Az athéni olimpia informatikai háttere
Abonyi-Tóth Andor
2004/08/19 10:28
836 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Olimpiai lázban ég az egész világ, új rekordokat és új tehetségek nevét kell megtanulnunk. Azonban az athéni ötkarikás játékokon nemcsak a sportolók szolgáltatnak rekordokat, a kiszolgáló informatikai háttér is rejteget meglepetéseket.

Az olimpiai játékok megrendezéséhez a kifogástalanul működő informatikai háttér elengedhetetlen. A 10500 versenyző eredményeit mérni, nyilvántartani, továbbítani, feldolgozni kell. Ebben a munkában rekordszámú informatikai eszköz vesz részt: 10500 munkaállomás (ebből 4000 információs központ a városban), 450 Intel alapú és 450 unix szerver,  6000 fax, fénymásoló és nyomtató.

Az Olimpiai játékok fő szponzora az Atos Origin felel az athéni,  a 2006-os olaszországi téli, valamint a 2008-as kínai nyári olimpia informatikai infrastruktúra felépítéséért és működtetéséért, természetesen olyan beszállítókkal együtt, mint a Dell, Sun, Kodak, Samsung, Swatch, Xerox.

Az Olimpia játékok IT struktúrájának megteremtése egyedülálló projekt, mindennek kifogástalanul kell működnie a játékok kezdetére, a határidők módosítására (amely valljuk be, igen gyakori az informatikai projekteknél) itt nincs lehetőség. Csaknem 3000 ember dolgozott közel 3 évig azon, hogy olyan gerinchálózatot hozzon létre, amely nem omlik össze a hatalmas terhelés alatt.  A rendszer hibája lassíthatja, vagy akár meg is akadályozhatja a közvetítéseket, eredményhirdetéseket, azért a tesztelés alapvető fontosságú.

Hetven szakember több mint 200 ezer órát töltött a 400 millió dollár értékű rendszer gyenge pontjainak keresésével. A rendszert 1 hétig tesztelték azzal a terheléssel, amely a várható legforgalmasabb napot jellemzi, és mintegy 300 különböző krízishelyzetet szimuláltak. A tervezők hozzávetőleg napi 2 millió biztonsági esemény bekövetkezését valószínűsítik, amelyek között éppúgy lehet egy jelszó elgépelés, mint vírus- és/vagy hackertámadás. A biztonsági lyukak felderítésében, illetve a logok elemzésében az eTrust szoftvere segíti a rendszermérnököket.

A játékok lebonyolításában az olimpiai hálózat két rendszere vesz részt, a GMS  (Games Management System) illetve a IDS(Information Diffusion System). A GMS Windows 2000-es szervereken fut, a szerepe többek között az, hogy kezelje a versenyzők, lebonyolítók, kísérők, szponzorok és újságírók kb. 200 ezerre becsült akkreditációját, így itt a biztonság alapvető fontosságú.  Ez a rendszer már bizonyított Barcelonában és Sydney-ben is, igaz, akkor még Windows NT alapokon.

Az IDS  az események eredményeit és helyezéseit gyűjti össze és osztályozza, 60 egyedi alkalmazásból áll, amelyeknek összesen kb. 10 millió soros a programkódja. Ehhez a rendszerhez a hírügynökségek közvetlenül, dedikált vonalakon keresztül férnek hozzá. A rendszer várhatóan 50 millió nyomtatott oldalt szolgáltat az ügynökségek azon kollégáinak akik inkább a papír alapú hozzáférést részesítik előnyben, az intraneten pedig további 50.000 oldal található.

A TV-s és rádiós kommentátorok is valós idejű kapcsolatban vannak a rendszerrel, amely minden háttérinformációt eljuttat számukra. (A tervek szerint az atléta célba érkezése után 0.3 másodperccel már a kommentátorok képernyőjén láthatók az időeredmények, statisztikák és életrajzok, amelyek mind-mind fontosak a média számára.)

Mivel az olimpiai hálózattól 100%-os rendelkezésre állást várnak el, az eszközök egy részét meg kellett duplázni (routerek, switchek, adatközpontok, PC-k). A 36 versenyhelyszínt és 20 más helyszínt üvegszálas hálózat köti össze. Minden helyszín két különböző útvonalon van összekötve, hogy ha az egyik útvonallal probléma lépne fel, akkor is legyen egy tartalék. Az Olimpiai játékok eredményeit, adatait is két különböző szerver tárolja. Az egyik az Olimpiai stadion közelében van, a másik pedig több száz kilométerrel távolabb, egy másik földrengési zónában (!).

Az Olimpiai hálózat gépparkját tekintve találhatunk Windows és SUN Solaris rendszereket is. Az adatbázisokat az Oracle és a Microsoft szolgáltatja, a számítógépeket a SUN illetve EMC szállította, a hálózati eszközöket pedig a Cisco. Érdekesség, hogy mivel az athéni olimpiának nincsen hardverbeszállító szponzora, minden egyes eszközt meg kellett vásárolniuk a szervezőknek.

A helyi hálózatot (LAN) tekintve 3 különálló hálózatot építettek ki. Az egyik a legnagyobb helyszíneket (Olimpiai stadion, Vízi sport centrum) szolgálja ki, míg külön hálózat látja el a közepes (lovas sport centrum) és kisebb helyszíneket.  A problémakezelés egyszerűsítése, illetve az esetleges károk mérséklése miatt számos VLAN  került kialakításra. A rendszer nem kapcsolódik közvetlenül az internethez, érthető biztonsági okok miatt. Külön VLAN-on van a kommentátorok információs rendszere, az információelosztó alkalmazások, és a GMS. Az adatforgalom szegmentálása lehetővé teszi a terhelés monitorozását, illetve az esetleges vírustámadások kordában tartásában is segíthet.

Yan Noblot -az IT biztonság felelőse

Természetesen ennek ellenére is felléphetnek problémák, amelyek döntő többségét  - az aláírt megállapodás alapján - 10 percen belül (!) ki kell javítaniuk a szakembereknek. A kárhelyzeteket négy különböző szint szerint csoportosította az Atos Origin: kevés embert érint, sok embert érint, befolyásolja a játékok menetét, és végül - amire remélhetőleg sosem lesz példa - a játékok leállnak.

Amint láthatjuk, rengeteg ember erőfeszítésén, és egy igen komplex, nagyértékű rendszeren múlik az Olimpia informatikai hátterének biztosítása. Reméljük, hogy a rendszer ismét jól vizsgázik, és a játékok végén megérdemel egy virtuális olimpiai aranyérmet is.

Abonyi-Tóth Andor

Felhasznált irodalom: