Az ENABLE bántalmazás elleni program pilot szakasza sikeresen lezárult
2018/10/08 14:19
212 megtekintés

Hazánkban az Oktatási Hivatal Sulinet osztálya koordinálja a nemzetközi ENABLE antibullying program hazai adaptációs munkáit. A pilot program hatékonyságának kvantitatív értékelése az ELTE Pedagógia és Pszichológia Karának segítségével jelenleg is zajlik, az eredmények folyamatosan publikálásra kerülnek.

enable520

Az ENABLE bántalmazásellenes programról röviden

Az ENABLE program egy alapvetően középiskolások számára nemzetközi szakértőgárda által összeállított érzékenyítő program, amelynek célja az iskolai környezetben és azon kívül online és offline előforduló zaklatás és agresszív megnyilvánulások megfelelő kezelése, lehetőség szerinti csökkentése. Jelenleg a köznevelési intézmények számára Magyarországon nincs kidolgozott, ingyenesen elérhető hasonló program.

A magyar ENABLE program kialakítása az angol nyelvű 10 alkalmas foglalkozásvázlatok, kézikönyvek, segédanyagok lefordításával, átdolgozásával, magyar oktatási környezetre történő újra-alakításával kezdődtek. Ezt követően, 2017 nyár végén, 30 iskola pedagógusait és iskolapszichológusait készítették fel többnapos tréningek alkalmával a program és a foglalkozások tantermi megvalósítására. Ezek során a résztvevők írásos visszajelzéseket készítettek a foglalkozások menetéről és folyamatosan egyeztettek az adaptációs szakértőkkel.

Miután a 10 osztálytermi ENABLE foglalkozás valamennyi iskolában lezajlott, egy közös, visszajelző (ún. feedback) tréningen került sor a foglalkozásvázlatok végső verzióinak kialakítására.

Az Enable magyar nyelvű honlapjáról elérhető óratervek, tehát ennek az iskolákban, heterogén diákcsoportokban kipróbált és többszörösen átdolgozott eredményei, mely a résztvevő iskolapszichológusok, pedagógusok, adaptációs szakértők közös munkájával vált hatékony, kivitelezhető, élvezetes és etikus, hazai ENABLE adaptációvá.

A  foglalkozásvázlatokon kívül segédanyagok, állapotfelmérő és folyamatértékelő mérés, szülői kézikönyv és egyéb információs anyagok is rendelkezésre állnak.

A bemeneti (állapotfelmérő) mérés online kérdőívét összesen 1836 12-19 éves diák töltötte ki.

Az eredmények szerint, a bántalmazás előfordulási gyakorisága az országos eredményekhez (pl. Iskoláskorú Gyerekek Egészségmagatartása c. kutatás) képest kicsit magasabb: a résztvevők 66,1%-a nyilatkozott úgy, hogy sosem volt iskolai bántalmazás áldozata (szemben az országos 75%-kal).

Mindemellett az internetes bántalmazásban való érintettség, az országos adatokhoz hasonlóan alakult ebben a mintában.  A leggyakoribb bántalmazási forma a szóbeli bántalmazás. A bántalmazás vélt súlyossága nagyban függ az érintettségtől: aki nem volt soha célkeresztben, nem ítéli súlyosnak a problémát. Amikor a diákokat a bántalmazással kapcsolatos attitűdökről kérdezték, azt tapasztalták, hogy megjelenik a bullying határozott elutasítása, de nem egyértelmű helyzetek esetén a diákok már elbizonytalanodnak. Azt is kiderült, hogy a tanulók általánosságban hajlandók közbe lépni, ha bántalmazást tapasztalnak, de nem feltétlen tudják, hogyan kell ezt megtenni.

Az órai foglalkozások ezekre a bizonytalanságokra, ismeret- és készséghiányra is megoldást kívánnak nyújtani.

Az ENABLE képzés 2018 őszétől minden érdeklődő pedagógus és iskolapszichológus számára elérhetővé válik, 30 órás akkreditált továbbképzés formájában, melyre az Oktatási Hivatal által működtetett, Képzésszervező felületen, tud jelentkezni:  http://tovabbkepzes.sulinet.hu/.

Az érdeklődők további információkat találhatnak a program, folyamatosan frissülő, magyar nyelvű oldalán: http://hirmagazin.sulinet.hu/hu/s/enable.

enable2