Így is lehet tanítani – Nívódíjat kaptak a legkiválóbb Erasmus+ projektek
2017/06/28 08:00
366 megtekintés

Egyszerű ötletek nagyszerű megvalósításáért kaptak nívódíjat azok a magyar pályázók, akik az iskolai órákat színesebbé, a pedagógusokat és diákokat pedig motiváltabbá tették az Erasmus+ program támogatásával. A kiválósági elismerésben részesült projektek olyan oktatási módszereket alkalmaznak a nemzetközi együttműködéseknek köszönhetően, amelyek hozzájárulnak a hazai oktatás és képzés fejlesztéséhez, emellett mások számára is inspirálóak és hasznosak lehetnek. Az idei Erasmus+ nívódíjakat a program 30. születésnapja alkalmából rendezett szakmai konferencián adták át Budapesten.

A díjátadón Verses István, a Tempus Közalapítvány Erasmus+ programvezetője elmondta: a közalapítványnál 15 éves hagyománya van annak, hogy nívódíjat kapnak a legkiemelkedőbb, uniós támogatással megvalósult oktatási együttműködések. Az Erasmus+ nívódíj a Tempus Közalapítvány kiválósági elismerése azoknak a projekteknek, amelyek példaértékű nemzetközi együttműködéseket valósítottak meg a köznevelés és a szakképzés területén.

A díjakat dr. Nemeslaki András, a Tempus Közalapítvány kuratóriumának elnöke és dr. Maruzsa Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős helyettes államtitkára adta át.

nivo

2017-ben Erasmus+ nívódíjat kaptak:

Budapesti Nemzetközi Iskola és Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola – Híd a kultúrák között című mobilitási projektje

Pedagógusaik nyelvi és módszertani fejlesztésére pályáztak az Erasmus+ programban, de a megvalósított tevékenységeik túlmutatnak egy mobilitási projekt határain. Átalakították a pedagógiai programjukat, összehangolták az iskolában a brit és a magyar alaptantervet, és új tanmeneteket vezettek be. Mindeközben közelebb kerültek egymáshoz az intézményben dolgozó amerikai, indiai, ír és magyar kollégák: a közös munkának köszönhetően jobban megértik egymást mind a nyelv, a kultúra, mind pedig az iskolában alkalmazott tanítási módszerek tekintetében.

Fontos elem volt a projektben, hogy az egész tantestületet bevonták a tevékenységekbe. Nemcsak a külföldi továbbképzésen részt vett munkatársak osztották meg, amit tanultak a partnereiknél, hanem minden pedagógus bemutathatott egy-egy játékot vagy módszert, amit az óráin – akár évek óta – alkalmaz. Így az iskolában közös üggyé vált az a szemlélet, hogy érdemes megújulni és egymástól tanulni.

Pécsi Szakképzési Centrum Zipernowsky Károly Műszaki Szakgimnáziuma – Szakmai gyakorlat teljesítése a Höhere Technische Bundes Lehr- und Versuchsanstalt Bregenz iskolában című mobilitási projektje

Az iskola 22 éve működik együtt osztrák partnerével, és kölcsönösen biztosítanak szakmai gyakorlati lehetőséget gépész és elektronika-elektrotechnika szakmát tanuló diákoknak. A projekt koordinátora szerint azért nyerhettek nívódíjat, mert nem az Erasmus+ program célkitűzéseit próbálták meg adaptálni valamilyen ötletre, hanem az iskola céljai találkoztak a program elveivel.

A magyar diákok nemcsak az osztrák partner tanműhelyében végeztek gyakorlatot, hanem ipari termelőüzemekben is, és végig hangsúlyos elem volt a tanulók önállóságának biztosítása. Ezáltal olyan magas fokú precizitást és felelősségtudatot tanultak meg a diákok, ami a későbbi boldogulásuk szempontjából, illetve a munkaerőpiacon is hasznos lesz számukra.

A sikeres külföldi képzések kiváló motivációs eszközt jelentenek az intézmény valamennyi tanulója számára, a projekt pedig olyan jó gyakorlatnak számít, ami jelentősen növeli az iskola presztízsét.

TREBAG Szellemi tulajdon- és Projektmenedzser Kft. – Vállalkozói készségek az agrárszektorban című partnerségi projektje

Magyar, cseh, spanyol és román partnerek együttműködésével, az Erasmus+ program támogatásával, online oktatójátékot fejlesztettek ki az agrárszakképzésben tanuló 17-18 évesek számára. A szakközépiskolai tananyagra épülő játék nemcsak a tanulást segíti, hanem a diákok mezőgazdasági és vállalkozói ismereteinek fejlesztését is. Az Agropoly az elméleti tudásanyag mellett esettanulmányok, szimulációk és játékos feladatok által ismerteti meg a diákokat egy működő vállalkozás mindennapjaival. Ez a fajta tanulás nem hagyja lankadni a tanulók érdeklődését és motivációját, ugyanakkor lehetővé teszi a tananyag egyszerű és hatékony elsajátítását.

A játék készítői nem bízták a véletlenre a sikert: a diákok körében felmérést készítettek arról, hogy milyen módszerekkel szeretnek tanulni, majd pedagógusok, tanulók és szakemberek segítségével tesztelték az anyagot, hogy végül minden partnerországban alkalmazható, valóban hasznos eszközt hozzanak létre.

nivo-logo

Forrás: Tempus Közalapítvány