközi orvos-csoport megállapítása szerint ugyanis a nem megfelelő mennyiségű alvás jelentős szerepet játszik a kamaszkori depresszió kialakulásában. A folyamatos, illetve halmozódó alváshiánnyal küszködő diákoknak a tapasztalat szerint tanulmányi eredményei is elmaradnak azokétól, akik több időt töltenek ágyban, pihenéssel.

A vizsgálatok tanúsága szerint a lányokra ebben az életkorban valamivel nagyobb arányban jellemző az alváshiány, valószínűleg nemcsak azért, mert hamarabb kamaszodnak, de a külsejük - frizurájuk, öltözetük tökéletessége érdekében ráadásul általában korábban kelnek, minta két perc alatt pólót, farmert és tornacsukát rántó fiútársaik. Miután a kamaszkornak többé-kevésbé elkerülhetetlen velejárója bizonyos mértékű hangulatingadozás, ebben a néhány éves "lelkis" időszakban sok múlik a megfelelő mennyiségű - lehetőleg 8 vagy annál hosszabb idejű - alváson is.

Visszatérve a kisebbekre: ha a szülő hosszabb ideje (el)alvási nehézségeket tapasztal gyermekénél, és azt beláthatóan nem nyűgösség, fogzás, front, vagy rosszul kialakított szokások okozzák, érdemes gyermekorvoshoz vagy neurológushoz fordulni, a fentieken kívül ugyanis számos betegség - pl. légúti, keringési és idegrendszeri rendellenességek, pszichológiai vagy pszichiátriai problémák, vagy allergia - is okozhat alvászavarokkal járó tüneteket.

Néhány jó tanács a kisebbek elaltatásához

  • ha fél a gyerek, ne ragaszkodjunk ahhoz, hogy külön szobában aludjon
  • gyerekszoba legyen megfelelő az alváshoz: csendes, nyugodt, barátságos
  • a lefekvést semmiképp se érezze büntetésnek a gyerek, a különböző általa elkövetett "vétségeket" sose toroljuk meg azzal, hogy elzavarjuk lefeküdni
  • engedjünk a gyerek lefekvéshez kötődő ésszerű kéréseinek (résnyire nyitott ajtó, égve hagyott kislámpa, ágyba vihető puha játékállat), ám ne hagyjuk, hogy különféle kifogásokkal halogassa a lefekvést
  • a gyerek legyen elég fáradt az alváshoz, lefekvés előtt három órával ne aludjon
  • szánjunk időt a lefektetésre, ragaszkodjunk a kialakult rituálékra; mesemondásra, beszélgetésre, összebújásra

Kép

www.kent.ac.uk/.../people/quinelm/ sleep-problems.htm