SULIMAP pályázat – reflektorfényben a gondolattérképek
2013/08/12 08:00
3919 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Az Educatio Nonprofit Kft. pályázatot hirdet pedagógusoknak az óvodától az egyetemig, határon innen és túl. Készítsen gondolattérképet bármilyen – oktatáshoz kapcsolódó – témában, és gyűjtse be az elismeréseket. A három legjobb alkotást díjazzuk is!

mind_map_converted Kép: pinterest.com

Az alkotást küldje el az elearning@educatio.hu címre, név, telefonszám, iskola és jelige megadásával. Kérjük, emailjében jelölje meg a témát, a tantárgya(ka)t és az évfolyamot, amihez a gondolattérkép készült.

A gondolattérképek a Sulinetwork Facebook-oldalára kerülnek, ahol a jeligés alkotásokra adott szavazatok alakítják ki a végső sorrendet.

Bemutató és eredményhirdetés az Országos Szakmai Tanévnyitón 2013. augusztus 22-23-án a SYMA csarnokban, az Educatio Sulinet standján. 

Az eredményhirdetést követően a beérkezett gondolattérképeket a Sulinet Pinterest oldalán is közzétesszük a Creative Commons Nevezd meg! Ne add el! Így add tovább! 2.5 Magyarország licence alatt.

A gondolattérképeket bármilyen szoftverrel el lehet készíteni, akár kézzel rajzolt alkotások is jöhetnek.

Beküldési határidő: 2013. augusztus 17. 24:00

Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a gondolattérképek és a gondolattérkép-készítő alkalmazások az oktatás terén, és ma már nem csak a sajátos nevelési igény kapcsán merül fel a fogalom. Miért hasznos és mikor alkalmazzuk az órán?

Közel sem vadonatúj módszerről van szó, hiszen a gondolattérképeket több szaktárgyban is régóta szívesen használják, elsősorban talán a nyelvoktatásban. Sokrétű alkalmazhatósága és az egyszerűsödött előállítási folyamat miatt most nagyobb figyelem irányul rá, hála a weben elérhető gondolattérkép-készítő alkalmazások térnyerésének.

Sokrétű felhasználhatóság

A gondolattérképet a tanulási-tanítási folyamat több szakaszában is sikeresen bevethetjük. Klasszikus példa egy téma bevezetésekor az asszociációk, előzetes ismeretek összegyűjtése egy-egy központi fogalommal kapcsolatban. Hatékonnyá teheti egy projekt tervezési időszakában a brainstormingot, azaz az ötletroham folyamán felmerült gondolatok rögzítését és rendszerezését. A tananyag vizuális megjelenítésére is alkalmas, ez esetben gyakorlatilag egy jól szerkesztett strukturális ábrát készítünk. A kulcsszavak, lényeges mozzanatok kiemelése segíti mind a megértést, mind pedig a memorizálást, bevésést. A gondolattérkép hierarchikus fogalmai, a szövegbuborékok egymáshoz képest való elhelyezkedése, valamint a közöttük látható nyilak, a színek és a betűméret mind-mind segítenek az információk befogadásában, a rész-egész illetve ok-okozati kapcsolatok átlátásában. Mindez a téma összefoglalásánál is jól kamatoztatható.

Az ötletrohamnál egyértelműen a tanulók azok, akik legalábbis a „nyersanyagot” szolgáltatják a térképhez, de a tananyag felvázolásánál is rájuk lehet bízni, hogy maguk fedezhessék fel és konstruálhassák meg a fontos összefüggéseket a tárgyalt témakör vagy hallott/olvasott szöveg alapján, így alkothatnak egy számukra átlátható kerek egészet. A szerkesztés egyéni munkában is végezhető, de csoportmunkában is elképzelhető, akár egy időben, a webkettes alkalmazások kollaboratív tartalomfejlesztési lehetőségeit kihasználva minden tanuló szinkrón dolgozhat ugyanazon a produktumon.

Ugyanaz a gondolattérkép nem csak egy tanórán készülhet, hanem egy hosszabb ívet is kialakíthatunk, ha arra kérjük a tanulóinkat, hogy időről időre bővítsék illetve szerkesszék át azt a témával kapcsolatos újabb ismeretek és tapasztalatok birtokában. Az előzetes tudáshoz képest figyelemmel kísérhetjük a fejlődést, az új ismeretek beépítését, a lényeges és a nem lényeges elemek megkülönböztetésének újraértelmezését, a struktúra újragondolását. Az online gondolattérkép-készítő alkalmazások lehetővé teszik nem csak az egyes tanulók hozzájárulásának nyomon követését, hanem a gondolattérkép fejlődésének videó formájában való lejátszását is.

A gondolattérképek értékelése

A gondolattérkép-készítés egy kreatív tett. Számíthatunk arra, hogy minden gondolattérkép kicsit másképpen fog kinézni, akkor is, ha ugyanazt a témát járják körül. Nehéz lehet összehasonlítani, mégis az értékelés szempontjai lehetnek egységesek, és az előre kiadott szempontsor támpontot nyújt az igényes munkához és a követelmények teljesítéséhez. Az alappillérek a következők lehetnek, melyek minden tantárgyban alkalmazhatóak:

  • Információ minősége
  • Egyéni stílus, vizualitás
  • Felhasználhatóság
  • Struktúra, szervezettség

Az ITT letölthető áttekintő táblázatban látható egy példa a tanári elvárások formába öntésére.

Tippek:

  • Kulcsszavakat (vonalanként csak egyet) használjunk! Hanyagoljuk a bővített mondatokat!
  • Segítsük színekkel, különböző betűmérettel és stílussal a megértést!
  • Törekedjünk rá, hogy az összetartozó gondolatokat azonos pontba soroljuk és megtartsuk a fogalmi hierarchiát!
  • Többszintű, jól elhatárolt, egymástól egyértelműen elkülönülő elágazásokat ábrázoljunk!
  • Tegyük egyértelművé a fogalmak közti kapcsolatot, akár nyilakkal is kiegészíthetjük ábránkat!
  • Képekkel, linkekkel, jegyzetekkel és egyéb multimédiás tartalmakkal segítsük a tanulási és megértési folyamatot!
  • Törekedjünk arra, hogy minden részinformáció kapcsolódjon a főtémához!
  • Ügyeljünk a helyesírásra!

Gondolattérkép-készítő alkalmazások

Az elmetérképek IKT-val támogatott változatának egyik jeles képviselője a Mindmeister (mindmeister.com), egy internetes fogalomtérkép-szerkesztő és -megosztó alkalmazás.

Online használható, de az eredményt offline is prezentálhatjuk. Nem szükséges email címmel, felhasználónévvel és jelszóval regisztrálni, Google vagy Facebook profilunkkal is beléphetünk, de az ingyenes regisztráció csak három saját térkép szerkesztését teszi lehetővé.

A sablonok közül is kiválaszthatjuk a számunkra legszimpatikusabbat, amely vezeti majd kezünket a térkép készítése során. Formázási beállításokkal színesíthetjük, tehetjük látványosabbá és egyedivé művünket. (szín, betűtípus, félkövér, stb.)
Minden elemhez csatolhatunk linket, fájlt és megjegyzéseket is fűzhetünk hozzá.

Megoszthatjuk meghívóval (csak azok látják, akiknek értesítést küldtünk), nyilvánossá tehetjük az interneten, vagy menthetjük lokálisan. Lehetőségünk nyílik a Google Drive-ba való exportálásra is. A kész remekművet nyomtathatjuk vagy elmenthetjük szöveges dokumentumként, képformátumban vagy pdf-ben is.

Egyéb gondolattérkép-szerkesztők: