Egy projekt története versenytől versenyig
2015/02/09 16:40
987 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Az eTwinning Nemzeti Szolgáltatópontja évek óta nagy sikerrel rendezi meg az eTwinning Nemzeti Versenyt az ősszel megrendezésre kerülő központi eTwinning Hetek keretében. Évről évre egyre színvonalasabb és érdekesebb projekt bemutatókat készítenek a Versenyen résztvevő csapatok. A Versenyen azok a projektek mérettethetnek meg, melyek az adott évben elnyerték a Nemzeti Minősített projekt címet.

e520

2014-ben a Nemzeti Minősítést megnyert projektek közül 10 projekt jelentkezett a Nemzeti Versenyre. Úgy gondoljuk, hogy ezek a projektek jó példaként szolgálhatnak minden eTwinningező pedagógus számára, így az előző évhez hasonlóan szeretnénk egy cikksorozat keretében közölni a projektekben dolgozó pedagógusok projektbemutatóit.

Az alábbiakban a XIII. kerületi Ady Endre Gimnázium pedagógusa, Sallai Zoltán mutatja be az Európai Minősített eTwinning Projekt minősítést elnyert Biodiversity conservation the only path to our survival című projektjét.

e2 2011-ben az eTwinning görögországi irodája meghívott 80 pedagógust, nemzeti irodák képviselőit és szakembereket, hogy részt vegyenek a partnerkereső szemináriumon és közösen projekteket alakítsanak a biológia és biodiverzitás témakörében. Erre a találkozóra a hazai eTwinning verseny jutalmaként utazhattam ki egy környezeti neveléssel foglalkozó központba a Kleitoria városába.  A találkozó rendkívül jó alkalom olyan kollégákkal megismerkedni személyesen, akik a formális tanítási módszereken kívül új utakat keresnek a munkájukban. A szeminárium eredményeként lengyel és görög iskolákkal kezdtünk eTwinning együttműködést erdei terepgyakorlatok témában.

A következő évet követően a partnerinkkel Budapesten egy partnertalálkozót szerveztünk, amelyre szlovák és egy török tanár érkezett, a többi partnerrel pedig Skype-on léptünk kapcsolatba. 2013-ban beadtuk egy Comenius pályázatot a biológiai sokféleségről „Biodiversity conservation the only path to our survival”. Twinspace felületet nyitottunk az elkezdett projektnek, mert a felgyorsult eseményeket követően, a tanévben előrehaladva a hét országnak rengeteg dokumentációs anyaga halmozódott fel.

Az együttműködés egyik kitűzött célja a természetvédelemre, a fajok sokféleségének megőrzésére irányuló, országhatárokon átívelő törekvés tudatosítása, a másik pedig az interkulturális kapcsolatok építése.  2013. októberben izgalmas pillant érkezett el, mert személyesen találkozott hét ország egy-egy középiskolájának igazgatója, a koordinátorok, biológia illetve angol tanárok és diákok.  Az országok, iskolák bemutatkozásakor a hét különböző patakból, folyóból, tóból és tengerből hozott vizet öntöttük össze, mely iskoláink törekvésének egységét szimbolizálta. Szakmai programjaink a biodiverzitás jegyében zajlottak.

A budai hegyekben egy kirándulás során, és a gyermekvasút speciálisan erdőismereti foglalkozásra kialakított kocsijának segítségével ismerkedhettünk hazai erdeink növény- és állatvilágával. Meghívott biológus beszélt a biológiai sokféleség kutatásáról, majd minden résztvevő mikroszkópok segítségével tanulmányozhatta élő vizeink egy- és többsejtű moszatfajait, s állatait az egysejtűektől a piócákig. Ellátogattunk a Vidékfejlesztési Minisztérium Környezetügyért Felelős Államtitkárságára, ahol Illés Zoltán államtitkár fogadta a projekt résztvevőit. Beszélt a magyarországi természetvédelem helyzetéről, nemzetközi kitekintést is nyújtva. Az iskola legközelebbi természetes környezetében, a Rákos-patak partján, az érzékszerveinken való érzékelés sokféleségére irányítottuk a figyelmet, játékos feladatokkal. Vendégeink is bemutatták a kultúrájukat. Az órák közti szünetekben egy-egy ország zenéje, tánca, kvíz kérdései hívták fel az adys diákok figyelmét az iskolában zajló nemzetközi projekttalálkozóra. Környezettudatosan kerékpáros városnézést szerveztünk 42 fő részvételével Városligettől a Margitszigetig kerekezett keresztül a városon.

e3 A tanév során hasonló a biológiai sokféleségről szervezett szakmai találkozókon és kulturális programokban vehettünk részt Kassán, Ankarában, Bacauban, a Duna-deltában. Ezeken a helyszíneken színvonalas műhelyfoglalkozásokat szerveztek, tanösvényeket, botanikus kerteket, természetvédelmi területeket, természettudományi múzeumot, génbankot látogathattunk. Kiemelném ezek közül Európa legkiterjedtebb, biodiverztitás szempontjából legjelentősebb rezervátumát a Duna-deltát. A projekt nagyon fontos része az interkulturális programelemek megléte: közös táncok, együtt éneklések, ételkóstolók.

A választott projekttémánkban nagyon izgalmas lehetőségek voltak tanítási órák és az órán kívüli programok színesítésére és a diákok motiválására.  A tanév során találkozókon kívül rendkívül sok együttműködést erősítő, diákokat bevonó tevékenységet valósítottunk meg: préselt növénygyűjtemény, naptár, 7 nyelvű biodiverzitás szótár, kollázs, glogster, stb. Kiemelném a Skype kapcsolatot, ahol karácsonyi szokásainkat mutattuk be és egy másik alkalommal a biodiverzitás fontosságáról beszélgettünk.

Az iskolai együttműködések egyik célja, hogy ösztönözzék a diákokat az idegen nyelvek tanulására, és támogassák az elsajátított nyelv aktív használatát. A diákjainknak a külföldiekkel való kommunikációja, hogy az élő nyelvet használhatták életre szóló élmény volt. Egy tanulónk így fogalmazta meg: „Amit a román vendéglátóimtól kaptam, a legszebb életérzés, hogy sokkal jobb adni, mint kapni. Tényleg mindent megtettek, hogy jól érezzem magam. ...illetve a szeretet nyelve mindig közös!”

Biztatok mindenkit, hogy bátran vegyen részt ezeken a versenyeken, nem csak a győzelem miatt, hanem mert láthatja a sok lelkes diákot, kollégát, a gazdag projekttevékenységeket. Nem utolsó szempont, hogy a diákjaink kipróbálhassák magukat a prezentációban, hogy kommunikációs készségeik fejlődhessenek, és ott látva a diákcsapatot összegezhetjük magunkban, hogy megérte az erőfeszítés.

Sallai Zoltán dráma, etika tanár  
Ady Endre Gimnázium XIII. ker.

eTwinning info

Bemutatkoznak az eTwinning nagykövetek Az eTwinning program magyarországi képviseletében nyolc nagykövet segíti az érdeklődők munkáját.
eTwinning Nagykövetek csoport a Közösségben Moderált csoport a szakmai közönség számára.
eTwinning HelpDesk A csoport célja, hogy szakmai, technikai segítséget nyújtson az eTwinning program résztvevőinek.
e3 A projekt célja egy eTwinning Pedagógiai Műhely létrehozása, ahol a résztvevők egy projektötlet kidolgozásán munkálkodnak.

Untitled Document

Info és elérhetőségek