Egy program utóélete - 'Mindenki másképp egyforma' az integrációban
Horváth Anikó
2010/02/16 13:10
792 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A Rehabilitációs Központ hatásértékelő tanulmányt készített azon pedagógus alapképzési programok utóéletéről, melyek a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 2.1.1 központi program "B" komponense keretében valósultak meg. Az Educatio megbízásából létrejött kutatás honlapunkon is elérhető.
Készítette: Pintér Márta

A 2004–2008 közötti időszakban pedagógusképzési tananyagok fejlesztésére került sor a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók integrált nevelésének-oktatásának, inklúziójának elősegítésére. Mindez a Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 2.1.1 sz. központi program „B” komponense keretében valósult meg. Tíz felsőoktatási pedagógusképző intézményben próbálták ki a három vezető tananyagot, egy féléven keresztül 30 órás tanegységként oktatva a következő ismereteket:

  • Habilitációs és rehabilitációs tevékenységek
  • „Mindenki másképp egyforma” – az integrációban. Attitűdformáló pedagógusképzési program
  • A tanulók hatékony megismerése

A program fenntarthatósági terve keretében 2009-ben ismét megpróbálták elérni a programban részt vevő oktatókat és hallgatókat, hogy a tanegységek hosszú távú hatásairól szerezzenek információkat. A kutatáskor egyrészt a program zárásakor elvégzett hatás- és eredményességmérés eredményeire támaszkodtak, valamint kérdőíves megkereséssel fordultak a programban részt vevő hallgatókhoz és oktatókhoz. Ez utóbbi csoport esetében a kérdéseket interjú formájában, szóban tették fel.