Élményekben gazdag konferencia a Marcziban
Horváth Anikó
2010/02/09 00:00
688 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A tanítás, a tanulás élmény is lehet. Ezt közvetítette a Marczibányi Téri Művelődési Központ "Művészet gyerek nevelés" elnevezésű konferenciája, mely a múlt héten került megrendezésre. A rendezvény a gyermekek és a felnőttek számára is hasznos és érdekes programokkal szolgált.

A művelődési központ missziója

A Marczibányi Téri Művelődési Központ az elmúlt két évtizedben a drámapedagógia, a gyermekszínjátszás, diákszínjátszás és a reformpedagógia országos központjává nőtte ki magát. Kultúrát és értéket közvetít, közösségeket épít, szellemi és testi kultúrát fejleszt és az egész életen át tartó tanulást segíti. Olyan találkozási tér, amely művészetpedagógiai, ismeretterjesztő, szabadidős és családi programokat valósít meg, különös hangsúlyt fektetve a (modellértékű) műhelymunkára. Az állandó gyermekprogramokon kívül rendszeresen kínál pedagógus-továbbképzéseket és szakmai konferenciákat is.

A konferencia programjai

A 2010. február 5-én megrendezésre került „Művészet gyerek nevelés” névre hallgató konferenciára több, mint hatvanan jelentkeztek. Érkeztek érdeklődők a fővárosból és az ország minden tájáról egyaránt, akik közt voltak újonnan (a TÁMOP 3.2.3 támogatásnak köszönhetően) bekapcsolódó intézmények, mások pedig már régi ismerősei a művelődési központnak. Az esemény a diákok és a pedagógusok részére is izgalmas programokat, hasznos információkat nyújtott. A délelőtti bemutató foglalkozásokon fejlesztő játékokkal lehetett ismerkedni, délután pedig szakmai előadások zajlottak, melyek az élményközpontú tanítás fontosságát hangsúlyozták. A konferencia arra hívta fel a figyelmet, hogy a tanítás élmény is lehet, hiszen a gyerekeknek jobban és mélyebben lehet valamit megtanítani, ha az cselekvésbe ágyazottan történik, ha erős érzelem társul hozzá. A drámapedagógia épp ezt teszi lehetővé. 

Az előadók sorában Arató László (a Magyartanárok Egyesületének elnöke) három Babits vers kapcsán mutatott be új, a magyartanításhoz használható módszereket, Kaposi László (a Magyar Drámapedagógiai Társaság elnöke) a történelemoktatás megújítása érdekében tartott előadást, Kaposi József (a Keleti István Alapfokú Művészeti Iskola és Szakiskola igazgatója) elsősorban a drámapedagógia felhasználásáról, területeiről beszélt, Lipták Ildikó (a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ tanára) pedig a színházi nevelés hatékonyságáról és területeiről tájékoztatta a hallgatóságot. A délelőtti órákban két bemutató foglalkozás zajlott párhuzamosan. A „Fivérek” című színházi nevelési program az identitás témakörét, a „Már megint én?” elnevezésű műhelyfoglalkozás pedig a kiközösítés problémáját járta körül. A játékok mellett a témához kapcsolódó kézműves-foglalkozásra is sor került a nap folyamán.

Marczi műhelyek

A művelődési központ népszerű Marczi műhelyei tantárgyakhoz kapcsolódó témákat dolgoznak fel, ám az iskola keretei közül kilépve. A programokat vezető pedagógusok hangsúlyozták: a játék nevelési eszköz. A gyerekek ezeken az órákon szabadon megnyilvánulhatnak, bátran elmondhatják véleményüket. Így fejlődik értelmi funkciójuk és verbális kifejezésmódjuk, megmozgatja fantáziájukat, kibontakozik kreativitásuk, önálló véleményt lesznek képesek kialakítani, tehát értőek, gondolkodóak lesznek és megtanulnak kérdezni. Mindemellett közösségépítő hatással is bírnak a műhelyek, hiszen a gyerekek itt jobban megismerhetik egymást, s megszűnnek azok a sztereotípiák, melyek az osztályközösségen belül jellemzőek.

A csoportokkal 4-5 drámatanár foglalkozik egyszerre, így minden csemetére megfelelő figyelem jut, legyen az akár visszahúzódó, vagy éppen túlmozgásos, sőt, a csoportok sajátos nevelési igényű gyermekeket is fogadnak. A foglalkozás azon túl, hogy hasznos, még élvezetes is. A gyerekek kedvelik az aktív részvételt, nem túl akarnak lenni rajta, hanem inkább várják a következő alkalmat. A pedagógusok pedig rácsodálkoznak a programok eredményére, hiszen egészen új képet kapnak a közösségről. A konferencián a „Már megint én?” drámajáték mutatkozott be, amely a kiközösítés, elfogadás kérdését dolgozta fel irodalmi szövegen keresztül, játékos, változatos formában.

A TÁMOP keretében többféle kézműves foglalkozással is várják a gyerekeket a Marczibányi Téri Művelődési Központban. A kenyeres játszóház például a kenyérsütés folyamatát mutatja be, hogyan lesz a búzaszemből kész kenyér. Ezek a programok azonban nem csupán fizikai foglalkozások, többek között irodalmi alkotásokat társítanak hozzájuk.

Aki lemaradt volna az eseményről, ne csüggedjen, hiszen a művelődési központ folyamatosan szervez különböző programokat, képzéseket, konferenciákat, melyekről a marczi.hu honlapon lehet tájékozódni.