Irány a hegy!
2002/02/27 08:00
459 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Nagy örömmel jelenthetjük be, hogy az egykori Úttörővasút megtalálta helyét a globális kultúra világában! A januárban lezárult tavaszi jelentkezések nyomán ismét számos diák kezdte meg tanulmányait a „vasúti akadémián”. A vasút megújult, és várja azokat is, akik csupán egy igazán vicces utazást kívánnak tenni hegyen-völgyön át. Figyelem! Akár kerékpárt is vihetünk magunkkal!

Nagy örömmel jelenthetjük be, hogy az egykori Úttörővasút megtalálta helyét a globális kultúra világában! A januárban lezárult tavaszi jelentkezések nyomán ismét számos diák kezdte meg tanulmányait a "vasúti akadémián". Itt a tavasz - immár egyre kevesebben vonják kétségbe. Sajnos van rá esély, hogy a globális felmelegedés is közrejátszik az utóbbi évek zavaros időjárási viszonyaiban, ám ez ne rontsa el az örömünket! Irány a szabad tér - irány a Széchenyi-hegy és a Gyermekvasút! Az elmúlt öt évben ismét magára talált és látogatók százezreit vonzza újra - tavaly közel négyszázezren váltottak jegyet. Neve kissé megtévesztő, ugyanis a szolgálatot csak részben látják el diákok, és természetesen maga a vonatozás sincs korhatárhoz kötve!

A hűvösvölgyi oldalon már az első megállóknál két kilátóba (Kis-hárs-hegyi kilátó és Kaán Károly kilátó) botlunk - eltéveszteni sem lehet, rögtön az alagút után következnek. Rövidesen a Bátori-barlang és a Budakeszi Vadaspark kínál élményeket - utóbbi főként a hazánkban is honos fajokból tart nagyobb populációkat.

Ezután a budaszentlőrinci pálos kolostort láthatjuk. A XIII. és XIV. század fordulóján olasz építőmesterek építették. Építtetője a pálos rend volt, amely az egyetlen magyarországi alapítású szerzetes rend. Alapítója Boldog Özséb, esztergomi kanonok először Pilisszentkereszten (mai nevén Klastrompuszta) telepítette le a Pilis remetéit. Az építés idején a környék gyéren lakott, nagyobb településektől távol eső, erdőkkel körülvett, csendes hely volt. A kolostor a János-hegy és a Hárs-hegy közötti nyeregben épült, amely stratégiailag megfelelőnek számított.

> Hamarosan az Erzsébet-kilátó és a Zugligeti Libegő következnek, majd a Makkosmária nevű mező, mely kedvelt kirándulóhely. Nevét arról a képről kapta, melyet állítólag a törökdúlás idején egy fára függesztve mentettek meg a helyiek, és amelynek másolata ma is egy fatörzsön függ.

Nemsokára a Normafa felé kanyarodik az acélpálya, majd a Fogaskerekű vasút állomása következik. A kisvasút érdekességei a mozdonyok és kocsik is, hiszen szinte valamennyi múzeális értéket képvisel. Számomra életreszóló élmény volt, amikor egy filmforgatás kapcsán a valódi, régi Orient Expressz szerelvényével találkoztam a Nyugati pályaudvaron. Azóta érzem, mennyire más egy valódi gőzmozdonyt látni, mint egy légkondicionált Intercityre ülni. A nosztalgikus szalonkocsikon kívül, melyek a legelegánsabb festéssel és a legexluzívabb berendezéssel dicsekedhetnek, számos specialitást találunk.

A 490 056 számú gőzmozdony 2000 Karácsonya óta közlekedik a Gyermekvasúton. A MÁV megrendelésére 1950-ben gyártott széntüzelésű gőzmozdony korábban a Szobi Gazdasági Vasúton és a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasúton közlekedett. Megvásárlása óta a hétvégi nosztalgiavonatokat vontatja. Sajnos idén csak március 15-től indul újra, mivel teljes felújításon esik át, főként fékrendszerét erősítik. A nyári személykocsikat a Győri Vagongyár gyártotta 1963-ban. A kocsik - a zárt személykocsikhoz hasonlóan - nyitott utastérrel, középperonnal készültek. A forgalomban a nyári időszakban, kellemes időjárás esetén vesznek részt, és valamennyien egyedi járművek.

A téli (zárt) személykocsikat 1950-ben gyártotta a Ganz-MÁVAG, ezek szintén egyedi járművek. Még ezeknél is izgalmasabb a laborkocsi berendezése, melyben kémiai és biológia órákat lehet megtartani - ehhez minden felszerelés rendelkezésre áll.

(A gyermekvasút menetrendje )