Tanulj a múltról Ozirisz földjén!
2012/11/19 08:00
1437 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Elindult a Szépművészeti Múzeum múzeumpedagógiai vetélkedője, az Ozirisz földjén. A jelentkezés október 30-án lezárult, idén negyven csapat versenyezhet egymással. A vetélkedő kapcsán Dr. Győry Hedviggel, a Szépművészeti Múzeum egyiptológusával és a verseny szervezőjével beszélgettünk.

ozirisz_1

Lezárult a jelentkezés, mi a csapatok feladata a következő hetekben?

Október 30-áig lehetett jelentkezni a versenyre, ahová 5-8. osztályos tanulókat, szakköröket, tízfős csoportokat vártunk. Idén negyven csoport jelezte, hogy részt kíván venni az ötödik éve, ingyenesen megrendezésre kerülő vetélkedőn. Az ő feladatuk most az, hogy megoldják a feladatokat, melyek a továbbjutáshoz szükségesek.

Ehhez kapnak valamilyen segítséget?

Már a korábbi években is volt lehetőség telefonon, vagy emailen keresztül kérdéseket feltenni, segítséget kérni, amit a csoportok zöme igénybe is vett. Idén a Sulinet segítségével létrehoztuk a portálon az Ozirisz földjén csoportot , ahol szintén van lehetőség megbeszélni egy-egy kérdést. Ez az új fórum jó lehetőség a közös munka kialakítására, így könnyebb együtt dolgozni, gondolkodni.

Természetesen a verseny hivatalos honlapján  is sok segítség akad, ezeket többnyire linkek formájában helyeztük el, melyeket lekattintva segítséget kapnak a gyerekek. Ilyen például az online lexikon, vagy a fennmaradt ókori egyiptomi álomfejtő könyv, mely fordítás formájában érhető el.

Mennyire nehezek a feladatok?

Ez változó, néhány csapat esetleg nehéznek talál valamit, amit a többieknek könnyen megoldanak, de szeretném hangsúlyozni, hogy nincs kőbe vésve az, hogyan kell megoldani az egyes feladatokat. A csapatok különbözőek, így mindig eltérő megoldások születnek, de ez adja a játék szépségét. Ez persze a feladatoknak is köszönhető, hiszen a tudás mellett nagyon sok múlik a fantázián és a kreativitáson is.

Mi a verseny célja?

A cél természetesen az egyiptomi kultúra megismertetése és a múzeum szemléltető kiállításának népszerűsítése a diákok körében. Emellett fontos kiemelni, hogy a verseny másik feladata, hogy a gyerekek megtanuljanak csapatban dolgozni, megértsék mennyire fontos az együttműködés, a közös munka révén elért siker. A feladatok kialakításakor az is szempont volt, hogy a gyerekek szívesen játsszák végig a játékot, ugyanakkor az fejlessze a képességeiket is. A szöveges megfogalmazások, a történetek fejlesztik a fantáziát, az önkifejezést, valamint fejlődik a vizuális memóriájuk is.

Miért pont Egyiptom?

A Szépművészeti Múzeum egy nagyon gazdag és egyedi ókori egyiptomi gyűjteménnyel rendelkezik, így adott a lehetőség, hogy játékos környezetben ezt minél jobban megismertessük a tanulókkal. Egyébként gazdag az ókori görög-római gyűjteményünk is, ehhez is tartozik egy internetes pályázat. Én, mint egyiptológus úgy látom, hogy az egyiptomi kultúra rengeteg értéket közvetít a gyerekeknek és fejleszti a látásmódjukat. Gondoljunk csak bele, hogyan ábrázoltak az ókoriak? A papiruszokon furcsa, kicsavart pózokban láthatóak az emberek, aminek egyszerű a magyarázata: mindent a legelőnyösebb oldaláról kívántak bemutatni a kor művészei. Mikor a gyerekeknek hasonló rajzot kell készíteniük, előtte nem árt alaposan tanulmányozni néhány ilyen festményt. Ki kell választani a legjellemzőbb ábrázolást, ehhez pedig lényeglátásra, megfigyelésre van szükség. Ez által sokat fejlődik a tudatosság.

ozirisz_2

Mit tanulhatnak az ókori egyiptomi kultúrából?

Fontos, hogy megismerjék ezeket a kultúrákat, hiszen a művészet és a tudás alapja is innen ered, ráadásul izgalmas, érdekes és meglehetősen misztikus is ez a művészettörténeti korszak. A komplexebb feladatok szemléletesen dolgozzák fel az egyiptomi kultúrát, úgy, hogy a gyerekek minél jobban megértsék és átélhessék az akkor élt emberek életét, beleképzelhessék magukat az ókori ember bőrébe. A lényeg, hogy megértsék, elődeink nem különböztek tőlünk olyan nagyon, hiszen ők is házakban éltek, ők is álmodtak, nekik is voltak gondjaik, problémáik.

Hogy lehet érdekessé tenni egy múzeumpedagógiai foglalkozást manapság, a digitális korban?

A Múzeum igen régóta tart múzeumpedagógiai foglalkozásokat. Az első ilyen foglalkozások még Endrődi Júlia vezetésével zajlottak. Akkor még egy korhű előadást készítettek a gyerekek. Később tárlatvezetések, kézműves foglalkozások váltak a foglalkozás részévé. Ahogy átalakult a vizuális kultúra, úgy változott meg a múzeumpedagógia is. Egy idő után kevés volt az addig alkalmazott módszer, a gyerekeket már nem kötötte le a mese, vagy a rajz, így új, izgalmas ötletek után néztünk. Már öt éve annak, hogy létrejött az Ozirisz földjén című vetélkedő és úgy tűnik, eredményes ez a játék.

Korábbi cikkeink:

Csoportot ajánlunk

Kapcsolódó linkek

hg.hu Online magazin az építészet, design és környezetkultúra témakörében.
MANDA - Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet honlapja Filmhírek, ajánlók, plakátok, fotók, programok, archívum.
Kreatív Művészet Kreatív ötletek, fotók, videók minden témában a dekorációtól a street artig.
Művész-világ.hu Hasznos információk, érdekességek a film, a színház, a zene, a tánc, az irodalom és a képzőművészet témakörében.
Napvilág.net Kulturális hírportál és online magazin.