Nyitott kurzusok a European Schoolnet Akadémián
2014/03/17 15:58
1367 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Két új, teljesen nyílt, ingyenes online kurzust indít a European Schoolnet Akadémia. A MOOC (Massive Online Open Course) módszerrel szerveződő kurzusokra pedagógusokat, oktatási szakértőket, pályaválasztási tanácsadókat várnak. A kurzusok 6 és 8 hétig tartanak és hetente csupán 2-3 órát vesznek igénybe. Az egyik kurzus az iTEC projekt keretében már közismert tanulási folyamatokat segítő szcenáriótervezésről szól, a másik pedig kifejezetten természettudományokat tanító tanárokat szólít meg. A kurzusok a napokban indulnak!

open

A European Schoolnet (Európai Iskolahálózat, EUN) 30 európai oktatási minisztérium brüsszeli székhelyű hálózata. Nonprofit szervezetként célja az oktatási és tanulási innováció eljuttatása az érintettekhez: oktatási minisztériumokhoz, iskolákhoz, tanárokhoz, kutatókhoz és gazdasági partnerekhez. Az EUN egyik kiemelt projektje a 2010 óta tartó iTEC projekt, amelynek fontos célja, hogy a résztvevő partnerországok pedagógusai felkészüljenek a jövő osztálytermének kihívásaira.

A European Schoolnet új kezdeményezése az ún. EUN Academy (EUN Akadémia), amelynek célja, hogy nyitott kurzusokat kínáljon pedagógusok számára Európa-szerte. A kurzusok ún. MOOC kurzusok. A MOOC egy angol kifejezésből alkotott mozaikszó: Massive Open Online Course, amit magyarra ingyenes online szabadegyetemként lehet fordítani. A MOOC a távoktatás egy formája; olyan nyitott oktatási rendszer, amelynek a keretében a résztvevők korlátlanul és ingyenesen hozzáférnek online kurzusokhoz. A lehetőség bárki számára nyitott: a kurzusok anyagai, a feladatok, a témákkal kapcsolatos fórumok, megbeszélések, viták mindenki számára hozzáférhetőek.

Az EUN Akadémia most két kurzust is indít.
Az egyik az iTEC projektben már sokak számára ismert szcenáriótervezésről szól. A szcenáriók olyan víziók, rövid történetek, amelyekből pedagógiai projektek tanulási folyamatleírásai, tanulói tevékenységei bontakozhatnak ki. A szcenárió tehát egy gondolatmag, amelyet később, a tervezési folyamat során részletesen ki lehet bontani, az egyes tanulói tevékenységeket, tanulói produktumokat meghatározni, és a tevékenységeket egységbe fűző tanulási folyamatleírást megfogalmazni.

A Future Classroom Scenarios kurzus fő célja, hogy megismertesse a résztvevőket (pedagógusokat, intézményvezetőket, szakértőket) a jövő osztálytermének kihívásaival, és a megoldást nyújtó lehetséges eszközökkel, módszerekkel, valamint a IKT technológia által támasztott új oktatási-nevelési követelményekkel. A kurzusra a kurzus weboldalán lehet jelentkezni a Register gombra kattintva. A kurzus március 24-én indul, 6 modulból áll (így 6 hétig tart) és hetente nagyjából 2 órát vesz igénybe a kurzus elvégzése. A kurzus moduljai:

1. modul: Hogyan néz ki a jövő osztályterme? Hogyan építhetők be a 21. századi készségek a tanítás folyamatába?
2. modul: Az Ön jövőbeli osztályterme: hogyan alakítsuk ki víziónkat a saját jövőbeli osztálytermünkről?
3. modul: A víziótól a valóságig: technológia a jövő osztálytermében - felfedezés, használat, hatás.
4. modul: A víziótól a valóságig: a 21. századi készségek és tanulói tevékenységek a jövő osztálytermében.
5. modul: A víziótól a valóságig: út a tanulói tevékenységektől a tanulási folyamatleírásokig.
6. modul: Értékelési módszerek a jövő osztálytermében. Hová jutottunk a kurzus során? Visszatekintés és összefoglalás.

A másik kurzus kifejezetten természettudományokat tanító tanároknak szól. Az angol STEM (science, technology, engineering, mathematics) mozaikszó magyarul a műszaki és természettudományi tantárgyakat és a matematikát öleli fel. A kurzus is ezt a nevet viseli: Innovative Practices for Engaging STEM Teaching, azaz Innovatív ötletek STEM tanároknak. A kurzus célja, hogy a STEM tárgyakat tanító tanárok, szakértők, pályaválasztási tanácsadók kézzelfogható tanácsokat, ötleteket kapjanak ahhoz, hogy vonzóvá tegyék a természettudományos és műszaki tárgyakat. Továbbá, hogy elérhetővé váljon ezeknek a tantárgyaknak és pályák népszerűségének növekedése a fiatalok körében. A kurzus március 17-én indul, 8 modulból áll (ezért 8 héten át tart), hetente 2-3 órát vesz igénybe. A kurzusra a kurzus weboldalán lehet jelentkezni a Register gombra kattintva.

A kurzus moduljai:

1. modul: A tanulók STEM tantárgyak iránti elkötelezettségének növelése, problémák és motiválatlanság kezelése.
2. modul: Tanítási ötletek a STEM tantárgyak tanóráira.
3. modul: Innovatív tanítás - hogyan jussunk hozzá jó forrásokhoz, tanári segédanyagokhoz?
4. modul: Virtuális és külső laboratóriumok lehetséges használata.
5. modul: Természettudományok a való életben: virtuális látogatások kutatóintézetekben.
6. modul: Karrier- és pályaválasztási ötletek: hogyan tájékoztassuk tanulóinkat a STEM pályákról?
7. modul: Külső szakértők bevonása a STEM tanórákba - találkozás a való élettel, valós kutatókkal.
8. modul: Sztereotípiák kezelése: nők és férfiak a STEM pályákon.

A kurzusok angol nyelvűek. Minden anyagot, videót, tesztet biztosítanak az EUN Akadémia szervezői, a részvétel természetesen ingyenes. További információk az alábbi linkeken:

Kép forrása.