Felnéztek rájuk
Horváth Anikó
2010/01/24 00:38
1145 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A X. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon standok és előadások sokasága szólt az esélyegyenlőségről. Megnyitó beszédében Visnyei Csaba, az Educatio Nonprofit Kft. ügyvezetője is megfogalmazta: "nézzünk fel rájuk". Ezt a rendezvény fotókiállítása is nagyszerűen érzékeltette, hiszen a képeket szemmagasság fölé helyezték el. A Népszabadság fotóriporterei olyan intézményekben készítették fotóikat, ahol együttnevelés valósul meg. A képek önmagukért beszéltek.
az Akadály nélkül című fotókiállítás

Visnyei Csaba elmondta, hogy az Educatio hitvallása az együttnevelés, mely mindenki fejlődését szolgálja. Az oktatási szakkiállítás ezért az esélyegyenlőség témáját több oldalról is megközelítette. Az "A" és "C" csarnok közötti passzázson az együttnevelés hétköznapjait bemutató tárlat kapott helyet, mégpedig szemmagasság felett, ezzel is jelezve, hogy figyelni kell társainkra. A Népszabadság fotóriporterei olyan intézményekben készítették fotóikat, ahol együttnevelés valósul meg. A képek önmagukért beszéltek.

előadás jeltolmács közreműködésével

Az Educatio akadálymentesített standján Braille-írás, speciális digitális eszközök és jeltolmácsok segítették a tájékozódást. Az IKT az esélyegyenlőségért elnevezésű terület a látás-, hallás- és mozgássérültek világába kalauzolta el a látogatókat. Olyan hardver és szoftver eszközöket mutattak be, melyek a sajátos nevelési igényűeket segítik.

A Mozgásjavító Általános Iskola, Egységes Gyógypedagógiai, Módszertani Intézmény és Diákotthon munkatársa fejegér szettről tájékoztatta a vendégeket. A speciális „egér” igazából egy homlokon elhelyezett érzékelő pont, mely azokat segíti a számítógép használatában, akik kézzel nem tudnak sem egeret, sem billentyűzetet kezelni.

A Hallatlan Alapítvány internetes oldalát mutatta be, ahol a jelbeszéd megismerésére szolgáló programot helyeztek el, így a jelnyelv egyes elemeit lehetett gyakorolni. A képernyőn viszontláthatták magukat az érdeklődők, sőt rögzíthették is a videót és el is küldhették ismerőseiknek.

a fejegér használata

Volt továbbá egy kis sarok az Informatika a látássérültekért Alapítvány számára is, ahol a számítógépre telepíthető olvasó szoftver megismerésére volt lehetőség, mellyel vakon lehet olvasni, hiszen a számítógép hangosan olvassa fel a szöveget. Így akár e-mailt is tud küldeni egy látássérült ember, vagy éppen msn-en is kommunikálhat. A gyengén látók segítségére képernyőnagyító programról is beszámoltak, melyen a nagyítás mértékét, a felolvasás sebességét, hangját is be lehet állítani. Fel lehetett próbálni látássérültséget szimuláló szemüvegeket is, így átélhették a kíváncsiskodók, milyen az, ha csak fényt látnak, vagy csupán bizonyos pontokat. Tájékoztattak továbbá egy speciális kézi nagyítóról is, melyen a nagyítás mértékének beállításán túl a kép rögzítésére is van lehetőség.

Az érdeklődők között voltak, akiknek ismerőse vagy rokona sérült valamely területen, de sokan csak kíváncsiságból próbálták ki az eszközöket, hogy tisztában legyenek társaik helyzetével, de akadtak a technika vívmányai iránt érdeklődő számítástechnika tanárok is.

hejőkeresztúri gyerekek játék közben

A hejőkeresztúri IV. Béla Körzeti Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda diákjai és pedagógusai logikai táblajátékokkal hívták fel a figyelmet a „jó gyakorlatra”. A játékok fejlesztik az egymás közötti kommunikációt, a stratégiai gondolkodást, a gyerekek így könnyebben elfogadják a nyerő és vesztes helyzeteket is. Ez az integrációs képzés egyik eszköze, amely a gyerekek viselkedését, szocializációját javítja. A táblajátékok nagyon népszerűek voltak. A nyitott pedagógusok tájékozódtak az elméletről, elérhetőségről, és olyanok is jelentkeztek, akik örömmel átvennék a programot, együttműködnének az iskolával. Érkeztek tanárok Nógrád megyéből, sőt még Sárospatakról is.

Ugyan az ő iskoláikban is tanulnak sajátos nevelési igényű gyermekek, ilyen játékokat eddig még nem alkalmaztak. Örültek az új ötleteknek és szívesen segítségül hívnák a tanításhoz. Abban egyöntetűen egyetértettek a tanárok, hogy bizony motiváltnak kell lennie a pedagógusnak, különben nem működik ez a fajta oktatás. A szakma iránt érdeklődőkön kívül voltak, akik egyszerűen csak beültek játszani egy jót, de a lényeg, hogy mindenkiben elindított valamit. Sőt, még arra is volt példa, hogy a kiállító tanult a látogatótól, akinek annyira megtetszett egy játék, hogy kitalálta annak egyszerű elkészítési módját.

a Csodák Palotájának egyik "varázslata"

S ha már az egyszerű elkészítésnél tartunk, nem mehetünk el szó nélkül a Csodák Palotájának„Ahogy otthon is!” elnevezésű programja mellett, melyet sok-sok kíváncsi tekintet nézett végig. A bemutatón otthon is megvalósítható, mégis nagyon látványos és érdekes kísérletek szem- és fültanúi lehettek a látogatók, melyek mellett valóban képtelenség volt elmenni szó nélkül, a nézelődők száma csak nőtt és nőtt, hiszen minden korosztály számára izgalmas műsorral érkezett a Csodák Palotája.