Alternatív Pont Színház Pont a Hamlet
2014/01/20 11:58
843 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Az alternatív melléknév szerteágazó jelentései között van olyan, amelyik a színházzal és az oktatással egyaránt kapcsolatos.

Alternatív fekete-fehér, igen-nem

Az utóbbi évtizedekben divatossá vált az alternatív jelző. Alternatív gyógymódokról olvasunk, alternatív iskolába járatjuk a gyerekünket, alternatív színházba megyünk barátainkkal, alternatív rockot hallgatunk, alterosan öltözködünk. Vagyis: másképp.  Másképp, mint? Mint a legtöbben, mint a mainstream? Valami ilyesmiről van szó: a szóban forgó jelzővel illetett törekvések, intézmények, irányzatok, divatok eltérnek a szabályosnak, általánosnak tartott formáktól és tartalmaktól, és új utakat keresnek.

Az alternatívhoz való viszony is sokféle lehet. Van, akinek megkérdőjelezhetetlen értéket képvisel. Ami alternatív, az jó, az menő, az trendi. Már pusztán a más-jelleg pozitívumot ígér. Mások fáznak már csak a fogalom hallatán is. Alternatív? Ez már megint valami fölösleges szófacsarás. Pénzéhes emberek szemfényvesztő tevékenysége, amellyel átejtik a jóhiszemű állampolgárt. Nyilván mindkét vélemény szélsőség – az igazság pedig egy soktényezős játék sokféleképpen értelmezhető eredménye. Önmagában az, hogy valami alternatív, nem jelenti, hogy „jó” vagy „rossz”.

72710_1569832099541_1647643577_1306112_28803_n1

Színházi alternatív

Egy alternatív színház vagy előadás sem feltétlenül jobb vagy rosszabb egy nem alternatívnál. De mitől lesz egy előadás alternatív? Hogy a színház bevett szokásai helyett más eszközökkel próbálkozik, kísérletezik. De ez a „bevett szokás” kifejezés is okot ad egy rövid meditációra. A 19-20. században kialakult színházi kultúra mostani végpontján úgy látjuk, hogy a tipikus előadásra este hétre összegyűlik a többnyire jól öltözött közönség, a nézőtéren egy hang megkér mindenkit, hogy kapcsolják ki a mobilokat, elkezdődik az előadás, lehet benne szünet is, a színészek játszanak, a néző néz. A két dimenzió (a színészek és a közönség egyébként egymást feltételező világai) között nem sok a közvetlen kapcsolat, csak néhány kósza féreglyukon keresztül érezheti megszólítva magát az egyén. Az alternatív előadások ezzel szemben sokszor interaktívak, tehát a néző határozottan meg van szólítva, részt vesz a darabban. Ezt sokan kényelmetlennek is gondolják, nem szeretnék, hogy hirtelen minden szem rájuk szegeződjék. Ez az interaktivitás talán az egyik legmarkánsabb jellegzetessége az alternatív színház képviselőinek.

Pedig az interaktivitást nem a huszadik században találták fel. Egy-egy angol reneszánsz színházi előadás karneváli hangulatában a nézők bekiabáltak a játszóknak, beszéltek hozzájuk, és a játék alkalmasint a közönség aktuális hangulatához igazodott. Az olasz vásári színjátszás hasonlóképpen: az improvizatív előadások építhettek a közönség hangulatára is. Az alternatív színházak és előadások tehát, akár csak ha az interaktivitás szempontját nézzük is (mert ezzel persze korántsem merítettük ki a szóban forgó színészi műhelyek lehetséges karakterét), tekintélyes hagyománynak lehetnek folytatói.

Alternatív forma és időkizökkenés

Egy efféle, a közönséggel fokozottan kapcsolatot tartó, rendkívül sikeres előadás a Krétakör műhelyében készült, 2007 óta már több mint kétszáz előadást megért hamlet.ws című darab Schilling Árpád rendezésében és három kiváló színész: Gyabronka József, Rába Roland és Nagy Zsolt szereplésével. (Egyik) különlegessége, hogy a színházi körülmények között (a Mu Színházban) előadott játék mellett tantermi színházi előadásként is fut kérésre, középiskolákban. A közönség által körbeült játéktér fizikailag rendkívül kicsi (egy néhány lépéssel átérhető négyzet), mégis létrejön rajta egy olyan virtuális valóság, amely képes minden szemlélőt teljesen magával ragadni. A három színész a darab összes szerepét eljátssza, váltogatva a karaktereket, sőt egyedülálló módon időnként a nézők közül is kikerül egy-egy szereplő, és ehhez nemhogy mozognia, de időnként még beszélnie sem kell. A történet közismert, mitikus, tehát örök és nem szűnik meg aktuális lenni, és az asszociációs erőtérben ugyanúgy helye van benne József Attilának és Pilinszky Jánosnak, mint Allen Ginsbergnek vagy éppen Eminemnek. A középiskolai előadás lehetőségét pedig azért is érdemes megragadni, mert a mintegy kétórás játék után a színészekkel kötetlen beszélgetés kezdődik a darabról, ahol sokkal könnyebb diákként megszólalni, mint azt valaki gondolná. (Egyébként a színházi előadásokat is beszélgetés követi.)

A hamlet.ws tehát nemcsak formabontásában alternatív, hanem abban is, hogy drámapedagógiai elkötelezettséggel olyan természetes módon szólítja meg a középiskolás diákokat, ahogy egy „kőszínházas” előadás nem képes.

(A következő előadás a Mu Színházban: 2014. január 14.)

További érdekes oldalak: 

Kerek Roland cikke

Csoportot ajánlunk

Kapcsolódó linkek

hg.hu Online magazin az építészet, design és környezetkultúra témakörében.
MANDA - Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet honlapja Filmhírek, ajánlók, plakátok, fotók, programok, archívum.
Kreatív Művészet Kreatív ötletek, fotók, videók minden témában a dekorációtól a street artig.
Művész-világ.hu Hasznos információk, érdekességek a film, a színház, a zene, a tánc, az irodalom és a képzőművészet témakörében.
Napvilág.net Kulturális hírportál és online magazin.