Légy óvatos, kispajtás!
2012/06/22 08:00
924 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Múlt hét szombaton a BKV is bekapcsolódott a Múzeumok Éjszakájába június 15-én megnyílt, Légy óvatos, kispajtás! című kiállításával. A kiállítás korábbi évek és korszakok tömegközlekedési plakátjait bocsájtja szemlére. 

plakatkiallitas_520

Augusztus végéig látogatható a Deák Ferenc téri Földalatti Vasúti Múzeumban a BKV plakáttörténeti kiállítása. Sok érdekes plakátot, grafikát és hirdetményt tekinthet meg a látogató a BKV és jogelődjei gyűjteményéből. A kiállítás a tömegközlekedés két korszakát dolgozza fel. Részben az 1923-ban egyesített Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság (BSzKRt) huszonöt évének plakátjait, részben az ’50-es, ’60-as évek, valamint a Budapesti Közlekedési Vállalat első tíz évéből merít.

plakatkiallitas2_200 A huszadik század elején már minden ma ismert járműtípus üzemelt, igaz, akkoriban még több társaság üzemeltette a járatokat. 1923. január 1-én kezdte meg működését a BSzKRt, vagy, ahogy akkoriban az emberek hívták, a „Beszkárt”, mely egyesítette a tömegközlekedést a fővárosban. Ebben az időben a köztéri plakátok egész Budapestet ellepték, idővel számos hirdetőoszlop és tábla is megjelent a megállókban, köztereken.

Ez az időszak azért is kiemelt jelentőségű, mert a plakátművészet éppen virágkorát élte Magyarországon. Rengeteg kereskedelmi plakát volt látható országszerte, ezzel szemben szerényebb számban jelentek meg a tömegközlekedési plakátok, melyek a szolgáltatások hirdetése helyett inkább az óvatos és biztonságos közlekedésre, a közlekedési szabályok betartására hívták fel utasaik figyelmét:

„Ne lógj a lépcsőn, a járművek lesodornak!" "Jól nézzen körül, mielőtt a sínre lép!"Add át a helyed a leendő anyáknak!"

A figyelmeztetések a járművek, így például a villamos utasterében is láthatók voltak. Először Németországban használták ezt a módszert, ám hamar elterjedt nálunk is. Később saját plakáthelyet is kialakították, ahová a feliratokat és grafikákat ki lehet helyezni.

plakatkiallitas_200 A második világháború is megjelent a tömegközlekedési plakátokon.

"Kalauznők felvétele" – és hasonló hirdetések jelentek meg a járművökön, hogy pótolják a katonák miatt keletkezett munkaerőhiányt.

A háború után a plakátok inkább a rendszert kijátszókra koncentráltak. A plakátkampányok felhívták a figyelmet a „potyázókra”, az „ütközőn, lépcsőn lógókra”. Pedig a „tujázás” nagy divat volt ezekben az években. A villamos ütközőére felugorva főleg a fiatalok játszották ki a kalauzokat és kerültek el jegyváltási kötelezettségüket.

A Pál utcai fiúk főcímében is látható a tujázás

1949-ben megszűnt a BSzKRt, újra önálló közlekedési vállalatok feleltek az egyes járművekért. A plakátok egyre inkább a rendszer szolgálatába álltak, elveszítették egykori sajátos hangnemüket, humoros ábrázolásmódjukat.

A ’60-as években fellendülés következett be a plakátművészetben. A korszak plakátjait továbbra is a népnevelés jellemezte:

plakatkiallitas3_200 "Udvariassággal is segítsd a balesetmentes közlekedést!", "Légy óvatos, kispajtás!”

A figyelmeztető felhívások mellett néhány, a tömegközlekedés igénybevételére is figyelmeztető plakát is forgalomba került, melyek elsősorban a „kiránduló” járműveket kívánták népszerűsíteni.

„Utazzon a főváros hajóival a Margitszigetre vagy a Római-partra!"

Sok menetrenddel kapcsolatos és az utazási feltételeket ismertető hirdetmény is segítette a tájékozódást.

A ’60-as években egyértelművé vált: szükséges az egységes közlekedéspolitika. Négy vállalat: a Fővárosi Villamosvasút (FVV), a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ), a Budapesti Helyiérdekű Vasút (BHÉV) és a Fővárosi Kishajózási Vállalat (FKV) összevonásával 1968. január 1-jén megalakult a Budapesti Közlekedési Vállalat, a BKV.

Egy darabig még készületek plakátok udvariassági „Fogjunk össze az udvarias közlekedés megteremtéséért!" és utas tájékoztatási "Az észak-déli metróvonal I. szakaszához csatlakozó felszíni tömegközlekedési viszonylatok"célból is plakátok, ám ezek szerepét idővel átvették a hangos tájékoztatási eszközök.

Azóta sokat változott a kommunikáció is. Ma már megmosolyogtatnak az egykor természetesnek számító üzenetek is:

"A kötőtűk használatából eredő esetleges balesetek, sérülések feltétlen megelőzése érdekében kérjük, hogy az utazás tartama alatt a horgolástól és kötéstől tartózkodni szíveskedjenek."

Érdemes egy kis kitérőt tenni a Deák téren átszállóknak és részt venni ezen az időutazáson!

A kiállítás a Földalatti Vasúti Múzeum nyitvatartási idejében, normál belépő ellenében tekinthető meg. (Felnőtt jegy: 320 Ft, Diák és nyugdíjas jegy: 260 Ft, Fotó- és videójegy: 490 Ft.)

A Múzeum hétfő kivételével 10 és 17 óra között látogatható.

Forrás: Bkv. Zrt.

A képek forrása: Bkv Zrt.

Elmész? Láttad már? Tetszett? Kommentelj!