25 éves az ABS..., vagy inkább 80?
2003/08/27 23:04
816 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Ha kezedbe veszed egy autógyár katalógusát, talányos, általában hárombetűs rövidítésekkel, mozaikszavakkal találkozhatsz: ABS, ASR, EBD, EPP, ESP, TDI és még sorolhatnánk. Ha kíváncsi vagy, mit takarnak a rövidítések, akkor ez a cikk neked szól!

Történelem...

Elsőként vegyük górcső alá az ABS működését, hiszen most "ünnepli" 25. születésnapját. Egészen pontosan a szériatartozékként való megjelenése 25 éves, mert az első próbálkozások, igaz még mechanikus kivitelben, már a húszas években megtörténtek. Az 1978-as Mercedes S osztálya kapott először széria felszerelésként ABS-t, ezért az autós történelem innen számítja az ABS "igazi" megszületését.

Anti-lock Breaking System - azaz: blokkolásgátló rendszer

A rövid történelem után lássuk, hogy akkor tulajdonképpen mi is ez az egész, és főképp miért jó, ha az "apu autója ABS-es" (persze nem árt, ha az anyué is az!). Bizonyára láttál már az úton két hosszú, egymással párhuzamosan futó fekete guminyomot. Ezek egy-egy vészfékezés tanúbizonyságai. Egész pontosan olyan autók vészfékezésének nyomai, amelyek nem voltak ABS-szel felszerelve. Sajnos a közlekedés veszélyes üzem, a legnagyobb elővigyázatosság mellett is rákényszerülhet a vezető, hogy vészfékezzen, azaz padlóig tapossa a fékpedált, mert nagyon gyorsan kell lassulnia, avagy megállnia. Ha az autóban nincs ABS, akkor egy bizonyos fékerő elérése után az autó kerekei blokkolnak. Ha ez bekövetkezik, akkor az autó irányíthatatlanná válik, mert a kerekek nem tapadnak az úthoz, hanem csúsznak az úton és a csúszási súrlódási együttható lényegesen kisebb, mint a tapadási súrlódási együttható. Ilyenkor előfordulhat, hogy egy fa, vagy az árok lesz az, ami megállítja az autót. Ami lássuk be, nem túl szerencsés eset.

Amikor még nem volt ABS

Hogyan lehetne elkerülni az autó kerekeinek blokkolását? Az autósok már nagyon régen rájöttek arra, hogy ha nem folyamatosan nyomják a fékpedált vészfékezéskor, hanem ún. pumpáló fékezést hajtanak végre (fékez - enged - fékez), akkor sok esetben elkerülhető a kerekek blokkolása. Tulajdonképpen ennek a gyakorlati tapasztalatnak a megvalósítása az ABS: nem az autó vezetőjének kell pumpáló fékezést végrehajtania, megteszi ezt helyette az ABS.

Hogyan működik...

Az ABS rendszer elve egyszerű: érzékelők, szelepek, visszatöltő pumpák és egy célszámítógép alkotják. Az érzékelők az autók kerekeinél (de legalábbis annak közelében) vannak elhelyezve, és a kerekek sebességét mérik. Ha a vezérlő célszámítógépben tárolt értéknél nagyobb mértékű lassulást mérnek, akkor a célszámítógép, megelőzendő a blokkolást csökkenti a féknyomást. Teszi ezt mindaddig, míg újra gyorsulást nem érzékel, ekkor a visszatöltő pumpa lép működésbe, azaz újra fékez, egészen addig, amíg a kerék lassulása túl nem lépi az autó lassulását. Ez a folyamat másodpercenként 10-szer, 15-ször bekövetkezik. Eredmény: a kerekek lassulása nem lépi túl azt a határt, amikor már blokkolás következne be, ráadásul a fék folyamatosan a maximális erőkifejtés közelében dolgozik.

Tévhitek, avagy segítség, de nem csodaszer

Nos, azért mert van ABS az autóban, ez nem jelenti azt, hogy mindig és mindenhol meg fog állni az autó, amikor kell. Sajnos van néhány olyan körülmény, ami nagymértékben csökkentheti az ABS hatékonyságát.

Lássuk, melyek ezek:

  1. Ha egyenetlen az úttest, ami Magyarországon azért még előfordul, akkor hiába az ABS, mert nem mindegyik kerék van mindig kapcsolatban az úttal. A levegőben lévő kereket pedig fékezhetjük bármilyen módon, az autó mozgását nem befolyásolja.
  2. Ha rossz a futómű, ugyanaz az eredmény, mint a rossz úttestnél (a kettő együtt pedig egyenesen katasztrófa).
  3. Ha a gumik állapota nem megfelelő, már eleve kisebb a súrlódási együttható, azaz hamarabb meg tudunk állni ABS-szel, mint nélküle, de nem várhatjuk, hogy úgy lassuljunk, mint jó gumikkal.
  4. Ha vizes, jeges az út, ismét jelentősen csökken a súrlódási együttható. Az eredmény ugyanaz, mint a rossz gumiknál, csak most az út "felelős" a kisebb súrlódásért.

Még egy jó tanács

Ha egyenetlen az úttest, rossz az autó futóműve, kopottak a gumik és jeges az úttest, ha van ABS, ha nincs: én inkább villamossal mennék!

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE pilot Program iskoláknak a bullying ellen
eBiztonság Minősítés Minősítési rendszer oktatási intézményeknek