Legalább Hamlet nem üti majd a turnét!
Kormos Edit
2003/05/01 15:36
1710 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Része-e a művészetnek a reggeli tévéműsor beszélgetése, a reklámfilm, a divatbemutató kifutója, a női magazinok címlapfotója? Meskó Zsolt Szentiván napja című filmjében mindezek - így együtt - részei a főszereplő művész életének.

"... ügyeskedhet, nem fog a macska
egyszerre kint s bent egeret."
József Attila: Eszmélet (részlet)

A film címszereplője Székely Iván, kit Kamarás Iván személyesít meg. Ügyes játék a nevekkel K. Iván játssza Sz. Ivánt, kinek alakját K. Iván (is) ihlette. Egy napját láthatjuk, amelybe megpróbálja belegyömöszölni a színházat, a jól jövedelmező reklámokat és az ingyen vállalt jótékonysági koncertet. Emellett kerül még bele barátság és szerelem, ármány és bajvívás, metróbeli kaland és unalmas rutinfeladat. Ha egyszerűsíteni próbálunk: "az igazi művészet" és "a nem igazi művészet" között vergődő, rohanó sztár idővel folytatott küzdelmét láthatjuk.

Tényleg ennyire komoly az ügy? A filmről szóló írások egyik alapeleme: a magyar showbusiness szatirikus tablóját és kritikáját láthatjuk. Tehát egy közönségfilmnek szánt film bírálja a tömegszórakoztatás? Rendszerét vagy szereplőit, jelenségeit vagy hátterét.

Tegyük csak a jó kis iskolai műelemzés mikroszkópja alá! A költő életét most hagyjuk... Vagyis kezdjük a címmel. Szent Iván napja a nyári napforduló napja, mikor rövidülni kezdenek a napok és fellobbannak a máglyák.
A tűz mágikus tisztító hatása, "a fordulat napja" lenne a filmhez kulcsot adó cím?

Keressük a tüzet műben! Vakít a nap, villognak a vakuk és süt a jupiterlámpák fénye, de a víz- és földelem legalább ugyanolyan hangsúlyos, pedig a víz és föld keveréke a sár.

A Millenáris park víztükrei, az oly sok jelenetben hangulati elemet jelentő vízcsillogás, az Erzsébet-híd, a Lánchíd, és a zuhany alá menekülő művész arcán pergő cseppek (virtuális könny?) A tisztítótűz-motívum nem vált be. Bár van némi szerelem (fel-fellobbanó), alkotó hév (rutinosan parázson tartva időnként), és izzó emberi felháborodás.

"Ím itt a szenvedés belül,
ám ott kívül a magyarázat.
sebed a világ - ég, hevül
s te a lelkedet érzed, a lázat"
József Attila: Eszmélet (részlet)

Szent Iván napján, akárcsak karácsonykor, a gyógynövények, gyógyszerek különleges hatásúak, mert az összes jó és gonosz erő mozgásban van. Ki a jó, és ki a rossz a filmben?

Jó a vergődő művész, kinek álma Hamlet és Trepljov (bár szövegét csapnivalóan tudja), és a gonosz pedig menedzsere, ki hajszolja fellépésről fellépésre: buta beszélgetésekre a TV-ben, reklámfilmekbe, címlapfotózásokra és üzleti tárgyalásokra?
Ha a film ellentétpárja a művész és a menedzser, az alkotó és a pénz, akkor igen tanulságos Andrea (alakítja Fullajtár A.) és Sz. Iván szimbiózisa. Iván egész nap arra vágyik, hogy mivel ez az ő napja, végre felmehessen nagymamájához és ehessen a tiszteletére készült rétesből.

Igen, a rétes is felzárkózott a szimbólumok közé! A sok munkát igénylő, szeretetteljes odaadással készült házisütemény valamit becsempész az igazi életből. A megállást a rohanásban, időt adni/kapni önmagunknak és szeretteinknek.
De nem, főhősünk nem jut a nagymamihoz, bár a gondoskodó menedzser futárral hozatja az öltözőbe a rétest. Igaz nem ehet belőle, mert a művész - talán a magánszféra utolsó morzsájának védelmében - nem osztja meg vele.

Ennyire mások ők? A válaszhoz segítséget a tükör ad. Andrea gondosan beállítja Iván design-ját, sötét garbó, aranylánccal. A művész küszködik a verssel, majd megszabadul a gégét fojtó lánctól, és győz a költő, hitelesen hangzik az Eszmélet. A kikényszerített versmondás érdekes egybeesést hoz, egy ügyes kamera-beállítás a stúdió üvegfalának két oldalán álló szereplők arcát egybemossa, Andrea arca és Iván arca egybefolyik. A menedzser mondja József Attila versét?

Mennyire mások ők?! Van még egy tükör a filmben, Andrea toporzékol előtte, és leköpi tükörképét. Több érdekes és tipikus szereplője van még a filmnek, tehát segítségül vegyük elő középiskolás műelemző mesterfogásaink közül most a "szereplők rendszere és jelleme" címkéjű műszert.

"Akár egy halom hasított fa
hever egymáson a világ.
szorítja, nyomja, összefogja
egyik dolog a másikát
és így mindenik determinált"
József Attila: Eszmélet (részlet)

Magánélet?! A sztárság egyik fontos eleme: mindenütt jelen lenni. Mert ha nem, akkor elfelejtenek. És ha a jelenlét országos turnét, diszkókban tartott playback előadást, otthagyott színházi próbát jelent, akkor hősünk bár érez némi bűntudatot, de rohan.

Társak?! A rohanás változó helyszínein a magyar kulturális élet és média közhelyesen tipikus szereplőivel ismerkedhetünk meg. Kornél, ki karmikus csomópontokban gondolkodik, megszemélyesítője Mácsai Pál, a nemzetközi életbe belépő és az "& Partners" címmel büszkélkedő Shaeffer menedzser, Básti Juli.

A kezdetben ingyenesnek induló Sportcsarnok gála a szálak felfeslése után a legnagyobb "bulivá" válik. Érdekesen fonódnak egymásba az üzleti és magánéleti csaták, a női rivalizálás, kellenek a közönséget vonzó nevek, de kellenek az ügyes szervezők is.

Az iróniával és néha groteszkül ábrázolt szereplők mellett (ez kritikai nézőpont, tehát valószínűleg ők a rosszak), másfajta szereplőkkel is találkozhatunk. Orsi (játssza Török Illyés O.) a régi szerelem, tiszta lélek és "még a tánckarból is kicsillog". Aztán egy hajdani főiskolás barát, ki szintén tehetséges, csak valahogy rá nem süt úgy a nap. Érdekes módon ábrázolja a rendező észrevétlenségét, a gyerekeket szórakoztató jelmezes kakasbáb rejti Iván egykori társát. Az elején okítgatják, mert "akár egy fóka" úgy kukorékol. Még Ivánunk is próbál segíteni, be is gyűjti érte a lelkes asszisztenstől "az igazi kakas" elismerő megjegyzést.

Ezek a szereplők egymás barátai és ellenfelei, segítői és hátráltatói, de csak közös munkájukkal megy "a bolt". Jelképes, ahogy a két egykori iskolatárs, barát színpadi kardokkal megvív egymással. A párbaj emberi különbözőségüket, művészi rivalizálásukat és kölcsönös tiszteletüket egyaránt kifejezi. A film humoros figurái, a közhelyesen "izomagyú" biztonsági emberek a kakasnak drukkolnak. Az élet statisztái így próbálnak elégtételt venni a sztáron?

"Az meglett ember...
...ki nem istene és papja
se magának, sem senkinek"
József Attila: Eszmélet (részlet)

Vannak főszereppel felérő epizódszerepek. Ilyen a "tanár úr", melyet Darvas Iván alakít. Tanulságos a nagy öreg becserkészése a filmbéli gála szervezőinek részéről. A tiszteletteljes szavakba azonban kemény utasítások csomagolnak. A tömegszórakoztatás és a művészi autonómia ütközik, el kell dönteni: "A tánckart követi a tanár úr, vagy a tanár úr táncol, és őt követi a tánckar?" Tanár úr dönt, rosszullétet színlel, s haldoklási jelenete közben átnyújtja helyettesítő kollégája névjegyét. Aztán búcsúzóul a taxiban egy huncut kérdés a sztárrá vált tanítványhoz: "Nem voltam túl sok?"

Újabb szín a palettán, a tanár urat helyettesítő Szatmári berobbanása: "Jászai-díjas színész, hakniszolgálatra jelentkezem!". Mulatságos, de ijesztő karakter, talán Iván jövőbe hosszabbított pályájának riasztó előképe?

"Láttam a boldogságot én,
lágy volt, szőke és másfél mázsa
...
Ledőlt a puha, lágy tócsába,..."
József Attila: Eszmélet (részlet)

A film csúcspontja a sportcsarnok gálája. Iván már mélyponton. Más játssza a Hamletet és Andrea is visszaveri menekülési kísérletét. A menedzser asszony karjai és a szerződéseket tartalmazó laptop közé szorult színész rádöbben, nem tud kilépni a mókuskerékből. Sovány önvigasztalás: "Legalább Hamlet nem üti majd a turnét!"

Aztán valami váratlan történik a gálán, miután befejezi produkcióját a népszerű és túlsúlyos énekes, Ivánt "a nemzet bonvivánjaként" a színpadra tuszkolják. A próbán elegánsan kivitelezett lendületes ugrás azonban nem sikerült. Szaltó (mortale) helyett pofára esés. Szirénázó mentőautó, az aggódó szerelmes Orsi fogja a kezét, és a kábult színész kérdése: "Nem voltam túl sok?".

Lehet hogy jó tanár a "tanár úr", lehet hogy jó tanítvány Iván, de mégis sokan kérdik a rendezőtől, nem álságos kritizálni a tömegszórakoztatást egy szórakoztató, könnyed vígjátékkal. Filmje tele mély pillanatokkal és éles igazságokkal, a cselekmény befejezése mégis hiteltelen, hiszen félig a showbusiness darálójában állva nem lehet őszintén érvelni az igazi művészet mellett.

A középiskolás elemzés haladó hagyománya a mondanivaló megfejtése. Ha az igazi művészet katarzis, megtisztító érzés, akkor a "nem igazi" művészet csupán átöblítő érzés? Az első arra késztet, hogy új életet kezdjek, a másik, hogy mehet tovább a régi is.

Talán Sz. Iván sztár egy napja bármelyikünk hétköznapja lehetne, mert mi sem érünk rá elmenni nagyihoz a rétesért. Talán nekünk se kellene úgy hajtanunk? Gondoljuk Iván terepjárójára, olajfoltok maradtak utána, a motor vagy a fék ereszt? Vagy leáll, vagy nem tudunk leállni?

Nem hiányolom a mondanivalót, sok jelkép vár még megfejtésre, csak egyet kérdezek:

"Nem voltam túl sok?".

Pdictus

Tudod-e?

  • ... mi az "az egérfogó jelenet"?
  • ... mi jelent a determinál szó?
  • ... milyen jelképes értelmezése lehet a négy napfordulónak?

Csoportot ajánlunk

Kapcsolódó linkek

hg.hu Online magazin az építészet, design és környezetkultúra témakörében.
MANDA - Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet honlapja Filmhírek, ajánlók, plakátok, fotók, programok, archívum.
Kreatív Művészet Kreatív ötletek, fotók, videók minden témában a dekorációtól a street artig.
Művész-világ.hu Hasznos információk, érdekességek a film, a színház, a zene, a tánc, az irodalom és a képzőművészet témakörében.
Napvilág.net Kulturális hírportál és online magazin.