Hogyan készült?
Kulin Borbála
2004/01/07 13:54
7651 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Természetesen nem kell egy műalkotás készítésének csínját-bínját ismerni ahhoz, hogy tessék a végeredmény és hogy megragadjon minket a mű. A technikai háttér megismerése azonban nem élményromboló, sőt, csak növeli csodálatunkat. Cikkünkben három különböző alapanyagú (terrakotta, bronz és kő) szobor készítésének "műhelytitkaiba" pillantunk bele.

A Vei-i Apolló - terrakotta

A szoborkészítés egyik igen ősi, manapság azonban kevésbé használt technikája az agyag kiégetése. A kiégetett agyag a terrakotta. Az agyag ugyan a mai napig nélkülözhetetlen a szobrászatban, azonban többnyire csak a majdani szobor "felvázolására" használják, mintaszobor készítéséhez, hogy aztán nemesebb, időtállóbb anyaggal örökítsék meg a formát. Az ókorban az agyagnak azonban "előkelőbb" szerepe volt: maguk a kész szobrok is sokszor agyagból készültek. Azt gondolnánk, hogy a terrakotta szobor készítése az egyik legegyszerűbb szobrászati művelet lehet, hiszen az agyag könnyen, akár ujjunkkal is formálható.

Ez eddig igaz is. A nehézségek az agyak kiégetésénél jelentkeznek. Ahhoz ugyanis, hogy a nagy műgonddal formált szobor ne repedezzék széjjel, ne pukkadjon szét a kemencében, üreges formát kell készíteni. Egy tömör agyagtömbben ugyanis levegőbuborékok maradhatnak, melyek száradás közben szétfeszítik az agyagot, nem is beszélve arról, hogy egy tömör forma nem tud egyenletesen kiszáradni. A nehéz feladat tehát az, hogy a szobornak belül üregesnek kell lennie, sőt, az agyag vastagságának minden pontján egyformának kell lennie. (A fenti képen, a szobor eltörött jobb karjánál jól látható, hogy belül üreges.) Hogyan lehet üreges agyagszobrot készíteni? Ennek többféle technikája van. Az egyik a formába öntés, a másik a kivájás. A formába öntés esetében gipszből vagy más anyagból készült negatív formába préselik vagy öntik (hígságától függően) az agyagot, s mikor az kiszáradt, kiemelik a formából. Ha a cél nem egy dombormű, hanem egy körbejárható szobor, akkor azt több darabból kell elkészíteni, a végén pedig a darabokat összetapasztani.

Hogy a kész szobron ne lehessen látni a tapasztás nyomát, igyekeznek olyan vonalak mentén összeilleszteni a darabokat, ahol a szobor felülete amúgy sem lenne egyenletes (pl. egy fejen a haj körvonalánál). Álló alak vagy fej megmintázásához tartóvasat szoktak használni, erre pakolják fel az agyagot, és ezen mintázzák meg. A tartóvas sokszor benn is marad a szoborban, de van kivehető változata is. Erre egész vastagon viszik fel az anyagot, majd, ha elkészült a forma (pl. egy fej), akkor egy vékony dróttal a homlokánál (kb. egy képzeletbeli kalap karimájának vonalában) levágják a fej fedelét, és belülről kivájják a szobrot, majd a leszeletelt koponyarészt is (életnagyságú szobor esetében egy-két ujjnyi vastagságúra kell vájni az agyagot). A művelet végén a koponyarészt visszaillesztik a szoborra.

Az artemisioni Zeusz - bronz

A bronzszobor egészen más eljárással készül, mint a terrakotta, a bronz ugyanis nem faragható/vájható. Folyékony állapotban kell egy előre elkészített negatív formába önteni. A bronz egy szempontból hasonlóan viselkedik, mint az agyag: csak egészen kicsi szobrokat lehet tömör bronzból készíteni, egy nagyobb forma már megreped kihűlés közben, ráadásul a bronz igen drága anyag . Ezért a bronzszobrok is üregesek belül. A bronzöntés legkifinomultabb eljárását már az egyiptomiak is ismerték, ez az ún. viaszveszejtéses eljárás. Ez a következőképp néz ki: a szobrász először egy erős vasvázra tűzálló anyagból (pl. agyag) megformázza a leendő szobrot. Miután ez a forma kihűlt, bevonja viasszal, olyan vastagon, amilyen vastagnak majd a bronznak kell lennie.

Ezt a viaszt egészen finoman, a legnagyobb aprólékossággal kell kialakítani, hiszen a bronz pontosan olyan formát fog majd felvenni, mint a viasz. Miután a viasz megkeményedett, az egészet ismét tűzálló anyaggal vonja be. És két fontos apróság: 1. ezen a külső rétegen viaszcsöveket kell kivezetni, ahol melegítéskor a viasz kifolyhat. Az egész alkotmányt át kell verni néhány szöggel, hogy a viasz kiolvadása után ne mozduljon el a belső "mag". És már jöhet is a melegítés, a viaszt kifolyatják a formából, helyére bronzot öntenek. Majd a külső burkot eltávolítják a szoborról. Ilyenkor még kicsit csúnyácska: kiállnak belőle a bronzzal megtelt kivezetőcsatornák, meg a szögek. Ezeket levágják, és a szobor már készen is van.

Michelangelo Dávid-szobra - márvány

A kőszoborkészítés eljárása igen egyszerűnek hangzik: egyszerűen csak le kell faragni a kőtömbről a fölösleges részeket - ahogy Michalangelo mondta. Neki nemcsak a szája volt nagy: egyike volt azon ritka művészeknek, akik mindenféle előzetes méricskélés és rajzolgatás nélkül, teljesen szabadon faragták szobraikat. Erre azonban csak kivételes tehetségek képesek. Általában agyagból előzetes szobormintát szokás készíteni, amelynek részeit arányosan a még faragatlan kőtömbre mérik, s csak ezután az igen nagy alaposságot és lelkiismeretességet igénylő munka után látnak hozzá a tömb megmunkálásához.

A 19. században eldterjedt a szokás, hogy a szobrászművész csupán megálmodja a szobrot és agyagmintát készít hozzá, a márvány megmunkálását (melyhez komoly fizikai erő szükséges) rábízza egy kőfaragó mesterre. Ezt azonban szakmai körökben igencsak elítélik. Kőszobor alkotásához igen sokféle alapanyag használatos, melyek keménységükre, színükre nézve különbözőek (többféle márvány, mészkő, homokkő, gránit). A kőfaragás első fázisa a nagyolás: egy igen hegyes véső és egy kalapács segítségével a szobrász kialakítja a forma hozzávetőleges vonalait. Ezek után egyre finomabb eszközök használatával (laposvéső, csiszolópapír, habkő) alakul ki a végleges szobor.

Kérdések

  1. Milyen egyéb terrakotta/ bronz/ márvány szobrokat ismersz?
  2. Szerinted a műélvezet szempontjából lényeges-e egy szobor alapanyaga? Más hatást ér-e el egy bronz szobor, mint egy márvány vagy terrakotta vagy fa alapanyagú szobor? Ha igen, miben más a hatás?

Csoportot ajánlunk

Kapcsolódó linkek

hg.hu Online magazin az építészet, design és környezetkultúra témakörében.
MANDA - Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet honlapja Filmhírek, ajánlók, plakátok, fotók, programok, archívum.
Kreatív Művészet Kreatív ötletek, fotók, videók minden témában a dekorációtól a street artig.
Művész-világ.hu Hasznos információk, érdekességek a film, a színház, a zene, a tánc, az irodalom és a képzőművészet témakörében.
Napvilág.net Kulturális hírportál és online magazin.