Sulinetwork 2009: Interaktív tábla, Lego robot, Web 2.0 és eTwinning
Bodnár Gabriella
2009/12/07 13:32
1172 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az Educatio Nonprofit Kft. eLearning Igazgatósága december 3-5. között Egerben rendezte meg a Sulinetwork konferenciát a digitális kompetencia iránt érdeklődő pedagógusok számára. A rendezvény kiváló tere volt a tapasztalatcserének, a korszerű módszertani eszközök megismerésének és az együttműködésre építő tanulásnak. A rendhagyó konferencián a tanárok által vezetett műhelymunka kapott nagyobb hangsúlyt.

Napközben a pedagógusok úgynevezett szakmai műhelyeken vehettek részt. Ezek témái egytől egyig a digitális kompetencia fejlesztéséhez kapcsolódtak. A résztvevők megismerhették például az oktatásban használható webes együttműködési lehetőségeket. Olyan ingyenes web-alkalmazásokat láthattak, amik lehetővé teszik a közös munkát a gyerekek között a tanórán és azon kívül is. Ilyenek lehetnek az online irodai alkalmazások, melyek segítségével a diákok együtt dolgozhatnak dokumentumok, bemutatók készítésén.

Európai projektek – eTwinning

Az eTwinninggel foglalkozó szakmai műhely célja volt, hogy megismertesse az érdeklődőkkel a már évek óta nagy sikerrel működő eTwinning programot, mely 2005-ben, az Európai Bizottság kezdeményezésére jött létre. A műhelymunka folyamán az egyedül, majd kis létszámú csapatokban dolgozó pedagógusok lépésről lépésre ismerhették meg magát a programot és a központi portált (etwinning.net). Ezt követően 4 fős csapatokban egy mini feladat révén belepillanthattak abba, hogyan is épülnek fel a nemzetközi együttműködések, milyen is egy projekt keretei között dolgozni. A munka során mindenki kapott egy nemzetiséget és egy projekt ötletet, amely alapján el kellett készíteniük egy rövid bemutatkozást. Ezt töltötték fel az úgynevezett tréning oldalra, ahol az azonos témakört kapott partnerek megkereshették egymást, hogy közösen dolgozzák ki a projektmunka lépéseit.

Digitalizált oktatás

Egy másik műhely témája volt a mobiltechnológia alkalmazása az oktatásban. Az érdeklődők a GPS technológiát ötvözték a digitális fényképezéssel és a Google Föld programmal. A résztvevők párokban vagy négyfős csoportokban valódi és virtuális sétát tettek, a helyszínekről képeket készítettek, majd a ezt összekapcsolva a fent említett programmal egy egyéni fényképekkel tűzdelt Google térképet készítettek Eger belvárosáról.

A tanároknak lehetőségük volt videók és kisfilmek készítésére is, illetve ezeken keresztül megismerkedhettek a videó megosztó oldalakkal, és a bennük rejlő lehetőségekkel. A Lesz nekünk egy robotunk… című szakmai műhely résztvevői elmélyülhettek a robotika alapjaiban, ismerkedhettek az oktatási célra ajánlott robotkészlet elemeivel, a programozási felület használatával. Egyszerű célfeladatokon keresztül szerezhettek tapasztalatot a különböző alkatrészek (chip tégla, motorok, fogaskerekek, érzékelők) funkciójáról.

A matematika iránt érdeklődők kipróbálhatták a GeoGebra dinamikus matematikai programot, amellyel olyan műveletek és absztrakt fogalmak szemléltethetőek a diákok számára, amelyeket hagyományos eszközökkel csak nehezen, vagy egyáltalán nem lehet ábrázolni. A látogatók továbbá barátkozhattak az interaktív tábla és a szavazórendszerek használatával. Ezek az eszközök  bármely tantárgy tanórai vagy tanórán kívüli foglalkozásain segíthetik a pedagógus munkáját, a tanárok  számos példán keresztül ismerhették meg az eszközökben rejlő lehetőségeket.

Ezen felül a résztvevők csapatokra osztva vehettek részt a játékos, kapcsolatépítő feladatokban a helyismereti versenytől kezdve a közös főzésig. Remélhetőleg mindenki hasznos élményekkel gazdagodva tért haza, és az itt hallottakat, látottakat, tapasztaltakat felhasználják a saját tanári munkájuk során.