Morricone ünneplése
2001/04/07 08:00
419 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Ennio Morriconét ünnepelte az április elején megtartott párizsi filmfesztivál. A világ leghíresebb és legtermékenyebb filmzene-szerzője, aki élete során több mint négyszáz filmpartitúrát és kamarazenét alkotott, - a leghíresebbeket az olasz westernekben, a Jó, a Rossz és a Csúfban, vagy a Volt egyszer egy Vadnyugatban, legutóbb pedig Giuseppe Tornatore Az óceánjáró zongorista legendájában - 73 éves kora ellenére fáradhatatlanul dolgozik. Az interjút a Corriere della Sera készítette vele.

- Önnek is vannak korszakai, mint a festőknek

- Nem tudnék erre egészen pontosan válaszolni, egy dolog azonban biztos: ha egy gondolat nincs egészen kiaknázva egy filmben, nem hagyom félbe, végigviszem, lehet, hogy egy másik filmben. Talán ez adja az egymást követő korszakok képzetét.

- Ugyanilyen átjárhatóság van a filmzenéje és a klasszikus zenekari muzsikája között?

- Általában nem. De az utóbbi 10 évben néha van egy kis technikai konvergencia. Ezzel együtt nem tudom, hogy a kamarazenei technikák vannak-e alkalmazva a filmzenében, vagy fordítva.

- A kamarazenéje jobban hasonlít Önre?

- A filmzenét befolyásolja a rendező, a történet, a forgatókönyv, a kosztümök és a montázs. A film szolgálatában áll. A másik zene szabad, nem kell megfelelnie semminek, nincs senkinek és semminek a szolgálatában. De, bár a filmzene a film kiegészítője, ugyanannyi energiát és gondot fektetek bele. Kevésbé szabad zene, de nem csökkentett értékű.

- Az Ön zenéjét jobban meg lehet ismerni a rádió vagy a lemezek által, mint azokon a filmeken keresztül, amelyekhez komponálta.Büszke erre?

- Természetesen örülök ennek, de mindig tudatában vagyok annak, hogy nem írtam volna meg ezeket a zenéket másért, csak az adott filmekért

-Sok filmzene-szerző veszi igénybe a hangszerelők segítségét. Ön mindent maga csinál?

- A zeneszerző feladata mindent megírni. Bach és Mozart maguk csinálták a hangszerelését mindennek, amit írtak, nem? Én is ezt csinálom. Három magyarázata lehet annak, hogy egy zeneszerző miért nem maga írja meg az egész zenéjét: vagy nem képes rá, vagy nagyon jó, de túl sok munkája van ahhoz, hogy teljesen megcsinálja, vagy nagyon jó, csak lusta.

- Azt mondják, hogy Ön mindig csak kézzel dolgozik. Soha nem próbálta ki a számítógépet?

- Kedvem lenne hozzá, de nincs időm megtanulni.

- Már gyerekként is zenész szeretett volna lenni?

- Valójában orvos akartam lenni. Apám azonban trombitás volt és kérte, hogy tanuljak zenét is. Trombitálni tanultam, majd zenét szerezni. Aztán abbahagytam a trombitát.

- Azért játszik még ezen a hangszeren?

- Játszottam a 60-as években a Nueva Conzonenza zenei improvizációs együttesben. Előfordul, hogy most is játszom, amikor a filmben különös hangokat kell felvenni. Például Dario Argento Kilencfarkú macskájában. A filmben valaki egy lift kábelébe kapaszkodik, és lassan csúszik lefelé, miközben a kezéből dől a vér. Ehhez a jelenethez játszottam trombitán.

- Soha nem kapott még Oscar-díjat. Csalódott emiatt?

- Természetesen örülnék, ha kapnék, de nem bánt. A feleségem azt mondja, hogy éppen az a különleges kitüntetés, hogy sohasem kaptam.
(gnl)

Csoportot ajánlunk

Kapcsolódó linkek

hg.hu Online magazin az építészet, design és környezetkultúra témakörében.
MANDA - Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet honlapja Filmhírek, ajánlók, plakátok, fotók, programok, archívum.
Kreatív Művészet Kreatív ötletek, fotók, videók minden témában a dekorációtól a street artig.
Művész-világ.hu Hasznos információk, érdekességek a film, a színház, a zene, a tánc, az irodalom és a képzőművészet témakörében.
Napvilág.net Kulturális hírportál és online magazin.