Kiss Edit enteriőrtervező
2017/01/04 08:00
214 megtekintés

Máig nem tudom feledni, és hatása alatt vagyok annak a hírnek, hogy a Francia Múzeumok Központi Igazgatóságának pályázati elbírálása alapján makói születésű látványtervező nyerte a 400 év francia festészete című kiállítás tervezését és rendezését a Műcsarnokban. Mindez arra is rádöbbentett, hogy bizony a mi időszakos kiállításaink rendezési gyakorlata mennyire ad hoc jellegű.

01_kiss_edit

A törékeny, bájos művésznő tisztában volt azzal, hogy egy Maros-menti kisváros csendes utcájában élve enteriőrtervezői megbízásokra, fölkérésekre nem lehet számítani. 1997-ben merész lépésre szánta el magát. Szegeden tervezőirodát és bemutatótermet nyitott, valamint Interior Art Kft. néven céget alapított.

02_nagyszalon_a_szegedi_puspoksegen Nagyszalon a szegedi püspökségen

Magánlakások, családi házak, villák, kúriák belső tereit tervezte meg, majd közintézmények, polgármesteri hivatalok és más reprezentatív épületek belsőépítészeti munkáit végezte. Szegeden a polgármesteri irodát; a város vendégházát, házasságkötő termét; a Szegedi Ítélőtábla-táblabíróság helyiségeit; a püspökség irodáit, dísztermét, vendéglakosztályait és a főbejáratot, díszlépcsőt rendezte be. Ezek mellett egyre több fővárosi fölkérést is kapott. Ezek a megbízások szükségessé tették, hogy 2003-ban bemutatótermet, 2008-ban tervezőirodát nyisson Budapesten.

03_a_francia_festeszet_1_terme A francia festészet 1. terme

A Mesterművek – 400 év francia festészete című, 2004-ben a Műcsarnokban 118 klasszikus műalkotásból álló kiállítás látványtervezésére rangos belsőépítészek, díszlet- és enteriőrtervezők nyújtották be pályázatukat. A megbízást Kiss Edit nyerte el, aki a föladatot úgy oldotta meg, hogy nem önmagát erőltette a tárlatlátogatóra, hanem olyan környezetet teremtett a műveknek, amelyben azok élni tudtak. Az általa megvalósított és megálmodott kiállítási térrel semleges, és kellemes hátteret tudott biztosítani a kiállított festményeknek. A látvány átéléséhez meg kellett választania a megfelelő színeket és formákat, a textileket és a bútorokat. Rendezésének titka a mondanivaló érzékeltetése a szín- és fényhatások megválasztásával.  A termek „fölöltöztetésével” megfelelő látványt varázsolt a kiállított alkotásoknak. A közönség most látott a Műcsarnokban először színes falakat, az ajtók körül korfestő drapériákat, a termekben ahhoz illeszkedő kör alakú ülőkéket.

04_a_francia_festeszet_2_terme A francia festészet 2. terme

Gulyás Edit érzékletes leírása elénk tárja a több mint kétszázezres látogatót vonzó kiállítás látványtervét: „Vörösben derengő, majdnem sötét teremben kezdtük látogatásunkat. Akár egy szentély: mágikus szín a falakon és a puszta szőnyegen, csak a képkeretek aranyló ragyogása töri meg a fennkölt homályt.  A bordó nemcsak a barokk környezetet illusztrálta, de a hatalom jelképeként is szolgált. A Napkirály világát a középen elhelyezett bársony ülőke idézte meg az alóla sugár irányban szétszóródó fénnyel. A következő teremben mintha a hajnali pára gyűlne körénk: halovány hamvaszöld háttér előtt aranylottak a képek. A rokokó könnyedsége a fénnyel teli környezetben játékosan vibrált. Innen a romantika világába vezetett utunk. Az acélkék falak erőt, heroizmust sugalltak a szigorú fényekkel kísérve. Az egyik legigazabb terem a realizmus és szimbolizmus világát jelenítette meg. A falszín: halványszürke és levendula keveréke. A megvilágítás súlypontozásával a semleges háttér hol lilásabbnak tűnt, hol a fekete-fehér keverékébe váltott, a falakon felragyogó képek tónusai pedig a háttérrel csengtek össze. A Műcsarnok apszisa – a XX. századi műremekekhez érkezve – már nappali fényben sugárzott. Szellemes ötlet volt a tér közepén a kör formájú plexiülőke. Az alapszíneket – vörös, kék, sárga – felvonultató bútor, akár a festő palettája. Kiss Edit munkájának köszönhetően szinte bőrünkön érezhetjük a négy évszázad különböző korszakainak levegőjét.”

05_a_francia_kiallitas_3_terme A francia kiállítás 3. terme

Otthonos hangulatot teremtett a Szépművészeti Múzeum márványcsarnokának berendezésével is. Erre Kiss Edit így emlékezett: „A nagyon hosszú, már-már rideg térben sokáig álltam, és folyamatosan figyeltem az itt közlekedő embereket. Ide érkezve, mintha mindenkit a huzat sodort volna tovább, úgy hagyták el sietős léptekkel a tekintélyes teret. Szerettem volna őket megállítani. Ezért terveztem fő bútorként egy közel négy és fél méter átmérőjű, spirál alakú hatalmas ülőalkalmatosságot. Úgy éreztem, a csigaforma felfogja ezt az érthetetlen sodró lendületet, s talán leülnek pihenni, gyönyörködni.”

06_szepmuveszeti_muzeum_uloalkalmatossaga Szépművészeti Múzeum ülőalkalmatossága

Kiss Edit fölhasználja munkájában a természetes anyagokat, a fény mesterséges és természetes változatait, a színharmóniák lélektani hatását, szakít a lakberendezés formalizmusával.

Kiállítások
2001 Bútorvilág, Budapest
2002 Design Szalon, Millenáris Park, Budapest
2003, 2004, 2006 Lakástrend, Műcsarnok, Budapest

Díjak, kitüntetések
2003 Miniszteri dicséret „400 év francia festészete – Fény és árnyék” című kiállítás tervezéséért és rendezéséért.
2004 A művészeti albumok kategóriájában Szép Magyar Könyv 2006 díjat nyer Kiss Edit: Harmonikus enteriőrök című könyve.

Dr. Tóth Ferenc
nyugalmazott múzeumigazgató

Csoportot ajánlunk

Kapcsolódó linkek

hg.hu Online magazin az építészet, design és környezetkultúra témakörében.
MANDA - Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet honlapja Filmhírek, ajánlók, plakátok, fotók, programok, archívum.
Kreatív Művészet Kreatív ötletek, fotók, videók minden témában a dekorációtól a street artig.
Művész-világ.hu Hasznos információk, érdekességek a film, a színház, a zene, a tánc, az irodalom és a képzőművészet témakörében.
Napvilág.net Kulturális hírportál és online magazin.