Pedagógia

„Szerepelni egy színdarabban nem is könnyű”

„Szerepelni egy színdarabban nem is könnyű”

Felgördül a függöny, csak a színpadi fények világítanak, és a diákok csillogó szemmel jelennek meg, hogy egy kicsit más világot varázsoljanak ide a közönségnek. A varázslást azonban kemény próbafolyamat előzi meg, amely, ha lehet ilyet mondani, az előadással együtt az egyik legjótékonyabb, leghatásosabb nevelési eszköz is egyben.

udvarhc3b6lgyek

2 hete
Milyen sportot válasszon a gyerek?

Milyen sportot válasszon a gyerek?

Nagyon sok szülő elképzeli piciny gyermekét, amint híres focistaként ünnepelt sztár lesz külföldön, vagy olimpiai bajnok sportolóként hallgatja a Himnuszt a dobogó tetején. Nagyon sokszor azt a sportot képzeljük el gyermekünk sikereinek megalapozójaként, amelyet mi is űztünk több-kevesebb sikerrel fiatalon, netán amiben kudarcot vallottunk. Sokszor a mi saját beteljesületlen álmunkat próbáljuk megvalósíttatni gyermekünkkel. De vajon jó-e, ha mi választunk sportágat csemeténk helyett? Vagy mi van akkor, ha mi egyszerű laikusként csak azt szeretnénk, ha gyerekünk sportolna valamit, de tanácstalanok vagyunk a kérdésben, hogy mi is lenne számára a legjobb?

2 hete
Közösség az osztályban

Közösség az osztályban

Napjainkban is óriási jelentősége van a közösség szerepének a társadalomban. Mivel a társadalom közösségekből épül fel és több közösség, csoport illetve egyén kerül egymással kapcsolatba, nem mindegy azok minősége. Gyermekkorban tanuljuk, sajátítjuk el a minták alapján a helyes viselkedést, egymás elfogadását, a közösség működését. Ezért nagyon fontos az iskolában, hogy egy osztály milyen közösségé válik.

4 hete
A kategória cikkei
Kötelező? Kötelezően választható?

Kötelező? Kötelezően választható?

Sokkal jobb olyat olvasni, amit mi választunk ki – még akkor is, ha kötelező választanunk.
1 hete
Érvelési hibák suliban

Érvelési hibák suliban

Iskolai érvelési szituációkban nem árt, ha olykor résen vagyunk.
1 hete
Védőnők az iskolában

Védőnők az iskolában

Az iskolai védőnőkről mindenki tudja, hogy vannak, néha kérnek egy-egy dolgot, teszik a dolgukat, de a tapasztalataikról, munkájukról keveset kérdezzük őket. Pedig hasznos lenne megismernünk őket, hisz fontos feladataik vannak. Szabó Ildikó 12 éve dolgozik védőnőként, jelenleg 3 általános és 1 középiskola tartozik hozzá. Készséggel mesélt munkájáról.
2 hete
Mennyi az annyi?

Mennyi az annyi?

Nagy megkönnyebbüléssel vesszük észre, ha úgy látjuk, hogy nevelésünk eredményes volt, vagyis gyermekünk jól tanul. Sokat is tanul, de eredménye így lesz, így viheti majd valamire.
2 hete
Gyermekvédelem az iskolában

Gyermekvédelem az iskolában

Természetes, hogy sok szülő aggódik, hogy minden rendben van-e csemetéjével az iskolában. Vajon tényleg jó kezekben, biztonságban van? Odafigyelnek-e rá, törődnek-e vele? Ám abba nem sokat gondolunk bele, hogy sokszor a pedagógus is felteszi magának a kérdést a gyerekkel kapcsolatosan az otthoni életét illetően.
2 hete
Szociális integráció az iskolákban

Szociális integráció az iskolákban

Amikor a szülő iskolát választ gyermeke számára, több pontot figyelembe véve mérlegel. Merthogy mérlegelhet, megvan hozzá a joga, szabad iskolaválasztás van, nem feltétlenül a körzetéhez tartozó iskolába íratja gyermekét. Az iskola legyen jól felszerelt, a pedagógusok legyenek a gyermekekkel jól bánóak, és egyáltalán nem utolsó sorban a szülő körülnéz, hogy milyen gyerekek is járnak a kiválasztott intézménybe. Ha az odajáró gyerekek jól öltözöttek, tiszták, szüleik jól szituáltak, minden rendben, jó helyen lesz a saját gyermekünk is. Ha viszont több, ránézésre is szociálisan hátrányosabb helyzetű gyerek jár a kiválasztott helyre, a szülő elgondolkodik, mérlegelni kezd, talán másik iskolát választ.
2 hete
Sajátos nevelési igényű gyerekek tanítása

Sajátos nevelési igényű gyerekek tanítása

A szülő várakozással teli izgalmakkal készül gyermeke világrajövetelére, elképzelik milyen lesz, néha talán azt is, hogy mennyire sikeres pályát fog befutni. Amikor azonban a világrajövetel után nem sokkal kiderül, hogy a gyermek sérült, embert próbáló hónapok, évek következnek. Ha a sokk után sikerül elfogadniuk a helyzetet, jöhet az utánajárás, hogy milyen pluszt kell nyújtaniuk gyermeküknek. Minden gyerek a saját, egyéni módján fejlődik. Néhányuk később éri el a fejlődés megfelelő szakaszát. Előfordul, hogy a késés a normál fejlődés változatán belül van, de a felzárkózáshoz segítségre van szüksége.
2 hete
Tanulási nehézségek segítése

Tanulási nehézségek segítése

Nem megy a matek a gyereknek. Vagy éppen a magyar. Hiába ül mellette órákat, hiába a szülői segítségnyújtási szándék, nem tudja megtanulni. Bizony, sok szülő számára ismerős a szituáció, és sajnos gyakran vagyunk tanácstalanok is. Megpróbálunk egy kis segítséget adni.
2 hete
Az iskolapszichológus

Az iskolapszichológus

Az új Köznevelési Törvény szerint 2013 szeptemberétől az iskolákban kötelező az iskolapszichológus alkalmazása. Az 500 főnél kisebb létszámú iskolákban fél, az 500 főnél nagyobbakban teljes munkaidős pszichológus dolgozik. Eltelt több mint egy év, lassan megszokja mindenki (szülő, pedagógus, diák) jelenlétüket, munkájukat. Veres Réka iskolapszichológussal beszélgettünk a tapasztalatokról.
2 hete
„Szerepelni egy színdarabban nem is könnyű”

„Szerepelni egy színdarabban nem is könnyű”

Felgördül a függöny, csak a színpadi fények világítanak, és a diákok csillogó szemmel jelennek meg, hogy egy kicsit más világot varázsoljanak ide a közönségnek. A varázslást azonban kemény próbafolyamat előzi meg, amely, ha lehet ilyet mondani, az előadással együtt az egyik legjótékonyabb, leghatásosabb nevelési eszköz is egyben.
2 hete
1234567 / 351