X, Y és Z generáció
2013/08/22 08:00
2404 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Az információs-kommunikációs technikák 20. század végi robbanásszerű elterjedése alapjaiban változtatta meg az emberek mindennapjait, beleértve az emberi kapcsolatokat is.

girl_suring_on_web_with_modern_laptop-wide

Nehéz megmondani mikor is indult pontosan ez a robbanás, néhány mérföldkövet azonban összegyűjtöttünk. Az internet gyökerei az 1960-as évekre nyúlnak vissza, maga a kifejezés 1974-ben jelenik meg először, majd kilenc évvel később már a mai fogalmaink szerinti világhálóról beszélhetünk. Az első notebook 1985-ban született meg a Toshiba jóvoltából, meglepő módon az okostelefonok őse előbb jelent meg (1992. IBM), mint a legelső táblagépek (2001. Microsoft), azonban széleskörű elterjedésükre még néhány évet várni kellett. Napjainkra legszélesebb körben az okostelefonok terjedtek el, 2013. második negyedévében 225 millió készülék talált gazdára a nagyvilágban, hazánkban 2,5 millió okostelefont használnak. A magyar felnőttek 29 százalékának van okostelefonja, amit közel kétharmaduk internetezésre is használ.

Információk-kommunikációs technikák hatása mindennapjainkra

Az internetnek köszönhető információáramlás jelentősen kitágította a világot előttünk, a legtávolabbi, legeldugodtabb történésekről is szinte azonnal értesülünk.

Gyökeresen megváltoztatta az emberi kapcsolatokat, azonnal értesülhetünk ismerőseink tevékenységeiről, hollétéről. Átalakultak a baráti és párkapcsolati normák, megváltoztak az ismerkedési és szórakozási lehetőségek. A technikai fejlődés olyannyira megváltoztatta életünket, hogy egyértelműen beazonosítható viselkedési és egyéb életmódbeli változásokat alakított ki több generációban. A szociológiában és szociálpszichológiában használatos X, Y és Z betűkkel jelöljük azon generációkat, melyek életét nagymértékben befolyásolja a világháló elterjedése.

X generáció

Az X generáció tagjai valamikor 1965 és 1979 között születhettek, ők azok, akik fiatal felnőttként élhették végig a technika rohamos fejlődését, majd középkorúként annak felhasználóivá váltak. Gyerekkorukat még internetmentesen töltötték, azonban többségük követte a technikai fejlődést. A billentyűzetet rendszerint két ujjal nyomkodják, örülnek, ha közösségi portálokon régi ismerősökre lelnek, sőt a közösségi portálokat már előszeretettel használják összejövetelek (pl. osztálytalálkozó) szervezésére. Ez a generáció az, amely többségében támogatta gyerekei nethasználatát, a technikai fejlődés csodájaként próbálta biztosítani utódainak az info-kommunikációs eszközöket, ugyanakkor egyre jobban felismeri az eszközök mindennapokra gyakorolt káros hatását.

Y generáció

Az 1980 és 1995 között születettek a pszichológusok és szociológusok által legvizsgáltabb generáció, az információs kor gyermekei, mindennapjaink sok szempontból kulcsfigurái. Az Y generáció együtt nőtt fel az internethasználattal, legszélesebb körben használják azt, beleértve a közösségi portálokat is. Nem csoda, hogy sok szempontból az internetes értékesítés és információ szolgáltatás célpontjai. Ugyanakkor ez a generáció az, amely életére, baráti és párkapcsolati viszonyaira a világháló már komoly befolyást gyakorolt. Többek közt a behatárolhatatlan információ áradat miatt nem találják a biztos utat, olykor problémát okoz a virtuális világ leképezése a mindennapi valósághoz, sokan küzdenek önbizalomhiánnyal és bizony ismerkedés tekintetében is problémákkal küzdenek. Míg a világhálón vagy sms-ben oldottan tudnak másokkal kommunikálni és ismerkedni, ugyanez a valós életre nem feltétlenül mondható el. Számos tanulmány igazolja, hogy a virtuális világgal történt kapcsolatteremtésük jelentősen befolyásolta érzelmi fejlődésüket, elsősorban azok kimutatása terén. Nem csoda, hogy életkoruk előre haladtával kezdik felismerni határaikat és sokukra komoly terhet ró a virtuális és valós világ közötti különbség.

Z generáció

Tagjai 1996 után születtek (2009-ig ezt követően már alfa generációról beszélünk), jelentős részük már kisiskolás kortól használ telefont, számítógépet. A Z generáció jelentős terhe, hogy közel felük mozaikcsaládban nőtt fel, szüleik lényegesen kevesebbet törődtek velük, mint például az Y generáció szülei, továbbá a végtelen információhalmazzal, amit az internet biztosít számukra egyelőre beláthatatlan személyiségfejlődést idéz elő. Egészen kis korukban találkozhatnak már véres képekkel, filmekkel, továbbá az erotikus tartalmat sem tudják kizárni környezetükből, legyen szó bármilyen nagyszerű gyerekvédő programról, alkalmazásról. Az életkorhoz kötött közösségi portálokat gyakran a szülő teszi elérhetővé, és nemritkán a 8-10 éves gyermek már teljesen elveszti a szülői kontrollt a neten szörfözés során. Itt jegyeznénk meg, hogy az okostelefonos alkalmazások is rejthetnek veszélyeket! A saját, erotikus tartalmú információk, képek netre küldése ugyan már az Y generációnál is megjelenik - az amerikai középiskolás lányok fele küld barátjának fehérneműs vagy ruha nélküli képet e-mailben – azonban a Z generációnál még nagyobb arányt prognosztizálnak.

Mit tehetünk?

Az Y generáció szociális problémái már kézzel foghatóak, a Z generációt még sejteni sem sejtjük. Sok szülő gondolkozik úgy – feltehetően jogosan -, hogy az info-kommunikációs technikai eszközök használata segíti a gyermek naprakészségét, később segíthet a tanulásban és a munkaerőpiacon történő elhelyezkedésben és az is valós tény, hogy jelentős motivációt teremt az angol nyelv elsajátítására. Azonban az információs kütyükkel töltött időt ügyesen meg kell határozni, ennek kulcseleme, ha a kütyümentes időszakban közös, családi programokat szervezünk. Ha arra a kérdésre keressük a választ, hogy vajon a szülő tudja-e kontrollálni, hogy a gyermek milyen netes oldalakon fordul meg, akkor a sajnálatos válasz az, hogy maximum ideig-óráig. Sajnos nem könnyű sem a szülőnek, aki próbálná óvni gyermekét, sem a gyermeknek, aki próbál lépést tartani a barátokkal, ugyanakkor próbálja feldolgozni a rá nehezedő információhalmazt is.

Marsi Zoltán cikke